2019-10-17, 15:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Okej, så nu är vi på Hallandsåsen. Fortfarande inget bevis för detta påstående.

Jo man känner tydligt i öronen att trycket minskar om man åker över där så att trycket minskar med ökad höjd är tydligt bevisat. Har du aldrig flugit och upplevt tryckskillnaden i öronen under nedstigningen? Den tryckskillnad man upplever där är ändå bara en bråkdel av den verkliga tryckskillnaden mellan 10 000 meters höjd och markytan eftersom tryckkabinen tar bort det mesta. Olika tryck existerar alltså uppenbart utan någon barriär.
Citera
2019-10-17, 15:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det fetade. Begärde jag bevis om tryckskillnader, nej. Det vet du. Men du vill så gärna att konceptet rymden ska vara sant att du skiter i det.

Låt det sjunka in. Du vill att rymden ska finnas så du ljuger för dig själv.

Skillnaden mellan rymden och luften är just en tryckskillnad. Trycket minskar med stigande höjd till det till slut blivit så lågt att det blivit näst intill vakuum. Det är inte vakuum och fullt lufttryck som existerar alldeles bredvid varandra vilket du verkar anse krävas för att rymden skall existera.
Citera
2019-10-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har redan svarat. Lufttrycket minskar med ökad höjd och till slut är det näst intill vakuum.

Det är inte så att lufttrycket du har hemma hos dig plötsligt blir vakuum, hur du nu trott det.
Har du evidens för detta påstående? Om inte så finns inget evidens för rymden.
Citera
2019-10-17, 15:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Har du evidens för detta påstående? Om inte så finns inget evidens för rymden.
Konsensus är att det finns tryckskillnader. Om du anser något annat så är det du som ska falsifiera det och komma med evidens för vad du tror.

Dessutom har jag dykt med manometer och varit såpass högt upp så att jag fått anpassa mig efter trycket.
Senast redigerad av constant 2019-10-17 kl. 15:26.
Citera
2019-10-17, 15:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ett vanligt trolltrick är att fokusera på en detalj och älta den för att förstöra diskussionen.
Du har förlorat diskussionen. Du hävdar något som du inte kan bevisa, du vill att det ska vara sant och du beredd att trolla tråden för att kunna fortsätta och ljuga för dig själv.
Du har själv fokuserat på perspektiv med en totalt felaktig förklaring att det döljer underdelen av föremål. Något du inte kan bevisa. Du reflekterar inte ens över våra förklaringar utan slår bara undan det och håller envist fast vid dina felaktigheter. Så vem som sabbar diskussionen kan diskuteras (ursäkta det dåliga skämtet).
Citera
2019-10-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skillnaden mellan rymden och luften är just en tryckskillnad. Trycket minskar med stigande höjd till det till slut blivit så lågt att det blivit näst intill vakuum. Det är inte vakuum och fullt lufttryck som existerar alldeles bredvid varandra vilket du verkar anse krävas för att rymden skall existera.
Någonstans måste det övergå från det ena till det andra, och där existerar de bredvid varandra. Hur kan det ena övergå i det andra utan existera bredvid varandra?
Citera
2019-10-17, 15:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du säger: den runda jordens atmosfäriska tryck existerar bredvid det vakuum som går under namnet rymden.

Nej jag säger inte att 10000 existerar bredvid 0.
Jag säger att 10000 existerar bredvid 9999 som existerar bredvid 99998 ... som existerar bredvid 0,00002 som existerar bredvid 0,00001.

Citat:
Jag säger: har du belägg för detta påstående, var vänlig att visa upp det då!

Belägget att 1000mBar kan existera bredvid 999mBar får du genom att knalla upp för ett berg och mäta lufttrycket. Belägg för att 1000mBar kan existera bredvid 2000mBar får du genom att i vatten dyka ned till 10 meters djup.
Senast redigerad av madtop 2019-10-17 kl. 15:41.
Citera
2019-10-17, 15:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Någonstans måste det övergå från det ena till det andra, och där existerar de bredvid varandra. Hur kan det ena övergå i det andra utan existera bredvid varandra?

Nej det finns ingen gräns där luften plötsligt helt tar slut eftersom absolut vakuum inte existerar någonstans. Det blir gradvis lägre och lägre tryck men inte ens tomrummet mellan galaxerna är absolut tomt. Någon skarp gräns som du talar om existerar inte.
Citera
2019-10-17, 15:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Tror det handlar om att du inte förstår vad som orsakar lufttrycket. Att det är luft du har över dig.

Kan du tänka dig att du sprutar upp med en vattenslang där trycket från slangen är 10 bar. En bit upp kommer strålen att sluta. Det innebär inte att du har en plötslig gräns mellan 10 bar och 0 bar i vattenstrålen.
Citera
2019-10-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Konsensus är att det finns tryckskillnader. Om du anser något annat så är det du som ska falsifiera det och komma med evidens för vad du tror.

Dessutom har jag dykt med manometer och varit såpass högt upp så att jag fått anpassa mig efter trycket.
Först så säger du att det råder konsensus, konsensus är inte bevis. Sedan övergår du till lägga över bevisbördan på mig. Jag har inte påstått att rymden finns, eller dess atmosfär bredvid vakuum. Det är du som påstår det, då får du bevisa det. Säg som det är, du bara tror det.
Citera
2019-10-17, 15:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Först så säger du att det råder konsensus, konsensus är inte bevis. Sedan övergår du till lägga över bevisbördan på mig. Jag har inte påstått att rymden finns, eller dess atmosfär bredvid vakuum. Det är du som påstår det, då får du bevisa det. Säg som det är, du bara tror det.
Var har jag sagt att konsensus är bevis?

Var har jag sagt att du ska ta fram några bevis?
Citera
2019-10-17, 15:34
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du målar upp ett scenario som går ut att laserstrålen måste vinklas nedåt, varför? För att det gynnar ditt resonemang om att jorden är en sfär. Varför skulle du annars göra antagandet om att den behöver vinklas nedåt, om inte för att gynna ditt argument?

Och självklart börjar du ditt tjat om hur jag inte svarar. Jag har genomskådat ditt resonemang och din reträtt är att anklaga mig för att undvika att svara, trots att jag hela tiden svarar.

Här har du en fråga: varför väljer du att ljuga för dig själv?

I verkligheten blir det som jag säger nämligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in