2019-10-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det stämmer att risken för att modern och/eller barnet ska dö, I GENOMSNITT är större för en 41-årig kvinna än för en 21-årig kvinna. Men skillnaderna mellan individer är jättestor, och i det enskilda fallet är kvinnans hälsa och livsstil viktigare än hennes ålder. Om din fru inte har någon grundsjukdom (diabetes, hjärtfel, astma, högt blodtryck...), inte är överviktig, inte röker och inte har alkohol- eller drogberoende, så skulle jag säga att det bara är att köra på. Det är farligt att leva - man kan dö!

Dessutom är din fru inte förstföderska, och det gör att förlossningen kommer att gå mycket lättare (all other things equal) än för en 41-42-årig förstföderska (som kan få det mycket tufft, det ska man inte sticka under stol med).

Vad gäller risken för fosterskador, så kommer din fru, på grund av sin ålder, att få ta alla tänkbara tester inom det normala mödravårdsprogrammet, om hon vill ha dem. (KUB-test, fostervattensprov och utökat ultraljud är väl de främsta.) Då upptäcks det allra mesta. Men ni måste förstås vara beredda på att göra en - i värsta fall ganska sen - abort, om något skulle vara fel. (Runt 17:de veckan eftersom man inte ser allt innan.)

Risken för DS är ett par procent för er nu, och det är ju trots allt en väldigt liten risk. Men vänta inte längre i onödan, för risken stiger brant nu för varje år!

Om ni inte vet med er att er fru har några hälso- eller fertilitetsproblem, så finns det ingen anledning att gå till någon läkare. Men har hon inte blivit gravid efter ett halvår så bör ni göra det, för ni har inte mycket tid att vinka på.

Regelbundna menstruationer är en förutsättning för att bli med barn, men inte en garanti för att man kan bli det, eftersom äggens kvalitet försämras flera - eller rentav många - år innan menstruationerna upphör. Det finns helt enkelt inte lika många befruktningsdugliga ägg kvar vid 41, som vid 21.

Tycker ditt inlägg var vettigast här och det TS bör ta fasta på.
Att jämföra med idag och tidigare för typ 20 år sedan går inte. Det är för stor spännvidd idag mellan hur folk är i olika åldrar Vi har massa yngre idag som är överviktiga och därmed också kommer ha problem med graviditet, precis som det finns äldre som lever hur hälsosamt som helst, så främst det är riktlinjen över livsstilen, fastän det visserligen av naturliga skäl brinner i knutarna ändå när man blir äldre.
Om alla hälsofaktorer stämmer så finns det bra chans att bli gravid ändå, men kan vara en högre risk med missfall främst de första 3 månaderna.
Sedan idag så beror också det till hälften på mannen också för även här har fertiliteten minskat rejält de senaste åren och faktiskt även många yngre män kan ovetandes ha detta problem, så det kan vara läge att kolla upp det med. Det är kostnadsfritt vid en utredning att kolla hur det står till med fertiliteten hos mannen, men annars kan det gå på några tusen. Detta kollas på reproduktionsenheten eller där som spermadonationer göres. Det som påverkar hur det ligger till hos männen är samma som kvinnorna, men det sägs även sådant som dricksvattnet kan spela en roll pga bl a utspolat läkemedel och vad folk har i urinen som inte blir helt renat i vattnet med dagens metoder. Sedan kan även vilken typ av kallingar påverka, så det är ju väldigt lömskt det där med hur det kan stå till med en mans kvalite på spermierna.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-10-17 kl. 10:05.
Citera
2019-10-17, 10:24
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauderdale
Varför var du tvungen att nämna att ni är svenskar? Får inte alla etniciteter barn eller?

För att olika etniciteter, eller raser som det egentligen heter, har olika medicinska förutsättningar.
Citera
2019-10-17, 10:34
Medlem
Har gamla föräldrar och det är super skönt....jag ung .dom gamla .har ork att hjälpa dom PG av att jag är ung....tänk en 70 åring som ska hjälpa sin 90åriga mamma .då är ju båda gamla...som tonåring var det också skönt med gamla föräldrar.pg ab att att dom är mer lungna till sättet...och det påverkar barnet..
Citera
2019-10-17, 10:37
Medlem
Hej TS!

Då tråden utvecklades till massa trams har jag inte läst allt så detta kan ha nämnts innan. Hög ålder innebär inte att det ät typ 50% sannolikhet att det blir ngn form av utvecklingsstörning, sannolikheten går från mikroskopisk till ngt oerhört låg. Men jag förstår att det är en oro. Cubtest har en viss sannolikhet att framkalla en spontan abort och är inte 100% säkert. Det finns ngt som heter NIPT som inte riskerar att framkalla spontan abort och som är 99,9999% säkert i bedömningen huruvida det finns ngt skada på fostret.

41 är ingen ålder, skit i vad småglinen skriver, de är så unga att de tror livet är över vid 30.

Lycka till
Citera
2019-10-17, 10:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kör på! Det är helt normalt att skaffa barn i den åldern. Finns hur många som helst som gör det.

Mödravården har koll på de ökade riskerna och kommer att ta prover.
Citera
2019-10-17, 10:54
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curvymillie
Att barnet riskerar att åka på diverse åkommor enbart för att ni vill ha barn. Risken för downs syndrom är skyhögt även missfall. Sedan är det väl inte kul att ha en morsa som är 70år när man själv är 30.

