2019-10-17, 17:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var 5 i Labour som röstade på May's deal sist så det lär ske igen att några i labour röstar på Boris deal.

Vet du om och isf hur många från Tories som röstade mot?
Citera
2019-10-17, 17:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet du om och isf hur många från Tories som röstade mot?
34

https://ig.ft.com/brexit-exit-deal-vote/
Citera
2019-10-17, 18:03
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Avtalsförslaget - om det accepteras - innebär starten på en process som med sannolikhet innebär att Nordirland återförenas med Irland inom en relativt nära framtid, vilket också är skälet till att det i vanliga fall passiva Sinn Féin uttalar sig. Jag kan inte se att DUP kommer att ta den risken oavsett övriga villkor.

*EDIT*: https://twitter.com/duponline/status/1184823399438323712
Lite det som även jag misstänker men vore det inte bättre av Sinn Féin att hålla tyst i detta läge?
Ett återförenat Irland är ju det man eftersträvar. Onödigt att provocera DUP.
Citera
2019-10-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Blir det ingen förlängning så åker UK ut ur EU den 31 oktober..vilket är bobbssons plan från början.
Han vill ta hela UK ut ur EU.

Junckers pompösa skitsnack var bara ett försök att göra sig märkvärdig och
1) kanske "hjälpa Boris på traven" (som JCJ säkerligen såg det)
2) försöka se till att slutförandet av Brexit får rkäna hans egen tid som EUK-ordförande - han avgår den 1 november.
3) själv hamna i rampljuset inför tv-kamerorna

Det finns naturligtvis inte på kartan att EU skulle tappa stafettpinnen precis på slutet av en lång och kvistig Brexit-process, om ett avtal är nära inom räckhåll, bara för att det brittiska parlamentet inte hinner godkänna det på lördag. Om Juncker inte hade varit så blåst hade han insett det och knipit käft.

(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

BBC:s Katya Adler dödar Junckers strunt med en gång: https://twitter.com/BBCkatyaadler/status/1184831946360328194
Citera
2019-10-17, 18:19
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Junckers pompösa skitsnack var bara ett försök att göra sig märkvärdig och
1) kanske "hjälpa Boris på traven" (som JCJ säkerligen såg det)
2) försöka se till att slutförandet av Brexit får rkäna hans egen tid som EUK-ordförande - han avgår den 1 november.
3) själv hamna i rampljuset inför tv-kamerorna

Det finns naturligtvis inte på kartan att EU skulle tappa stafettpinnen precis på slutet av en lång och kvistig Brexit-process, om ett avtal är nära inom räckhåll, bara för att det brittiska parlamentet inte hinner godkänna det på lördag. Om Juncker inte hade varit så blåst hade han insett det och knipit käft.

(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

BBC:s Katya Adler dödar Junckers strunt med en gång: https://twitter.com/BBCkatyaadler/status/1184831946360328194

Eller hur, EU vill inte att Uk ska lämna utan ett avtal, enligt EU själva så krävs dock att parlamentet visar framsteg, dvs att de vill ha ett avtal och är beredda att kompromissa för att EU ska godta en förlängning. Pralamentet har ju endast sagt NEJ till allt utan att egentligen säga vad de vill.

Nu är jag väldigt tveksam på att EU verkligen kommer att släppa UK utan ett avtal, men denna process kan inte heller fortgå hur länge som helst måste ju ske något åt detta .
Citera
2019-10-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Eller hur, EU vill inte att Uk ska lämna utan ett avtal, enligt EU själva så krävs dock att parlamentet visar framsteg, dvs att de vill ha ett avtal och är beredda att kompromissa för att EU ska godta en förlängning. Pralamentet har ju endast sagt NEJ till allt utan att egentligen säga vad de vill.

Nu är jag väldigt tveksam på att EU verkligen kommer att släppa UK utan ett avtal, men denna process kan inte heller fortgå hur länge som helst måste ju ske något åt detta .

