2019-10-18, 01:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Du har rett! Og kanskje opplysningen fra politiet om dette avgrensede tidsrommet bidrar til at mennesker som var ute i nærheten (på vei til skole/jobb/annet) plutselig husker at de så noe spesielt (spesiell bilkjøring, spesiell oppførsel fra en/flere personer eller kjøring med båt på Langvannet eller noe annet) i det tidsrommet den dagen? Det får vi håpe på.

Och sen inser att det är en månad senare, när polisen jämför deras uppgifter med andras....
Citera
2019-10-18, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Och sen inser att det är en månad senare, när polisen jämför deras uppgifter med andras....
Du har nok rett. Det er svært vanskelig eller umulig tidfeste ting, spesielt så lang tid etter.
Og jeg leste en gang om at hjernen vår sorterer bort uviktige ting fra minnet vårt mens vi sover (under drømmesøvnen), og at vi dermed ikke er i stand til å huske alt vi har sett (eller tidspunkter for observasjoner som vi så på som uviktig den gangen vi så det) naturligvis.

"Om natten er hjernen som en vaskemaskin. Avfall som har hopet seg opp i løpet av dagen, blir vasket ut. Samtidig rydder hjernen i minner, slik at det blir plass til ny læring. "
https://litteraturhuset.no/arkiv/god-sovn-sterk-hjerne/

"Hvorfor trenger vi å sove? Fordi det er når vi sover, den biologiske gjenopprettingen av hjernen skjer.
Hva slags gjenoppretting skjer? Hjernens drivstoff er fylt opp, minnet er konsolidert og unødvendig minne blir ryddet vekk. Uønskede biprodukter fra hjernens energimetabolisme elimineres. Den følelsesmessig balansen gjenopprettes."
https://curaofsweden.no/sovnforsker-torbjorn-akerstedt/

(Jeg fant ikke den artikkelen jeg tenkte på, men den siste her forteller det jeg nevnte)

Kanskje det er mulig å fremkalle slike minner som er ryddet vekk, under hypnose?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-18 kl. 02:09.
Citera
2019-10-18, 02:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du har nok rett. Det er svært vanskelig eller umulig tidfeste ting, spesielt så lang tid etter.
Og jeg leste en gang om at hjernen vår sorterer bort uviktige ting fra minnet vårt mens vi sover (under drømmesøvnen), og at vi dermed ikke er i stand til å huske alt vi har sett (eller tidspunkter for observasjoner som vi så på som uviktig den gangen vi så det) naturligvis.

Den som inte städar ibland får huset fullt med støv. Støv må vise sig bra att ha nån gång men støv är ändå støv och det finns andra Gegenstände som man kan samla på.

Vi får se vad det blir sak av, men troligen inte av en gräskörning på morgonen den 31:e. Gräs är grönt. Herrn har väl hatt och tidning under armen. Grönköpingsbladet.

Inga vittnesmål är bra vittnesmål för folk minns det som sticker ut. Och skyldighet att inkomma med dessa i mordsak.

Du förekom mig med ditt tillägg..
Citera
2019-10-18, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
1) Den som inte städar ibland får huset fullt med støv. Støv må vise sig bra att ha nån gång men støv är ändå støv och det finns andra Gegenstände som man kan samla på.

2)Vi får se vad det blir sak av, men troligen inte av en gräskörning på morgonen den 31:e. Gräs är grönt. Herrn har väl hatt och tidning under armen. Grönköpingsbladet.

3) Inga vittnesmål är bra vittnesmål för folk minns det som sticker ut.

4) Och skyldighet att inkomma med dessa i mordsak.

Du förekom mig med ditt tillägg..
1) Enig. Hva betyr "Gegenstände "?
2) Jeg tror heller ikke at den observasjonen av den bilen på plenen fører til noe.
3) Hva mente du med det? Mente du at hvis ingen har sett noe som stikker seg ut i det aktuelle tidsrommet, så tyder det på at det ikke var noe spesielt som kunne observeres? Kan det ikke også tyde på at GM har både oppført seg helt normalt og også vært veldig anonym på en måte eller eventuelt utkledt som en håndtverker, slik at ingen la merke til noe spesielt ved at han var i området (dersom noen så han)?
4) At vitner er pliktig til å komme til politiet med sine observasjoner? Ja.

