2019-10-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Clownen SD - en figur som ständigt gråter inombords?

Den häktade och på Sannolika Skäl för mord misstänkte SD har uppvisat ett beteende likt en Clown som ägnar sig åt olika upptåg för att bli Sedd, Hörd och Bekräftad. Driva olika projekt som att arrangera GC-event, plocka isär pelletsbrännaren, bygga om och renovera hemma, skapa cachegåtor, logga cacher hejvilt oavsett om han varit på plats eller varit soffliggare, skriva ironiska och distanserade texter till sina arrangerade flin-bilder där han återkommande har visat ett behov av att "apa" sig - är överaktiviteten olika uttryck för en inre sorg? Är SD clownen som gråter inombords?

SD är personen som skriver att han tycker filmen "Den sista färden" är en festlig film med en festlig fras "Skrik som en gris" när en man gruppvåldtas av män i skogen. Det uppfattar jag som en ganska skev person (de med hyfsat normalt psyke och som sett filmen upplever den snarare som otäck och obehaglig istället för "festlig").
http://coord.info/GLCX02VY

SD är personen som tipsar SVT om hur han juldekorerat sitt hus och ska störa grannarna med julmusik dygnet om. Hela människan utstrålar: Se mig, Hör mig, Bekräfta mig!
"Hej, Lite roligt är snöflingorna av laser på huset. Hjortarna rör sig sakta. Träden är också lite utmärkande. Nästa vecka kommer en 2.4m hög upplyst tomte finnas på balkongen. Vid Hjortarna sitter en 2.7m hög upplyst nalle-tomte. Och på taket en 5m lång tomtesläde med renar att stå. Och då spelas julmusik dygnet runt utomhus här. Mer jul! //Stefan Foto: Stefan Davidsson"
www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ar-era-inskickade-bidrag

SD är personen som tycker det är roligt att skrämma skiten ur vännerna på marken när han gör tokiga manövrar i luften bakom spakarna i ett flygplan.

SD är personen som inte såg någon som helst anledning till att inte dyka upp oanmäld på GC-event fast han var Skäligen misstänkt för mord på en framgångsrik GC-vän som han tidigare haft en otrohetshistoria med. Det bekymrade honom inte det minsta att andra kunde tycka det var obehagligt när han dök upp som mordmisstänkt? Efter mordet kan det väl inte ha varit okänt för övriga GC:are att den mördade LW tidigare anmält SD för misshandel och trakasseri?

SD är personen som på egen hand och sannolikt med hjälp har planterat en del information hos människor runt honom. Bl a att han sagt att Polisen gjorde rätt som misstänkte honom eftersom han haft kontakt med LW, det KAN finnas blodspår från henne i hans hem, men han har gett en godtagbar förklaring (eh?). Det har framgått tydligt att SD har ett garde omkring sig som bl a består av den bedragna f d hustrun, den trofaste vännen JG, svärföräldrarna och det s k Järngänget (SS, PN och antagligen JO). Han har bedyrat sin oskuld till mordet och menat att det var LW som inte lämnade honom ifred, han har tyvärr varit otrogen för att han inte fick sex hemma, han var absolut inte svartsjuk på LW och de var de bästa vänner ända till slutet?

SD är personen som anser att LW var "oskicklig" i sina kontakter med män för att de kunde få för sig någonting. Det var kanske snarare så att SD tyckte detta för att han var svartsjuk på hennes naturliga förmåga att nå fram till andra människor? Hans svartsjuka fick honom att kontrollera varje steg hon tog genom att spåra henne via de appar de båda använde i GC? Han sägs även ha smygfilmat henne genom hennes fönster och stämmer den uppgiften påvisar det att han var besatt. Han klarade inte av att hon gick vidare med sitt liv utan intresse för honom? Han kunde inte förstå att hon inte ville ha honom när skilsmässan väl blev ett faktum på HD:s initiativ? Han blev kränkt i dubbel bemärkelse?

