2019-10-17, 14:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nänä, varför måste du vinkla ner den?

Men, har förklarat ju scenariet för dig...
Står ju klart och tydligt varför du måste vinkla ner det. Så var skulle DU tolka det som.

Är detta åter ett sätt att undvika svara från din sida??
Citera
2019-10-17, 14:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag bad inte om redogörelse för fallande lufttryck eller uppgifter att utföra, bevisa rymden och hur dennes vakuum kan existera bredvid ett atmosfäriskt tryck utan barriär.

Din fråga är felställd vilket nog beror på att du inte förstår modellen du försöker falsifiera.
Vad vi kallar normalt lufttryck (1013mBar) existerar inte bredvid vakuum av den enkla anledningen att trycket successivt minskar med stigande höjd.

Vad som däremot existerar är att marginellt olika lufttryck kan existera bredvid varandra.
Och det kan du mycket enkelt bevisa med t.ex en barometer.
Citera
2019-10-17, 14:15
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag bad inte om redogörelse för fallande lufttryck eller uppgifter att utföra, bevisa rymden och hur dennes vakuum kan existera bredvid ett atmosfäriskt tryck utan barriär.
Det är korrekt att vacuum inte kan existera bredvid atmosfäriskt tryck utan barriär. Det är bara det att lufttrycket sjunker med höjden ända ner till rymdens vacuum, i praktiken runt 100km höjd. Då behövs ingen barriär.

Besök ett höghus, exempelvis Turning Torso, och ta hissen upp och känn i öronen hur trycket sjunker.
Citera
2019-10-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har redan förklarat för dig hur du kan testa själv genom att ta med dig en barometer och gå uppåt.

Luften har en vikt som trycker på dig, och ju högre upp du kommer desto mindre luft ovanför dig.
Nej, du har förklarat gradient. Jag väntar fortfarande på hur luftryck kan existera bredvid vakuum utan barriär, men det kommer du aldrig att kunna leverera.
Citera
2019-10-17, 14:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej, försök inte. Hur kan luftryck existera bredvid vakuum utan barriär?

Är naturligtvis inte en skarp gräns där 1 atmosfärs tryck plötsligt övergår i vakuum. Då behövs självklart en barriär. Däremot så minskar trycket med stigande höjd då luftens molekyler dras neråt mot jordytan som all annan materia. Det kan man lätt mäta med hjälp av en barometer och man behöver bara åka E6 över Hallandsås eller åka en snabb hiss upp i ett högt torn för att känna tryckskillnaden i trumhinnorna. Om gravitationen inte fanns och luften hölls kvar på jorden med hjälp av en dome/firmament så skulle det vara oförändrat lufttryck från jordytan ända tills man stötte på bariären. Att lufttrycket minskar visar klart att det finns något annat än en barriär som påverkar luften.
Citera
2019-10-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du förstod inte det jag ville säga, att det finns en skillnad mellan bevis och evidens?

Det finns evidens för att lufttrycket sjunker ju högre upp du kommer, något jag dock inte kommer att plocka fram till dig. Däremot föreslog jag hur du själv enkelt kan studera fenomenet.
Varför påstå att du har bevis för vakuum bredvid lufttryck utan barriär när du inte har det utan talar om något helt annat. Men du vet ju såklart varför du försökte dig på det.
Citera
2019-10-17, 14:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det är alltså kameran som drar fram kurvan ur hatten. okej, men om du studerar bilden så märker du att vattnet är uppåtgående och möter den nedåtgående himlen. Vilket betyder att om du vänder dig om så ser du samma sak. Det uppåtgående vattnet och den nedåtgående himlen.

Vad bildar detta? Jo, det vi i tråden vant oss vid som madtops grop. Befinner sig observatören på en sfärisk jord alltid i en grop.

https://www.google.com/search?safe=active&biw=1422&bih=702&tbm=isch&sa=1& ei=vyuoXeqPDdHK6ATOo5jYBw&q=ponchatrain+flat+earth &oq=ponchatrain+flat+earth&gs_l=img.3...8169415.81 77227..8177853...0.0..0.136.2052.16j6......0....1. .gws-wiz-img.......0i67j0j0 i3j0i30j0i19j0i5i10i30j0i10i24.zWudbYK9tx0&ved=0ah UKEwiq65ms9aLlAhVRJZoKHc4RBnsQ4dUDCAc&uact=5#imgrc =ywPxXrB9d2L8QM:
Grop? Nej, på en sfär står man till synes alltid högst upp. Testa med en fotboll eller liknande.