En tanke som kommer tilbake, er at åstedet eventuelt var et helt annet sted enn i huset. Og at alle spor i huset kan ha vært laget i ettertid for å få huset til å se ut som et åsted. I et slikt tilfelle er det jo naturlig at ingen har observert noe unormalt i nærheten av huset. Den som ev plantet spor i huset i ettertid, kan ha kommet gående (og uten bil) gjennom skogen/gangveien f.eks. uten å vekke oppsikt.

Et annet åsted kan f.eks ev ha vært der AEH ev gikk tur med hunden den morgenen. Og at GM ev overfalt henne osv der.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-18 kl. 03:15.
Citera
2019-10-18, 02:42
Medlem
Hva om politiet under sin undersøkning av aktuelle biler finner ut at GPS-en i en av de aktuelle bilene var koblet ut i det aktuelle tidsrommet, og at bileieren vanligvis ikke har GPS-en utkoblet. (Kan man finne ut slike ting?)
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-18 kl. 03:06.
Citera
2019-10-18, 03:36
Medlem
Citat:
2) Jeg tror heller ikke at den observasjonen av den bilen på plenen fører til noe.
3) Hva mente du med det? Mente du at hvis ingen har sett noe som stikker seg ut i det aktuelle tidsrommet, så tyder det på at det ikke var noe spesielt som kunne observeres? Kan det ikke også tyde på at GM har både oppført seg helt normalt og også vært veldig anonym på en måte eller eventuelt utkledt som en håndtverker, slik at ingen la merke til noe spesielt ved at han var i området (dersom noen så han)?

En tanke som kommer tilbake, er at åstedet eventuelt var et helt annet sted enn i huset. Og at alle spor i huset kan ha vært laget i ettertid for å få huset til å se ut som et åsted. I et slikt tilfelle er det jo naturlig at ingen har observert noe unormalt i nærheten av huset. Den som ev plantet spor i huset i ettertid, kan ha kommet gående (og uten bil) gjennom skogen/gangveien f.eks. uten å vekke oppsikt.

Et annet åsted kan f.eks ev ha vært der AEH ev gikk tur med hunden den morgenen. Og at GM ev overfalt henne osv der.
Tillegg:
Var AEH på tur med hunden den morgenen? Hvis hun var på tur og hun hadde mobilen med, så kan vel etterforskerne se mobilens bevegelser. Hvis en GM ev overfalt henne på turen, og deretter tok hennes mobil (og hunden) med tilbake til huset, så kan kanskje etterforskerne se om mobilen ev forflyttet seg i større hastighet til huset enn fra huset?

Eller hun kunne ev ha lagt igjen mobilen hjemme etter 9:14-samtalen (og ev derfor ble ikke de anropene som kom kort tid etter 9:14-samtalen besvart), og deretter kunne hun ev ha gått på tur med hunden osv.

MEN hvis politiet mener at huset er åstedet, så har de vel klare indikasjoner på dette. Kanskje de også har sett på tidspunkter for strøm- og vann-forbruk i huset (som andre skrev om).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-18 kl. 03:52.
Citera
2019-10-18, 04:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Hade polisen trott att hon fördes bort den dagen så hade de angivit ett annat tidsrum. Eller bredare än en halvtimme. Och de hade bett folk att hålla utkik även efter annat, som firmabilar etc. Men operationen ifråga kräver folk, menar de, och en utkik så att de inte blir stängda inne. Om operationen gjorts i dagsljus. Hon har förts bort på natten, skulle jag säga, och de kan visa det. Tror jag.

Alla byxor äro dyra.
Citera
2019-10-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Polisen har haft ett extremt stort utredningsmaterial att arbeta med. Förutom alla rykten, som de också har undersökt, utan att hitta någon relevans.

En dusör hade bara överbelasta polisen, särskilt i början, på grund av alla undersökningar som det skulle medföra.

Jag är ganska säker på att det här är vad polisen har rekommenderat TH att INTE göra - för det skulle leda till kaos och förstöra utredningen.

Nu passar det förmodligen bättre - detta har diskuterats med polisen under lång tid, men Brøske säger att folk har en skyldighet att ge polisen information oavsett dusör.

