Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Moderaternas integrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard skriver i en debattartikel:
https://www.expressen.se/debatt/migr...UzEa3bOvMuke8s
VAD exakt betyder fullt ansvar?
Frågeställning:
Vad tror ni Sternegard avser?
Vad skulle ni själva anse att fullt ansvar betyder i det här sammanhanget?
Jag tror nästan du själv besvarar frågan i ditt nästa inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Under decennier tog faktiskt moderaterna i samarbete med socialdemokraterna ansvar för en restriktiv migrationspolitik. De små partierna stångade sig blodiga mot den järnaxel dessa två då statsbärande partier då utgjorde.
Tyvärr bröts den och vi sitter nu där vi sitter.
Både M och S vill nog helst återgå till den tiden och göra en långsiktig överenskommelse och på så vis slippa förhandla med småpartierna i frågan. Jag tror många inom både S och M innerst inne är riktigt missbelåtna med den migrationspolitik som förts de senaste 20-30 åren.
Eftersom verken M eller S är i närheten av egen majoritet måste de samarbeta med andra partier. Dessa mindre partier önskar en annan migrationspolitik och har också lyckats få igenom det i regeringsförhandlingarna. Detta gör det även svårt för S och M att kritisera den politik de faktiskt varit med och beslutat om. Men med en ny överenskommelse mellan S och M i ryggen kan de hänvisa till att de måste följa ingångna avtal när andra partier kommer med krav om en liberal migrationspolitik.
Men då verken S eller M är i närheten av egen majoritet, eller ens majoritet tillsammans, hoppas de nog på en än bredare överenskommelse. Om alla partier medverkar i en sådan ö.k. kommer m.a.o. samtliga känna sig tvingade att följa den. Det skulle medföra att frågan försvinner från debatten. S och M kan då återgå till att tala om sina profilfrågor och ha varandra som huvudfiender.
Får de även med SD i denna ö.k. (vilket nog endast M möjligen vill) kommer SD få svårt att stjäla fler väljare från de andra partierna (främst M och S) då de i praktiken förlorar sin stora profilfråga. Då kanske många SD-väljare kommer återgå till S och M? Varpå S och M lugnt kan återgå till den "klassiska blockpolitiken" med två stora block ledda av S och M. Något sådant tror jag både många i M och S drömmer om.