Stämmer, men så länge May satt fanns det en inneboende otydlighet i bilden på den brittiska sidan - också därför att hon själv hade varit Remain under folkomröstningen - och den gjorde även oppositionen mer villrådig och obenägen att agera. Under Boris har alternativen blivit rakare och tydligare, det har nog öppnat upp debatten en del.

Men det ter sig fortfarande mycket osäkert ifall den här dealen verkligen kommer att hålla i parlamentet. Om den inte passerar kommer EU dock troligen att ge en förlängning, och sedan blir det nyval i UK oich Boris regering röstas troligen bort.
Citera
2019-10-17, 19:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Blir det ingen förlängning så åker UK ut ur EU den 31 oktober..vilket är bobbssons plan från början.
Han vill ta hela UK ut ur EU.

Nja, chansen till att EU slänger ut dem är nog ganska lite, de borde ha gjort det redan när May satt men jag tror knappast att de gör det nu heller.
Citera
2019-10-17, 20:18
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Lite det som även jag misstänker men vore det inte bättre av Sinn Féin att hålla tyst i detta läge?
Ett återförenat Irland är ju det man eftersträvar. Onödigt att provocera DUP.

Jag skulle tippa på att Sinn Féin helst av allt vill att GB kraschar ut, och chansen/risken för det ökar om DUP inte viker ned sig (dvs avtalet inte går igenom parlamentet).

Man bettar alltså på denna utgång - en avtalslös Brexit - vilket mer eller mindre skulle garantera att hela Unionen faller ihop inom några år. Skotsk självständighet kommer först, sedan återförening av Irland.

Men oavsett så sitter Sinn Féin i ett mycket gynnsamt läge. Blir det ett avtal enligt vad som är känt om innehållet, så kommer NI i förlängningen att tvingas välja mellan återförening, eller att hållas utanför EU.

Om GB/NI kraschar ut så är det bara en tidsfråga, förmodligen inväntar man då, som jag skrev ovan, Skottlands självständighet innan man folkomröstar för en återförening med Irland.
Citera
2019-10-17, 20:34
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Brexit är nu ett faktum. Vad kommer denna brexit leda till?
Kommer vi se börserna runt om i världen att störtdyka i spekulation?
Kommer det leda till några långvariga konsekvenser?
Blir det panik följt av en upphämtning på börsen som det ofta sker eller hålls kurserna nere?

Vad tror ni händer, diskutera.

Bra för Sverige, kronan stärktes kraftigt idag
Citera
2019-10-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Tro mig, du framstår som en samhallare som tror han kommit på något smart.

Det du tror går inte.

Om det fanns minsta chans skulle lösningen diskuteras i spaltmeter i den brittiska pressen. Det gör den inte och det är av en anledning.

Du vågar inte ens beskriva vad du tror och det är också av en anledning. Du vet att det du håller på med är religiösa besvärjelser för Brexit bara måste funka.

Du säger att något som du inte vet, inte fungerar. Du hade inte begåvningen nog att räkna ut hur företagen förberett sig.

Nu när det är ett avtal på gång kan jag säga hur det tänkte göra. Utan detaljerna. De tänker skicka sina varor in via EES land som har ett avtal med EU om fri handel mellan EU och EES länderna. Finns särskilda "tullzoner" för detta i EES land. Helt legalt. Hur de gör det legalt sparar jag. För det tror jag inte du är smart nog att räkna ut. För du var inte smart nog att räkna ut det första quizen hur de tänker göra. Men jag vet att brittiska företags upplägg funderar. Dock kan EU stoppa det på sikt. Om de vågar. Idag sker detta upplägg i mindre volym och EU "tittar andra hållet".

Känn dig dum.
Citera
2019-10-17, 21:22
Medlem
Jag har aldrig tvivlat på ett avtal när Boris fick ta över.

Utan att gå in i detaljer. Nu får vi dock se om brittiska parlamentet är beredda att sabotera detta avtal. EU däremot tror jag är lydiga hundar åt Juncker.

Gör brittiska parlamentet det och det blir nyval kommer Boris makt att stärkas. Brittiska folket är trött på sabotörer.
Citera
2019-10-17, 23:46
Medlem
bl1nks avatar
Brexitpartiet verkar inte så nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in