Förhoppningsvis har barnet frigjort sig från mammans bröstmjölk när hen når 30 års ålder.
Citera
2019-10-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midarada
Behöver alla tips.....
Jag och min fru har varit tillsammans i 4år vi gifte oss i somras nu längtar vi båda efter ett gemensamt barn - problemet är min fru är 41 vågar vi försöka klockan går.
Har läst sjukt mycket att barn kan föddas med funktionsnedsättningar mm mm - då kvinnan är
äldre att hon typ kan riskera dö osv osv osv....
Min fru har regelbundna menstruationer så det borde inte vara några problem för min fru att bli gravid? Bör vi kontakta gyn kan min fru undersökas för att se hur fertil hon är - vad hade ni gjort bara testat se om hon blir gravid?

Vill tillägga min fru har ett barn sedan tidigare
förhållande hon fick barnet när hon var 35 jag själv har inga barn - anledningen att vi väntat är att min fru studerat. Vi har båda bra jobb lever ett bra liv allt funkar skitbra med hennes barn som bor här förutom varannan helg då barnet är hos sin pappa.

Frugan slutade med pm för drygt
tre månader sedan - vi har dock skyddat oss för jag är sjukt rädd efter allt jag läst att få barn vid högre ålder min fru är inte alls orolig hon tycker mer jag överdriver.
Hon har ÄL om några dagar och har sagt nu eller aldrig vad ska jag göra?

Och JA vi är svenskar bara seriösa svar
Önskas Tack

Man blir lätt uppskrämd av nätet, är ni friska är det ingen större fara men det kan vara svårare att få barn. Det finns en förhöjd risk för att få barn med downs mm så ni kommer få göra kub test eventuellt även moderkaksprov beroende på risken som räknas fram. Min fru var 40 med barn två och vi fick göra sådana här tester men barnet blev friskt och mår bra.
Citera
2019-10-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var ett märkligt råd i förhållande till allt du skrev innan, eftersom adoptivbarn nästan alltid är mycket mer krävande än biologiska barn. De har ju så mycket i bagaget (för det mesta, det är inte ofta man får ett nyfött, friskt spädbarn), och till det kommer alla issues med själva det faktum att de är adopterade, ser annorlunda ut än sina föräldrar och kamrater, och inte känner sina riktiga föräldrar och rötter - hela den identitetsbiten. Som adoptivföräldrarna måste orka med att vägleda och stötta barnet i.

Också ett klart felaktigt råd då du i sverige måste vara under 40 år för att få adoptera.
Citera
2019-10-17, 11:12
Medlem
Du gör nog rätt i att kontakta gyn: Det finns många risker med att skaffa barn sent i livet.
På senare år har gränserna flyttat(och möjligtvis kan man spåra vissa ökade diagnoser till det).
Min egen köra mor har t.ex berättat att hon var nervös då lillesyrran föddes morsan fyllde nämligen 30 i samband med den födseln, och på den tiden ansågs man vara gammal som barnafödande vid 30.
Idag tror jag de flesta förstföderskor har passerat 30.
Citera
2019-10-17, 12:26
Medlem
Det är bara att köra på! Knulla varje dag skulle jag säga
Citera
2019-10-17, 12:32
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Också ett klart felaktigt råd då du i sverige måste vara under 40 år för att få adoptera.

Nej, det finns inte längre en övre åldersgräns. Lagen ändrades för några år sedan. Numera finns bara en nedre åldersgräns.

Socialstyrelsen rekommenderar dock att föräldrarna inte ska vara äldre än 42.
"rekommenderar att man ansöker om medgivande för att adoptera innan man fyller 42 år."

Är föräldrarna äldre än så blir det oftast nej. Fast det beror också på hur gammalt adoptivbarn man kan tänka sig.
Citera
2019-10-17, 12:48
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midarada
Behöver alla tips.....
Jag och min fru har varit tillsammans i 4år vi gifte oss i somras nu längtar vi båda efter ett gemensamt barn - problemet är min fru är 41 vågar vi försöka klockan går.

Har läst sjukt mycket att barn kan föddas med funktionsnedsättningar mm mm - då kvinnan är äldre att hon typ kan riskera dö osv osv osv....

Min fru har regelbundna menstruationer så det borde inte vara några problem för min fru att bli gravid? Bör vi kontakta gyn kan min fru undersökas för att se hur fertil hon är - vad hade ni gjort bara testat se om hon blir gravid?

Vill tillägga min fru har ett barn sedan tidigare
förhållande hon fick barnet när hon var 35 jag själv har inga barn - anledningen att vi väntat är att min fru studerat. Vi har båda bra jobb lever ett bra liv allt funkar skitbra med hennes barn som bor här förutom varannan helg då barnet är hos sin pappa.

Frugan slutade med pm för drygt
tre månader sedan - vi har dock skyddat oss för jag är sjukt rädd efter allt jag läst att få barn vid högre ålder min fru är inte alls orolig hon tycker mer jag överdriver.
Hon har ÄL om några dagar och har sagt nu eller aldrig vad ska jag göra?

Åldern på moderns sida medför succesivt högre risk för Downs syndrom. Det är dock inte en skyhög risk. DS upptäcks ofta tidigt i graviditeten med indikationer i kub-testet. Sen kan mer exakt risk fastställas med fostervattensprov (viss risk för missfall) eller nipt. Googla dessa. Bra om ni talat igenom vad göra vid eventuell DS, behålla eller abortera så ni inte är på olika spår.

Faderns (och farfars ålder) ålder påverkar risk för exempelvis autism och bokstavskombinationer. Nu är din ålder under 40 vilket inte medför så hög risk.

Om ni vill bli gravida är det bra att kontakta vården asap, så ni inte tappar tid. Går att undersöka fertiliteten hos man/kvinna med blodprov, etc. Om ni inte vill invänta byråkratins kvarnar bekostar ni själva kontakten med en fertilitetsklinik.

Då ert eventuella barn har ett halvsyskon är det bra om ni försöker se till att de kan få en bra framtida kontakt trots utmaningar med åldersskillnad.
Senast redigerad av Babydoll 2019-10-17 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in