SD är personen som våren -18 drabbades av en rad personliga motgångar som kan ha fått hela hans "trygga" värld att rämna. Hans inbillade (?) självförtroende fick sig en total knäck - han som gärna klär sig i superman-blått blev totalt svag och inte värd någonting längre? Ingen Såg, Hörde eller Bekräftade honom? Han som alltid tidigare sett till att Komma först, Se och Segra var tillintetgjord? Alla hans trick med olika manipulationer hade slutat fungera? Clownen slutade gråta och sorgen blev till en mördande ilska?

Inlägg med sammanfattning och länkar för nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp68997449

Mycket bra skrivet. Antagligen stämmer beskrivningen av SD som du ger här. Hal som en ål, listig som en orm. Tar ingenting på allvar där han själv inte kan styra rådande situation.

Han platsar lätt i kategorin Besvärliga, Påfrestande Människor. Flera bilder där han på ett infantilt sätt visar tungan och troligen tror att det uppskattas. Att det är kul på nåt sätt. Fattar inte vad varken HD eller LW såg hos honom.
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-17 kl. 16:24.
Citera
2019-10-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Clownen SD - en figur som ständigt gråter inombords?

Den häktade och på Sannolika Skäl för mord misstänkte SD har uppvisat ett beteende likt en Clown som ägnar sig åt olika upptåg för att bli Sedd, Hörd och Bekräftad. Driva olika projekt som att arrangera GC-event, plocka isär pelletsbrännaren, bygga om och renovera hemma, skapa cachegåtor, logga cacher hejvilt oavsett om han varit på plats eller varit soffliggare, skriva ironiska och distanserade texter till sina arrangerade flin-bilder där han återkommande har visat ett behov av att "apa" sig - är överaktiviteten olika uttryck för en inre sorg? Är SD clownen som gråter inombords?

SD är personen som skriver att han tycker filmen "Den sista färden" är en festlig film med en festlig fras "Skrik som en gris" när en man gruppvåldtas av män i skogen. Det uppfattar jag som en ganska skev person (de med hyfsat normalt psyke och som sett filmen upplever den snarare som otäck och obehaglig istället för "festlig").
http://coord.info/GLCX02VY

SD är personen som tipsar SVT om hur han juldekorerat sitt hus och ska störa grannarna med julmusik dygnet om. Hela människan utstrålar: Se mig, Hör mig, Bekräfta mig!
"Hej, Lite roligt är snöflingorna av laser på huset. Hjortarna rör sig sakta. Träden är också lite utmärkande. Nästa vecka kommer en 2.4m hög upplyst tomte finnas på balkongen. Vid Hjortarna sitter en 2.7m hög upplyst nalle-tomte. Och på taket en 5m lång tomtesläde med renar att stå. Och då spelas julmusik dygnet runt utomhus här. Mer jul! //Stefan Foto: Stefan Davidsson"
www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ar-era-inskickade-bidrag

SD är personen som tycker det är roligt att skrämma skiten ur vännerna på marken när han gör tokiga manövrar i luften bakom spakarna i ett flygplan.

SD är personen som inte såg någon som helst anledning till att inte dyka upp oanmäld på GC-event fast han var Skäligen misstänkt för mord på en framgångsrik GC-vän som han tidigare haft en otrohetshistoria med. Det bekymrade honom inte det minsta att andra kunde tycka det var obehagligt när han dök upp som mordmisstänkt? Efter mordet kan det väl inte ha varit okänt för övriga GC:are att den mördade LW tidigare anmält SD för misshandel och trakasseri?

SD är personen som på egen hand och sannolikt med hjälp har planterat en del information hos människor runt honom. Bl a att han sagt att Polisen gjorde rätt som misstänkte honom eftersom han haft kontakt med LW, det KAN finnas blodspår från henne i hans hem, men han har gett en godtagbar förklaring (eh?). Det har framgått tydligt att SD har ett garde omkring sig som bl a består av den bedragna f d hustrun, den trofaste vännen JG, svärföräldrarna och det s k Järngänget (SS, PN och antagligen JO). Han har bedyrat sin oskuld till mordet och menat att det var LW som inte lämnade honom ifred, han har tyvärr varit otrogen för att han inte fick sex hemma, han var absolut inte svartsjuk på LW och de var de bästa vänner ända till slutet?

