2019-10-18, 07:33
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ingen har påstått att Lena skulle varit perfekt, men när några försöker framställa henne som någon annan än den hon var, och då alltid i så dålig dager som möjligt, är det självklart med mothugg.

Vad gäller förblindade av kärlek, de enda här som verkar förblindade är faktiskt JG, HD, Joikarainen, PN, Sar* och resten av gänget.
De vägrar ens tänka tanken att SD skulle betett sig mycket illa mot Lena, än mindre ha brutalt mördat henne.

(Spekulation)

Hur skall det bli inom järngänget om det både bevisas och det blir ett erkännande ?
Då kan de ju inte försvara honom ?
Eller ?
Konstigt alltihop ...
Citera
2019-10-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
En paragraf 7-utredning kan som i SD,s fall göras utan att skuldfrågan är klarlagd. En P7, a eller en RPU har således ingenting med skuldfrågan att göra men kan avgöra ev, påföljd.

Jo, en RPU har med skuldfrågan att göra; en sån drar man inte igång om man inte anser att den är klarlagd.
Och av den anledningen är det oftast efter huf som den blir av.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det som har en ganska stor beröring rörande detta är ju opus operandi och vad som anses vara motivbilden.

Vad är det nu nån tv-professor brukar muttra om motivbilder; ett njutningsmedel för överklassen, el nåt ditåt.
Men visst är frågan intressant hursomhelst.

Däremot kan vi nog helt bortse från aspekten att detta dåd på något vis skulle klassas som ett opus.
Citera
2019-10-18, 08:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det som har en ganska stor beröring rörande detta är ju opus operandi och vad som anses vara motivbilden.

Du menar modus operandi. (Opus har betydelse verk, stycke i område musik).
Citera
2019-10-18, 11:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo, en RPU har med skuldfrågan att göra; en sån drar man inte igång om man inte anser att den är klarlagd.

Om så vore att skuldfrågan redan är avgjord så kan du väl inte påstå att RPU har med den att göra.

Då den misstänkte oftast är häktad när RPU,n (om ev, allvarig psykiskt störning) utförs så är inte skulden klarlagd. RPU,n avser att ge rätten underlag för påföljden.

För att knyta an till detta fallet: Om SD är gärningsman så kommer han dömas för mord oavsett utslaget av en ev, RPU
Om RPU,n visar på en allvarlig psykiskt störning kan domen bli rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.

Ett intressant exempel

”NN har dödat (frun) genom att hugga henne flera gånger mot överkroppen med en kniv. Våldet har orsakat sårskador på bröstkorgen (…)”, står bland annat i stämningsansökan.

”NN har anlagt flera bränder på fastigheten (…) genom att med tändstickor tända på i flera olika rum.”

87-åringen har erkänt gärningen men har inte kunnat redogöra för händelsen.

Döms till rättspsykiatrisk vård
På onsdagen föll domen i Södertörns tingsrätt. Mannen döms för både mord och mordbrand till rättspsykiatrisk vård.

”NN är 87 år och har bedömts lida av en allvarlig psykisk störning till följd av demenssjukdom. Tingsrätten kommer vid en avvägning fram till att straffvärdet för mordet uppgår till 14 års fängelse.”

Tillsammans med mordbranden menar rätten att straffet – om fängelse skulle dömas ut – skulle bli 16 år.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/87-arig-mordare-led-av-demenssjukdom-far-vard/
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-18 kl. 11:38.
Citera
2019-10-18, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hans namne Stefan i Hallsberg var den som var Eventägaren i den loggningen, så det var nog honom Stefan tackade.

Aha, så fel det kan bli

Hursom... SDs humor är speciell...
Citera
2019-10-18, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vet du om dessa personer i kretsen fått en förklaring av HD vad hennes påhittade alibi ska ha bestått av?
Det fetade:
Det är det många som vet, men ingen har skrivit ut det här, vilket är bra.

Men måste HD haft ett påhittat alibi?
Nu kanske du vet något som vi inte känner till.

Men jag tänker att det inte kan vara ovanligt att man inte har ett vattentätt alibi.