Mulig du har rett, bare rart at Reidar Osen gikk rimelig raskt ut med tilbud om dusør, men klart saken hadde jo ikke så mye fokus som denne og Reidar Osen overlevde jo.
Citera
2019-10-18, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
I denne artikkelen står det noe som jeg synes er interessant:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/08/25/195604775/politiet-undersoker-facebook-gruppe-i-forbindelse-med-hagen-forsvinningen?fbclid=IwAR3Qmhk4NkeUOVkg8 WV2IJpMliT9IjCRxAZtQIndxdhx3cNAjn3zyuBPZms

"De angivelige kidnapperne kontaktet familien 8. juli – med klare forsikringer om at kvinnen er i live og utdypende opplysninger om helsetilstanden hennes, men det er ikke kommet livsbevis."

Jeg har tidligere nevnt at jeg tror mulig GM (som forøvrig absolutt kan ha hatt en hjelper) kan ha gjort sin store tabbe med å begi seg ut på juli kontakten, muligens drevet fram av stress og nerver både fra signaler fra politiet som hadde endret teori over på drap og potensielt også fra nær familie. Jeg synes alt som skjedde i julikontakten var helt merkelig, og finner ingen annen forklaring enn at her var det en GM som var veldig stresset og tok noen dumme og litt lite gjennomtenkte grep. La meg også nevne at jeg også følger politiets linje her, om at dette nå handler om et planlagt drap fingert som en kidnapping. Jeg tror vi gjør veldig smart i å holde oss til politiets linje, siden de tross alt har etterforsket med haugevis av ressurser på dette i snart et år, og har spor som peker i den retningen de kommuniserer.

Så vidt jeg husker sa Holden noe om at familien opplevde det som kom i juli som svar på noen spørsmål de hadde stilt til "kidnapperne" i mai. En mulig ting som jeg tenker det kunne være naturlig å spørre om i mai var ting som gikk på helsetilstanden og som kanskje var personlige opplysninger som ikke mange vet om, og som dermed potensielt kunne indikere et slags livstegn fra det de trodde var "kidnappere"- altså motparten i kommunikasjonen. Altså man kan se for seg at det fra familien ble for eks ble spurt om noe som kanskje bare AEH og nær familie + legejournal osv kunne vite noe om, og dermed hvis det kom svar på det så kunne det kanskje styrke håpet om at "kidnapperne" faktisk hadde henne i live. Det synes jeg kunne være naturlig å gjøre når du ønsker å vite om de faktisk har hadde henne.

Når det står at det i juli kom UTDYPENDE opplysninger om helsetilstanden så kan det jo bety at det har kommet slike opplysninger som ikke så mange vet om, men som GM sendte for å prøve å slå i bordet med å sende et livsbevis i så måte (siden det ikke gikk å sende noe bilde eller video fra en død person). Slike opplysninger kunne kanskje GM tenke i sitt hode at dette var noe "kidnappere" teoretisk kunne ha fått av AEH og at det dermed ikke ville ødelegge kidnappingsnarrativet, men snarere kunne GM tenke at det ville styrke teorien om ekte kidnapping igjen, siden de ga de opplysningene. Det kunne også kanskje tenkes å være litt skånende for familie.

Men det GM da kanskje ikke tenkte på (jeg sier kanskje for jeg vet jo ikke hvilke opplysninger dette var), er at med å gå så offensivt ut så ville det også bli slik at dersom politiet kan vise at den teorien om kidnapping kan utelukkes bortenfor all rimelig tvil, så vil man stå igjen med GM blant de som hadde denne kunnskapen om det som betegnes som helsetilstanden fra før. For hvis "motparten" ikke var ekte, hvem var det da som snakket i andre enden og som hadde disse helseopplysningene? Og da er det kanskje ikke så mange igjen i kurven å se på. Så det finnes en mulighet for at GM gikk litt all-in her. Og som vi vet med all-in satsing i poker: Holder ikke kortene du har satset på hvis noen ser deg i kortene, så er du ute av spillet.

Så det spørs jo hva som kom av opplysninger i den juli-kontakten, men HVIS de var av veldig privat karakter (ting som folk flest ikke hadde noe kunnskap om) så ser jeg for meg at dette nærmer seg løsning.

Det er bare slik jeg kan tolke opplysninger som har kommet fra media. Uansett så merker man jo politiets offensive holdning nå siden de har tro på rask oppklaring, så det er tydelig at brikkene begynner å falle på plass.

