2019-10-17, 14:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Fortfarande inget bevis för detta påstående.
Anser du att det inte finns skillnader i lufttrycket beroende på vilken höjd man befinner sig på?
Citera
2019-10-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Grop? Nej, på en sfär står man till synes alltid högst upp. Testa med en fotboll eller liknande.

Det mesta om kraftledningen över Lake Pontchartrain finns förklarat i länken nedan inklusive en bild med dina kära perspektivlinjer dragna. Även refraktion är förklarat.
https://flatearth.ws/pontchartrain
Som du ser reser sig vattnet och möter himlen i en horisont. Om du vänder dig om så sker samma sak där rimligen, vilket förefaller vara en grop. Hur förklara du denna grop som enligt dig är kurvatur?
Citera
2019-10-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du förstår inte hur lufttryck fungerar?

Att det är en gradvis skillnad. Har försökt förklara med tryck under vatten, med en lampa, men du förstår fortfarande inte?

Vet du, jag får ont i magen av att tänka på hur någon kan ha så otroligt svårt att förstå. Hoppas verkligen att du inte finns på riktigt, att du helt enkelt är någon som skämtar.

Alltså: Lufttrycket är den luft som är ovanför oss. Om du går upp femtusen meter så är luften ovanför oss betydligt mindre. Om du går upp ytterligare femtusen meter är luften ovanför oss ännu mindre. När du är tillräckligt högt upp så finns inte längre någon luft ovanför oss. Tycker du att det är jättesvårt att förstå?
Så återigen, kan du pressa fram bevis för att vakuum kan existera bredvid atmosfäriskt tryck utan barriär? För det behövs nämligen för att den så kallade rymden ens ska kunna lämna ritbordet. Men du kan inte utan fortsätter bara att prata om annat och din onda mage förstås.
Citera
2019-10-17, 14:44
Medlem
Citat:
Och du förstår fortfarande inte skillnaden mellan bevis och evidens?
Vänligen ta fram bevis för att rymden existerar?
Citera
2019-10-17, 14:48
Medlem
Citat:
Anser du att det inte finns skillnader i lufttrycket beroende på vilken höjd man befinner sig på?
Anser du att rymdens vakuum existerar bredvid den sfäriska jordens atmosfär? Har du sådana fall bevis för detta? Kan du dela med dig av bevisen?

Du har inget bevis för att rymden existerar, ditt ego försöker rädda lögnen som du lever.
Citera
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tack! Jag instämmer, en tryckgradient är möjlig. Vakuum bredvid luftryck, finns inga bevis för.
Existerar det? Vad vet jag, men bevis för det finns inte. Vi är överens.

Vakuum bredvid lufttryck är en tryckgradient.
0,000002 Bar bredvid 0,000001 Bar är en tryckgradient.

Misstänker att du inte förstår vad vakuum är och att du tillskriver det några slags mystiska egenskaper.
Du begriper helt enkelt inte det du försöker falsifiera och då blir det lätt så här snurrigt.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Så återigen, kan du pressa fram bevis för att vakuum kan existera bredvid atmosfäriskt tryck utan barriär? För det behövs nämligen för att den så kallade rymden ens ska kunna lämna ritbordet. Men du kan inte utan fortsätter bara att prata om annat och din onda mage förstås.
Men vad är det du inte förstår? Självklart finns inte vakuum intill samma tryck som vi har där du bor. Varför tror du att någon vill få dig att tro det?

Förstår du inte att trycket minskar ju högre upp du kommer för att till slut vara näst intill noll?

Lufttrycket är vikten av den luft du har ovanför dig. När du till slut inte har någon luft ovanför dig måste trycket vara noll - Vad i det är det du inte förstår?

Jämför med tryck under vatten. När du är vid ytan har du inte längre något tryck från vattnet ovanför dig, endast trycket från luften.

Allt det här kan du enkelt mäta.
Citera
2019-10-17, 14:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Som du ser reser sig vattnet och möter himlen i en horisont. Om du vänder dig om så sker samma sak där rimligen, vilket förefaller vara en grop. Hur förklara du denna grop som enligt dig är kurvatur?
Vattnet reser sig inte. Det är du som tittar ner mot horisonten. Något vi per automatik gör, vi kan inte låta bli att fixera blicken på den. Din horisontella ögonhöjd är i en punkt lite drygt 2 meter över horisonten minskat med perspektivet på 5km håll. Vinkelskillnaden är väldigt liten.

Vi kan ta det gamla utslitna exemplet med en 5km lång spikrak korridor. Vi vet att korridoren inte minskar i storlek med avståndet, det ser bara så ut genom perspektivet. Det ser ut som om tak och golv går ihop men ett föremål långt bort i korridoren syns i sin helhet. Låter vi däremot korridoren följa jordens kurvatur kommer det att se ut som om taket går ner och möter golvet och föremål bortom 5km försvinner från botten upp. Varför döljer inte korridorens tak överdelen av lampan som hänger i taket bortom 5km?
Citera
2019-10-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Är du trög? Läs mitt inlägg en gång till, du verkar ha missuppfattat vad jag skrev.

Det jag skrev var att vi inte har vacuum bredvid atmosfärstryck.
Jo, det är vad du skriver. Någonstans övergår ju tryck i vakuum enligt dig, då existerar luftryck bredvid vakuum. Har du bevis för detta? Nej, det har du inte och du har demonstrerat detta tydligt, ingen kan ha undgått det.
Citera
2019-10-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vakuum bredvid lufttryck är en tryckgradient.
0,000002 Bar bredvid 0,000001 Bar är en tryckgradient.

Misstänker att du inte förstår vad vakuum är och att du tillskriver det några slags mystiska egenskaper.
Du begriper helt enkelt inte det du försöker falsifiera och då blir det lätt så här snurrigt.
Vilken klämmig retorik! Jag skiter i din retorik.

Du säger: den runda jordens atmosfäriska tryck existerar bredvid det vakuum som går under namnet rymden.
Jag säger: har du belägg för detta påstående, var vänlig att visa upp det då!

Men det gör du inte, ingen verkar kunna göra det, för det finns inte. Det koncept som går under namnet rymden är således inte bevisat. Finns rymden, vad vet jag! Är det bevisat, nej.
Citera
2019-10-17, 14:59
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte förstår? Självklart finns inte vakuum intill samma tryck som vi har där du bor. Varför tror du att någon vill få dig att tro det?

Förstår du inte att trycket minskar ju högre upp du kommer för att till slut vara näst intill noll?

Lufttrycket är vikten av den luft du har ovanför dig. När du till slut inte har någon luft ovanför dig måste trycket vara noll - Vad i det är det du inte förstår?

Jämför med tryck under vatten. När du är vid ytan har du inte längre något tryck från vattnet ovanför dig, endast trycket från luften.

Allt det här kan du enkelt mäta.
Så enligt dig, existerar rymdens vakuum bredvid den runda jordens atmosfär?
Citera
2019-10-17, 15:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Så enligt dig, existerar rymdens vakuum bredvid den runda jordens atmosfär?
Nej. Varför tror du det? Har du inte läst vad jag skrivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in