SD är personen som anser att LW var "oskicklig" i sina kontakter med män för att de kunde få för sig någonting. Det var kanske snarare så att SD tyckte detta för att han var svartsjuk på hennes naturliga förmåga att nå fram till andra människor? Hans svartsjuka fick honom att kontrollera varje steg hon tog genom att spåra henne via de appar de båda använde i GC? Han sägs även ha smygfilmat henne genom hennes fönster och stämmer den uppgiften påvisar det att han var besatt. Han klarade inte av att hon gick vidare med sitt liv utan intresse för honom? Han kunde inte förstå att hon inte ville ha honom när skilsmässan väl blev ett faktum på HD:s initiativ? Han blev kränkt i dubbel bemärkelse?

SD är personen som våren -18 drabbades av en rad personliga motgångar som kan ha fått hela hans "trygga" värld att rämna. Hans inbillade (?) självförtroende fick sig en total knäck - han som gärna klär sig i superman-blått blev totalt svag och inte värd någonting längre? Ingen Såg, Hörde eller Bekräftade honom? Han som alltid tidigare sett till att Komma först, Se och Segra var tillintetgjord? Alla hans trick med olika manipulationer hade slutat fungera? Clownen slutade gråta och sorgen blev till en mördande ilska?

Inlägg med sammanfattning och länkar för nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp68997449

Så kan det vara och clownen trodde han kunde fortsätta vara gift med mamma (HD) om han mördade älskarinnan?

( kanske därför det tog sån tid att ta av vigselringen?)
Citera
2019-10-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag funderar på varför du pratade om den här fastighetsbeteckningen?
Har du läst den någonstans eller var det din egen omskrivning för SDs bostad?
Hängde aldrig med i det resonemanget.
Jag kollade med lantmäteriet vad fastigheten var för något därför skrev jag om det i tråden.
Citera
2019-10-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ska man tolka det som att ett åtal är på gång?
Eller gör man en sådan vid så här allvarliga brott om någon är häktad på sannolika skäl misstänkt för brottet oavsett?

Funderar även över det utsatta datumet, 6 november.
Vilken betydelse har det?

Är det brukligt att ha en utsatt tidpunkt eller har det en betydelse för utredningen och för åtal/häktningsförhandling?
Det är för att domstolen vill veta om personen är allvarligt psykisk sjuk enligt lagens mening och de inte kan döma hen till fängelse, sk kallat fängelseförbud.
Ger den lilla paragraf 7 undersökning indikation på allvarlig psykisk sjukdom/störning så kan de begära en stor rättspsykiatrisk undersökning.
Citera
2019-10-17, 17:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det är för att domstolen vill veta om personen är allvarligt psykisk sjuk enligt lagens mening och de inte kan döma hen till fängelse, sk kallat fängelseförbud.
Ger den lilla paragraf 7 undersökning indikation på allvarlig psykisk sjukdom/störning så kan de begära en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Tack för svar!
Jo, så mycket visste jag.

Vi diskuterade om det går att dra några slutsatser om åtal är nära med tanke på att den görs nu.
@Hoppsann hade minne av att det brukade göras nära åtal.
Citera
2019-10-17, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag kollade med lantmäteriet vad fastigheten var för något därför skrev jag om det i tråden.

Aha, tack.

Det hade varit intressant att veta om SDs bostad ännu är avspärrad?
Någon som vet?
Citera
2019-10-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bloggerskan CW som du hänvisar till ser utifrån efternamn och ålder ut att kunna vara extradottern HW:s mamma. Men vem är HC?

Det stämmer. CW är mamma till HW.

