Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Gött att se dig trycka till klimatsektens försvarare så ihärdigt här på fb, men jag förstår inte riktigt varför växthuseffekten som sådan skulle vara falsk?
Du menar alltså att källhänvisningen som finns på Wikipedia angående växthuseffekten, den
här, är felaktig? Intressant i så fall, det skulle ju innebära att Svante Arrhenius m.fl. hade fel gällande växthuseffekten.
Det är inte lätt att bemöta en hel bok här, men jag kan växthuseffekten utan och innan, och jag har kollat källorna som man anger som grund under många år. Så:
Japp, Svante hade fel. Det enklaste sättet att visa det är att titta på energibalansekvationen för växthuseffekten. Eller rättare sagt, inte titta på den, för de har ingen fungerande att visa. Men det finns några förenklade versioner som jag kan återge. Tex så säger man att solstrålning tillför 160W/m² och ytan avger 390W/m². Anser du att man kan göra så här:
160W/m²=390W/m²?
Eller med atmosfärens utstrålning, 240W/m²:
160W=240W?
Eller kombinerat:
160W=390+240=620W
Om du tänker dig att du kopplar in en metallhalogenstrålkastare på 150W i kontaktuttaget, finns det något du kan göra med strålkastaren för att få glödlampan att avge mer än 150W utan att öka strömmen som kommer ur vägguttaget? Kan man, tex, fylla lampans reflektorkammare med koldioxid eller vattenånga som påstås vara den starkaste växthusgasen, och få ut 400W, som växthushypotesen påstår? Om växthushypotesen är korrekt, att 160W/m²=390W/m², varför använder vi då inte denna princip på kärnkraftverk så vi kan öka effekten med 240% utan kostnad? Då kan vi ju stänga en massa reaktorer utan problem.
Det kallas att skapa energi och det bryter mot fysikens lagar, första huvudsatsen i termodynamik, närmare bestämt. Det märkliga är att alla förstår hur det funkar när det gäller allt annat. Den energi man stoppar in är den energi som maximalt är tillgänglig för det system(maskin, apparat, planet) totalt. Om man påstår att 160W/m² går in som solvärme, då kan inget i systemet övergå 160W/m², och allting i systemet måste tillsammans ha summan 160W. För det är allt som finns tillgängligt.
Vi har inga problem med detta när det gäller vitvaror eller ett elektriskt värmeelement. Om det gäller för en diskmaskin så gäller det för en planet. Fysik är fantastiskt på det viset, lagarna gäller allt.