Säg att hon är ensam hemma eller hemma enbart med barnen. Då kan kanske utredningen visa att man har varit på datorn en viss tid, kanske någon granne har sett henne, mastuppkopplingar visar när hon kommit hem. Kanske har hon skickat någon bild på något som kan visa att hon var hemma, kanske åkte hon med barnen en viss tid till föräldrarna vilket mastuppkopplingar kan visa och föräldrarna intyga. Men sedan kan det bli stora glapp vid tidpunkter, t ex just den sena tiden på kvällen då barnen sover och mastuppkopplingar inte kan se stor skillnad på om hon är i sin bostad eller om hon gått ut en sväng.
Citera
2019-10-18, 11:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du menar modus operandi. (Opus har betydelse verk, stycke i område musik).

Hahaha, ja såklart! Tack för rättelsen.
Citera
2019-10-18, 12:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men måste HD haft ett påhittat alibi?
Nu kanske du vet något som vi inte känner till.

Men jag tänker att det inte kan vara ovanligt att man inte har ett vattentätt alibi.

Säg att hon är ensam hemma eller hemma enbart med barnen. Då kan kanske utredningen visa att man har varit på datorn en viss tid, kanske någon granne har sett henne, mastuppkopplingar visar när hon kommit hem. Kanske har hon skickat någon bild på något som kan visa att hon var hemma, kanske åkte hon med barnen en viss tid till föräldrarna vilket mastuppkopplingar kan visa och föräldrarna intyga. Men sedan kan det bli stora glapp vid tidpunkter, t ex just den sena tiden på kvällen då barnen sover och mastuppkopplingar inte kan se stor skillnad på om hon är i sin bostad eller om hon gått ut en sväng.

Det kan ju vara så att HD faktiskt inte påstått att hon har ett alibi, och att de uppgifter som Schass fått är påhittat från de personer som hen fått uppgiften ifrån. Att HD inte har ett alibi som är styrkt är ju självklart. Annars kan hon inte vara misstänkt för mordet.

Det intressanta är att Schass uppger att hon har alibi. Vad jag menar är att HD kan ju inte vara sanningsenlig om hon påstår att hon har alibi, men inte kan påvisa vad det består av.

Juridiskt så om någon säger exempelvis " jag var hemma och sov", men att det inte finns något som stöder det, så har den person inget alibi. Men personen kan ju dock tycka det ändå.
Senast redigerad av Netherworld 2019-10-18 kl. 12:15.
Citera
2019-10-18, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan ju vara så att HD faktiskt inte påstått att hon har ett alibi, och att de uppgifter som Schass fått är påhittat från de personer som hen fått uppgiften ifrån. Att HD inte har ett alibi som är styrkt är ju självklart. Annars kan hon inte vara misstänkt för mordet.

Det intressanta är att Schass uppger att hon har alibi. Vad jag menar är att HD kan ju inte vara sanningsenlig om hon påstår att hon har alibi, men inte kan påvisa vad det består av.

Juridiskt så om någon säger exempelvis " jag var hemma och sov", men att det inte finns något som stöder det, så har den person inget alibi. Men personen kan ju dock tycka det ändå.

Enligt Schazz ska uppgiften komma från familjen Ws närmaste krets.Även från andra.

- Jag undrar hur familjen W kan ha fått sådana uppgifter?

- Berättar verkligen polisen/utredarna sådant för någon överhuvudtaget, ens till närmaste familjen?

Även om familjen naturligtvis undrar, så är väl detta något som verkligen utredningen borde hålla tätt om? Det kan man nu förstå då HD plötsligt blev misstänkt för mordet och även häktad. Och såvitt vi vet nu, har hon inte blivit av med misstanken om att vara skäligen misstänkt för mord alternativt skyddande av brottsling?

Jag får en känsla av att detta sk "alibi" som HD ska ha haft, måste ha kommit från antingen HD själv, någon som känner HD (SD, eller vänner till dom som fått det via dom) och denna uppgift har gått vidare till familjen?

Dvs: Ord från person till person kan variera i sanningshalt. Det har passerat flera personer som genom sina egna tolkningar kan ha dragit felaktiga slutsatser.

Det behöver inte betyda att någon "ljuger". Det kan vara så att det blivit förvrängt på vägen. För icke juridiskt kunniga kan betydelsen av ordet vara av annan dignitet än för den som förstår att man behöver ha något som bevisar tydligt att man var hemma exakt vid tidpunkten för mordet. Vilket säkert inte är lätt för någon om man inte var på typ ett jobb med stämpelklocka för in och utcheckning, en butik med övervakningskamera eller dylikt.