Det tycks vara svårt att få tråden att enas om vad en nära vännina är för något. Men att kalla CW för nära väninna till LW är fel om jag ska förmedla vad andra säger. Mer ett slags påhittat släktskap genom tro och adoptioner.
Citera
2019-10-17, 17:24
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Så kan det vara och clownen trodde han kunde fortsätta vara gift med mamma (HD) om han mördade älskarinnan?

( kanske därför det tog sån tid att ta av vigselringen?)

Såg nyss ett program på tv om HJÄRNAN ,ett modernt bra program i ett antal delar ,och där berättades det om hur hjärnan klarar av socialt samspel; om personer som inte har empatin om andra människor utan går rakt fram ,rakt över ,som en bulldozer utan att tänka på hur andra i omgivningen känner .....

I programmet fick man veta att sådana människor som gör på detta viset har en skadad frontallob ,det är en hjärndel framme vid pannan som är stort som ett äpple .
En förman i USA som jobbade med järnvägsspårsbygge ,han var mycket ansvarsfull och plikttrogen fick en sprängprojektil rakt genom kinden och upp genom pannloben på vänstra sidan ,överlevde konstigt nog men blev personlighetsförändrad till den milda grad så hans samvete försvann ,han blev en lösdrivande gambler och gjorde vanvettiga affärer med folk,och sket fullständigt i om han var elak mot folk ,så han förlorade jobbet och ansågs utav sina gamla vänner vara en mycket otrevlig typ just på grund utav frontallobsskadan han ådrog sig .

Men enligt mycket folk är ju SD är väldigt trevlig man ? För tänkte om han under sitt liv fått en möjlig skada mot frontalloben ? Typ så som boxare kan få osv. Nu menar jag inte att SD var en boxare utan mer om ifall han lyckats fallit från ett träd i ungdomen eller halkat mot en stor sten eller något sådant . Bara en fundering ?

(spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2019-10-17 kl. 17:31.
Citera
2019-10-17, 17:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Såg nyss ett program på tv om HJÄRNAN ,ett modernt bra program i ett antal delar ,och där berättades det om personer som inte har empatin om andra människor utan går rakt fram ,rakt över ,som en bulldozer utan att tänka på hur andra i omgivningen känner .....

I programmet fick man veta att sådana människor som gör på detta viset har en skadad frontallob ,det är en hjärndel framme vid pannan som är stort som ett äpple .
En förman i USA som jobbade med järnvägsspårsbygge ,han var mycket ansvarsfull och plikttrogen fick en sprängprojektil rakt genom kinden och upp genom pannloben på vänstra sidan ,överlevde konstigt nog men blev personlighetsförändrad till den milda grad så hans samvete försvann ,han blev en lösdrivande gambler och gjorde vanvettiga affärer med folk,och sket fullständigt i om han var elak mot folk ,så han förlorade jobbet och ansågs utav sina gamla vänner vara en mycket otrevlig typ.

Men enligt mycket folk är ju SD är väldigt trevlig man ? För tänkte om han under sitt liv fått en såkallad braindesiases mot frontalloben ? Bara en fundering ?

(spekulation)

Det vanliga är väl att den förmågan (empati) inte utvecklas som den ska i tonåren, dvs någon brist som inte uppstått genom externt trauma mot huvudet utan snarare ett latent medfött fel.
Men Christer Pettersson hade också visst en hjärnskada som man misstänker påverkat hans impulskontroll ganska negativt.

Men som du skriver, SD beskrevs som en känd föreningsprofil i Örebro med engagemang i diverse allmännyttiga föreningar. Personer med den sortens hjärnskador blir inte kända i de sammanhangen vanligtvis.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-17 kl. 17:33.
Citera
2019-10-17, 17:35
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det vanliga är väl att den förmågan (empati) inte utvecklas som den ska i tonåren, dvs någon brist som inte uppstått genom externt trauma mot huvudet utan snarare ett latent medfött fel.
Men Christer Pettersson hade också visst en hjärnskada som man misstänker påverkat hans impulskontroll ganska negativt.