Det mesta om kraftledningen över Lake Pontchartrain finns förklarat i länken nedan inklusive en bild med dina kära perspektivlinjer dragna. Även refraktion är förklarat.
https://flatearth.ws/pontchartrain
Citera
2019-10-17, 14:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, du har förklarat gradient. Jag väntar fortfarande på hur luftryck kan existera bredvid vakuum utan barriär, men det kommer du aldrig att kunna leverera.
Och du förstår inte hur lufttryck fungerar?

Att det är en gradvis skillnad. Har försökt förklara med tryck under vatten, med en lampa, men du förstår fortfarande inte?

Vet du, jag får ont i magen av att tänka på hur någon kan ha så otroligt svårt att förstå. Hoppas verkligen att du inte finns på riktigt, att du helt enkelt är någon som skämtar.

Alltså: Lufttrycket är den luft som är ovanför oss. Om du går upp femtusen meter så är luften ovanför oss betydligt mindre. Om du går upp ytterligare femtusen meter är luften ovanför oss ännu mindre. När du är tillräckligt högt upp så finns inte längre någon luft ovanför oss. Tycker du att det är jättesvårt att förstå?
Citera
2019-10-17, 14:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför påstå att du har bevis för vakuum bredvid lufttryck utan barriär när du inte har det utan talar om något helt annat. Men du vet ju såklart varför du försökte dig på det.
Och du förstår fortfarande inte skillnaden mellan bevis och evidens?
Citera
2019-10-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men, har förklarat ju scenariet för dig...
Står ju klart och tydligt varför du måste vinkla ner det. Så var skulle DU tolka det som.

Är detta åter ett sätt att undvika svara från din sida??
Du målar upp ett scenario som går ut att laserstrålen måste vinklas nedåt, varför? För att det gynnar ditt resonemang om att jorden är en sfär. Varför skulle du annars göra antagandet om att den behöver vinklas nedåt, om inte för att gynna ditt argument?

Och självklart börjar du ditt tjat om hur jag inte svarar. Jag har genomskådat ditt resonemang och din reträtt är att anklaga mig för att undvika att svara, trots att jag hela tiden svarar.

Här har du en fråga: varför väljer du att ljuga för dig själv?
Citera
2019-10-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Din fråga är felställd vilket nog beror på att du inte förstår modellen du försöker falsifiera.
Vad vi kallar normalt lufttryck (1013mBar) existerar inte bredvid vakuum av den enkla anledningen att trycket successivt minskar med stigande höjd.

Vad som däremot existerar är att marginellt olika lufttryck kan existera bredvid varandra.
Och det kan du mycket enkelt bevisa med t.ex en barometer.
Tack! Jag instämmer, en tryckgradient är möjlig. Vakuum bredvid luftryck, finns inga bevis för.
Existerar det? Vad vet jag, men bevis för det finns inte. Vi är överens.
Citera
2019-10-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är naturligtvis inte en skarp gräns där 1 atmosfärs tryck plötsligt övergår i vakuum. Då behövs självklart en barriär. Däremot så minskar trycket med stigande höjd då luftens molekyler dras neråt mot jordytan som all annan materia. Det kan man lätt mäta med hjälp av en barometer och man behöver bara åka E6 över Hallandsås eller åka en snabb hiss upp i ett högt torn för att känna tryckskillnaden i trumhinnorna. Om gravitationen inte fanns och luften hölls kvar på jorden med hjälp av en dome/firmament så skulle det vara oförändrat lufttryck från jordytan ända tills man stötte på bariären. Att lufttrycket minskar visar klart att det finns något annat än en barriär som påverkar luften.
Okej, så nu är vi på Hallandsåsen. Fortfarande inget bevis för detta påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in