" Vad jag menar är att HD kan ju inte vara sanningsenlig om hon påstår att hon har alibi, men inte kan påvisa vad det består av."

Detta är ju lite annorlunda (ditt citat ovan), om det är hon som har hävdat det. Sovande barn gäller inte som alibi.

HD kan däremot själv veta att hon har suttit vid datorn stora delar av kvällen, barnen hemma och tycker att det räcker.

Men utredarna kan se ett tidsspann vid den aktuella tiden som räcker för ett mord, att ta sig dit, utföra det och ta sig hem. Kanske bara behövs 20-30 minuters lucka.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Inlägg från @Schazz om HDs alibi:

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Enligt uppgift ska HD haft alibi. Uppgiften kom från nära vänner till familjen W och från flera håll.

Citat:
Jag har ingen aning om någon givit HD alibi. Jag bara förmedlade vad jag har hört av fam Ws närmaste krets. Personligen tänker jag att ett alibi inte behöver vara stärkt genom en person. Det kan vara kvitton, kameror, inloggningar eller annat. Men länge sades det att HD hade alibi.

Citat:
Jag kan inte svara på om någon gav HD falskt alibi. Jag förmedlade enbart den information jag fått av betrodda personer i kretsen. Jag förmedlade således inte vad jag själv trodde. Det räcker gott med dårar som tror saker i denna tråd. Jag har stort förtroende för min källor, det är sunda personer som inte har fläkts ut i denna tråd.
När det kommer till din bedöming av min trovärdighet så bryr jag mig inte ett dugg.
Citera
2019-10-18, 13:17
Medlem
landbandys avatar
Lite idiotiskt känns det som ;
att LW inte kollade upp noga om SD verkligen ville byta ut frun mot henne !!??
Har svårt att tro att han någonsin tänkt det ...

Att vara älskarinna är just en roll som är präglad på att mannen man ”joxar” med alltid kommer ha sin äkta hälft kvar , i alla väder.

Så om det var det som LW var ute efter att bryta mellan SD och HD ;
så tror jag hon kämpade för döva öron och hon stod ensam med sin känslor - i vad som skulle företas !?!?

Det kan ha varit där ”skon klämde”.Det var i ett sådant läge kampen tog överhanden och ilska blev till mord .

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2019-10-18 kl. 13:37.
Citera
2019-10-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ni som har PS bok...

Är det mycket som handlar om LW:s fall?

Något mer (förutom det som tidigare skrivits här i tråden) som är av intresse?

Jag har ingen aning. Har inte skaffat boken eftersom PS pinsamt nog inte ens kunde korrläsa och få till rätt datum för händelsen. Det får iaf mig att fundera på om det är värt att köpa boken. Den blev visst inte heller uppmärksammad vid släppet. Någon som sett rubriker och recensioner utöver KJ:s som skrevs innan boksläppet?

Jag hakar på din undran om det står något mer i boken. Står det något av värde kopplat till trådämnet? Att någon kvinnlig utredare grät för att hon upplever mobbing på jobbet känns inte intressant, men om de gjorde misstag som att inte förhöra HD alls, då blir det genast intressantare. Framgår det i boken om hon blev förhörd i tidigt skede?
Citera
2019-10-18, 15:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Lite idiotiskt känns det som ;
att LW inte kollade upp noga om SD verkligen ville byta ut frun mot henne !!??
Har svårt att tro att han någonsin tänkt det ...

Att vara älskarinna är just en roll som är präglad på att mannen man ”joxar” med alltid kommer ha sin äkta hälft kvar , i alla väder.

Så om det var det som LW var ute efter att bryta mellan SD och HD ;
så tror jag hon kämpade för döva öron och hon stod ensam med sin känslor - i vad som skulle företas !?!?

Det kan ha varit där ”skon klämde”.Det var i ett sådant läge kampen tog överhanden och ilska blev till mord .

(Spekulation)

Den som är otrogen har varken respekt för
sig själv, sin partner eller för sin älskare / älskarinna.
Och den som ställer upp som älskare / älskarinna
har inte heller respekt för sig själv eller någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in