Synes forøvrig det er vanskelig å få alle brikkene til å passe med at det kun er èn GM alene i dette. Basert på det lille vi vet fra media.

Lange og gode resonnement du har. En god oppsummering.
Vi vet for lite. Her inne værer jeg at noen vet litt mer enn media, men udokumenterte påstander er en farlig vei å gå. Det er snakk om en familie i dyp sorg, som håper at AE kan være i live.

Det er vanskelig å tyde siste tidens opplysninger noen annen vei enn at ektemannen står i politiets fokus, men politiet kan få tunnelsyn de også. Vi har alle våre hypoteser og leser informasjonen subjektivt, og her skal vi være forsiktige. «Den som leter finner».
Når det er sagt, så virker det som politiet sitter på noe konkret. De har åpnet slusene, og jeg tror vi vil få mye informasjon fremover.

Neste fredag 25.10, skal de ha en oppdatering på riksadvokatens kontor. Jeg hang meg opp i datoen, som er 50-års bryllupsdag for AE og TH. Innser at det er en subjektiv observasjon. Datoen er tilfeldig, og henger nok mer sammen med at riksadvokaten har meldt sin avgang fra og med 01.11.

Det største mysteriet for meg er 09:14-samtalen.
Hvis den er en bagatell, og helt udramatisk, hvorfor kan de ikke skrive hvem denne «slektningen» eller «familiemedlemmet» er?
De snakker om den som «siste sikre livstegn». Men hemmelighold av personen setter denne i et mistenkelig lys.
Citera
2019-10-18, 08:39
Medlem
Citat:
Fra et annet forum:
"Personen som står bak virker meget prisbevisst".
"Et annet, gjerne mer åpenbart alternativ, er jo at dette er 3 kjeder som eksisterer overalt og hvor det er en stor kundebase, samt at det er standardvarer det går mye av, ergo vanskeligere å spore"
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/48784028/#48784028

Tanker som slår meg er:
Hvorfor valgte GM eventuelt å ta den risikoen som det var for å bli sporet ved han la igjen disse sporene (skosåleavtrykkene, stripsen og brevarkene)?
Eller var det slik at GM slettes ikke risikerte noen ting med å legge igjen de nevnte sporene? Var han 100% sikker på at kjøpene av disse gjenstandene aldri kunne spores til han? Skaffet GM disse gjenstandene på en kreativ og utspekulert måte som han følte seg trygg på at ikke kunne spores til han?
Ja man kan saktens lure, kan han ha undervurdert politiet og hvor mye ressurser de ville ligge i saken. En annen ting er hvorfor ble hun kidnappet og drept hjemme? Hun hadde hund som hun gikk tur med, ville det ikke lagt igjen færre spor ved å snappe henne inn i en bil og kjøre av gårde. På den måten hadde det jo ikke vært noe åsted? Men kanskje ligger turområdene sånn til at det er umulig og være sikker på å bli sett. Det er så mye rart ved denne saken at jeg tør ikke tippe lengre.
Det jeg også undres over er hvorfor ikke politiet lengre holder pressekonferanser, men heller velger og sive ut info via pressen.
Citera
2019-10-18, 08:48
Medlem
Eks-kriminell i møte med Tom Hagen om forsvinningssaken.

Til stede på møtet, som ble holdt på Holdens kontorer i Akersgata i Oslo, deltok Tom Hagen, en venn av Hagen, bistandsadvokat Holden og danske Michael Green.

Sistnevnte er tidligere medlem av ulike kriminelle MC-klubber i Danmark.

https://www.tv2.no/nyheter/10922869/
Citera
2019-10-18, 08:51
Medlem
Og så vet vi heller ikke hvor godt planlagt dette var, eller om det var en plan som måtte iverksettes før den var ment. En grunn til at jeg tenker slik er denne alarmselgeren som også var den siste som så AEH i live. Gitt han er seriøs kan en kidnapper/drapsmann ha fått hastverk med tanke på at det bare var et tidsspørsmål før det kom alarm i huset. Det er sprøtt og tenke på at hvis alarmen hadde vært innstallert hadde det ikke latt seg gjøre eller i alle fall vært langt enklere å ta GM. Så en plan kan ha blitt utløst før det var meningen, derav tabber. GM må jo ha visst at det ikke var alarm i huset, ergo må jo GM enten selv ha vært i huset før, eller fått tipset av noen som har vært der.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in