Nej precis bradgardsindianen ,det du skrev längst ner på ditt inlägg om SD. .Men det är ju bra att han har de bra kvalifikationerna ,då är han iallafall aningens mänsklig om han nu är GM ...

Där ser man ,ja hjärnan verkar vara känslig på många sätt ,tror jag skall köpa mig en cykelhjälm i alla fall nu när man inser att delar utav huvudet måste vara aktivt för att man skall vara en snäll människa .Offtopic ,men ändå .....

Skall bli intressant att se vad psykologen kommer fram till ?
Kan det vara så att om psykologen anser (blir manipulerad till...) att SD är helt normal och att bevisen är för svaga för att kunna genomföra laga kraft för fängelsestraff ,då går han fri?
Vad tror Du ?
Senast redigerad av landbandy 2019-10-17 kl. 17:42.
Citera
2019-10-17, 17:38
Medlem
Browndawgs avatar
Så, nu har jag läst ikapp lite. Tack för era sammanfattningar och svar på mitt förra inlägg.

Angående psykundersökningen man begärt på SD håller jag med det några nyligt var inne på. Att den kan bero på att han överhuvudtaget inte kan ta in den nya bevisningen som ligger honom till last (mest troligt). Men det är ju inte helt ovanligt att misstänkta nekar i sten hela vägen, trots överväldigande bevisning, ett resultat av det brukar vara en sinnesundersökning. Även konstigt beteende i häktet kan resultera i detta. Jag kan tänka mig att SD sitter inlåst och är fullständigt oberörd av omständigheterna. Omänskligt oberörd. Det ihop med hans totala nekande resulterar i psykiatrisk undersökning.

Bara mina fem cent...
Citera
2019-10-17, 17:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Där ser man ,ja hjärnan verkar vara känslig på många sätt ,tror jag skall köpa mig en cykelhjälm i alla fall nu när man inser att delar utav huvudet måste vara aktivt för att man skall vara en snäll människa .Offtopic ,men ändå .....
Skall bli intressant att se vad psykologen kommer fram till ?
Kan det vara så att om psykologen anser (blir manipulerad till att tro..) att SD är helt normal och att bevisen är för svaga för att kunna genomföra laga kraft för fängelsestraff ?
Vad tror Du ?

Om bevisen är för svaga för att döma till fängelse så kan han knappast dömas till rättspsyk heller väl? Rätten ska ta två beslut: först ansvarsfrågan. Är det styrkt att gärningen begåtts av GM? Om det besvaras jakande ska därefter beslutas val av påföljd där överlämnande till rättspsyk kan vara aktuellt i vissa fall.
Besvaras ansvarsfrågan med "Nej, ej styrkt" så får de inte lägga någon till rättspsyk. Är personen tillräckligt sjuk så kanske LSPT aktualiseras men det är inte tingsrätt som har med de besluten att göra
Citat:
Beslut enligt denna paragraf fattas av legitimerad läkare. Lag (2000:353).

6 b § Frågan om intagning för sluten psykiatrisk tvångsvård ska avgöras skyndsamt efter undersökning av patienten, senast 24 timmar efter dennes ankomst till vårdinrättningen. Ett beslut om intagning får inte grundas på ett vårdintyg som är äldre än fyra dagar.

Beslut om intagning fattas av en chefsöverläkare vid en enhet för psykiatrisk vård. Beslutet får inte fattas av den läkare som har utfärdat vårdintyget. Lag (2008:415).

Tvångsvård efter beslut av rätten
7 § Om chefsöverläkaren finner att patienten bör ges tvångsvård utöver fyra veckor från dagen för beslutet om intagning, ska chefsöverläkaren före utgången av fyraveckorstiden ansöka hos förvaltningsrätten om medgivande till sådan vård. Chefsöverläkaren ska även ansöka hos förvaltningsrätten om medgivande till fortsatt vård när han eller hon anser att den psykiatriska tvångsvården bör övergå i öppen eller sluten form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in