2019-10-17, 15:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Först så säger du att det råder konsensus, konsensus är inte bevis.
Du har helt rätt där. Men konsensus uppstår när det finns tillräckligt med evidens för ett visst påstående.

Om du vill ifrågasätta konsensus så får du ta fram evidens som som stöder din hypotes och falsifiera det som påstås, något du inte lyckats med.
Citera
2019-10-17, 15:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Någonstans måste det övergå från det ena till det andra, och där existerar de bredvid varandra. Hur kan det ena övergå i det andra utan existera bredvid varandra?

Vakuum existerar inte i praktiken, det är t.ex inte ett absolut vakuum i rymden. Rymden har bara ett väldigt väldigt lågt tryck, trycket är dessutom inte homogent utan varierar.

För övrigt verkar du tillskriva vakuum några slags mystiska egenskaper som det inte har.
Citera
2019-10-17, 15:52
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Det ser ut att vara Venus transit, den svarta pricken är Venus på en bakgrund av solen. Jag vet inget om Venus transit.

Ah jag kollade lite för snabbt
Trodde solen var venus

Då kvarstår mysteriet varför ingen lyckats fota venus
Citera
2019-10-17, 16:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Är det allt du kan skaka fram? Ni har all vetenskap bakom er, varenda litet klassrum har er glob, ni påstår att det raketer som far ut i rymden, stationer etc. men allt du kan skaka fram är en bilder på Lake Ponchatrain.
Du frågade efter bevis på kurvan.
Det finns massor av bevis som motbevisar platt-jorden. Avstånd, midnattssol, stjärnhimlen osv på södra halvklotet. Men det visar ju inte kurvan explicit.

Citat:
Alla de bilder som inte visar kurva på Lake Ponchatrain, gäller inte de? Bara de som stöder din religion?
Jo det gäller, men kurvaturen är för liten för art se, vilket gör dem irrelevanta. Jorden är stor därför måsta man komprimera perspektivet för att se kurvan.

Citat:
Varför kan man bara se den sfäriska jorden på Lake Ponchatrain?
Det där argumentationsfelet kallas för ”komplex fråga”, som innehåller ett påstående.

Det är inte bara där man kan se kurvan. Dock är bron och kraftledningen de längsta raka strukturer spm jag känner till. Det finns till exempel bropelare som är lodräta, men inte parallella.

Citat:
Det är ju annars enligt globjordare omöjligt att se kurvan ens från ett flygplan på 10000m höjd?
Omöjligt vet jag inte, men det är svårt att se den på 10 milis höjd. Från 40 mils höjd syns den garanterat. Se bilder från ISS.
Citera
2019-10-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej jag säger inte att 10000 existerar bredvid 0.
Jag säger att 10000 existerar bredvid 9999 som existerar bredvid 99998 ... som existerar bredvid 0,00002 som existerar bredvid 0,00001.

Belägget att 1000mBar kan existera bredvid 999mBar får du genom att knalla upp för ett berg och mäta lufttrycket. Belägg för att 1000mBar kan existera bredvid 2000mBar får du genom att i vatten dyka ned till 10 meters djup.
Tryck måste möta vakuum i din modell annars är din modell bara fantasi och avsaknaden av bevis bekräftar att det är fantasi.
Citera
2019-10-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det finns ingen gräns där luften plötsligt helt tar slut eftersom absolut vakuum inte existerar någonstans. Det blir gradvis lägre och lägre tryck men inte ens tomrummet mellan galaxerna är absolut tomt. Någon skarp gräns som du talar om existerar inte.
Jag har inte sagt något om skarp gräns. Tryck måste möta vakuum i din modell, annars faller den. De svårigheter du med andra har med att leverera bevis visar att den inte har lämnat ritbordet.
Citera
2019-10-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror det handlar om att du inte förstår vad som orsakar lufttrycket. Att det är luft du har över dig.

Kan du tänka dig att du sprutar upp med en vattenslang där trycket från slangen är 10 bar. En bit upp kommer strålen att sluta. Det innebär inte att du har en plötslig gräns mellan 10 bar och 0 bar i vattenstrålen.
Jag har inget sagt något om en plötslig gräns. Tryck måste möte vakuum i din modell, hela konceptet med en boll som snurrar i vakuum faller med detta.
Citera
2019-10-17, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var har jag sagt att konsensus är bevis?

Var har jag sagt att du ska ta fram några bevis?
Jag säger att konsensus inte är bevis. Du har sagt att jag ska falsifiera påstående som du gör.
Citera
2019-10-17, 16:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tryck måste möta vakuum i din modell annars är din modell bara fantasi och avsaknaden av bevis bekräftar att det är fantasi.

Det du tror är vakuum existerar inte.
Så vad det handlar om är att tryck måste möta tryck och för detta finns det massor med evidens.
Citera
2019-10-17, 16:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Solen ser ju som platt skiva vilket indikerar att det inte är en boll.
Inte om den fotograferas med ett solfilter.
Då ser den ut som ett klot.

Citat:
Ja, hur kommer det sig att månen bara lyser på de molnen runt den där betraktaren befinner sig?
Det gör den inte. Den lyser på allt som inte skyms. Det är bara ur betraktarens synvinkel som det verkar som att ljuset endast lyser på molnen mellan månen och betraktaren.

Citat:
Och varför månen upplyst kant till kant om det är en boll? Vem som helst kan se att den har ett eget ljus.
Solen är mycket större än månen, plus att månens yta är ganska matt. Det ennibär att den blir jämt belyst. Att den inte kan kasta eget ljus motbevisas av att kratrar kastar skugga på månen. Hur förklarar du att bara halva månen alstrar ljus?
Citera
2019-10-17, 16:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har inte sagt något om skarp gräns. Tryck måste möta vakuum i din modell, annars faller den. De svårigheter du med andra har med att leverera bevis visar att den inte har lämnat ritbordet.
Så du läste aldrig exemplet jag gav dig med vattenslangen?

Och du försökte aldrig testen att med en barometer gå uppför?

Hur kan 10 bar möta 9.9 bar och hur kan 1 bar möta 1.0001 bar?

Vi kan se det dagligen, men du kanske inte tänker så?

Om du har en slang kopplat till ditt vatten, så kommer trycket att vara olika beroende på hur högt eller lågt du håller slangen. Hur kan det bli så? Nu kanske inte automationsteknik ingick i din kursplan, men om du läst det /eller högstadiet i grundskolan) så hade det nog klarnat lite för dig.
Citera
2019-10-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
I verkligheten blir det som jag säger nämligen...
Du har inga bevis! I ditt scenario ljuger du medvetet om en kurvatur för att gynna ditt argument.
Du ljuger för att du vill att jorden ska vara en boll. Vilket självbedrägeri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in