2019-10-16, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Om jag t.ex. säljer 4edelars pizza som redan är köpta från en pizzeria som skattar. Behöver jag också då skatta ifall vi har ett samarbete?
Om jag köper in godispåsar för 10 kronor styck, chipspåsar för 15 kronor styck och säljer godisarna för 20 kronor och chipsen för 25. Då klarar jag väl ändå att skatta?
Det är Sverige vi talar om. Här betalar vi skatt på skatten. Och det sker genom att du måste fylla i många krångliga blanketter och lämna in i flera kopior.

Registrerar du dessutom bolag och anställer dig själv måste du dessutom betala skatt och avgifter på den lön du betalar ut till dig själv. På redan skattade pengar, ska tilläggas. För varje hundralapp du tjänar i Sverige skattar du bort sjuttio kronor på ett eller annat vis.

Det är inte lönt att köra vitt i Sverige. Tvärtom avråder jag starkt från att göra det. Sälj så mycket du kan svart. Det är enklast så. Staten kan ta sig i arslet.
Citera
2019-10-16, 18:20
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Det är Sverige vi talar om. Här betalar vi skatt på skatten. Och det sker genom att du måste fylla i många krångliga blanketter och lämna in i flera kopior.

Registrerar du dessutom bolag och anställer dig själv måste du dessutom betala skatt och avgifter på den lön du betalar ut till dig själv. På redan skattade pengar, ska tilläggas. För varje hundralapp du tjänar i Sverige skattar du bort sjuttio kronor på ett eller annat vis.

Det är inte lönt att köra vitt i Sverige. Tvärtom avråder jag starkt från att göra det. Sälj så mycket du kan svart. Det är enklast så. Staten kan ta sig i arslet.

Okej man kan ju börja som en liten knarkaffär som bara säljer pizza, chips godis och läsk svart. Eventuellt någon pastarätt.
Citera
2019-10-16, 18:32
Medlem
Jag vet en som hade detta, men med utkörning. Det gick jävligt bra vill jag minnas.
Hade allt från tobak, folköl, godis, chips till Billys pizza.
Citera
2019-10-16, 18:33
Medlem
Varför börjar du inte jobba istället?
Citera
2019-10-16, 18:37
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Om jag t.ex. säljer 4edelars pizza som redan är köpta från en pizzeria som skattar. Behöver jag också då skatta ifall vi har ett samarbete?
Om jag köper in godispåsar för 10 kronor styck, chipspåsar för 15 kronor styck och säljer godisarna för 20 kronor och chipsen för 25. Då klarar jag väl ändå att skatta?

Du måste själv betala moms på det du säljer, men får dra av momsen på allt du köper från andra företag (t ex en pizzeria som du köper pizzor ifrån och sedan säljer vidare).
Citera
2019-10-16, 18:49
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangalam
Jag vet en som hade detta, men med utkörning. Det gick jävligt bra vill jag minnas.
Hade allt från tobak, folköl, godis, chips till Billys pizza.

Kan du berätta mer? Får man sälja folköl typ 2,8or och 3,5or relativt enkelt? Funkade det enbart för att det var utkörning?

Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Varför börjar du inte jobba istället?

Studerar i veckorna.

Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Du måste själv betala moms på det du säljer, men får dra av momsen på allt du köper från andra företag (t ex en pizzeria som du köper pizzor ifrån och sedan säljer vidare).

Okej så om jag köper en pizza för 110 kronor. Vi säger att jag säljer fjärdedelar för 40 (dom är med tjock botten). En fjärdedel ger då 12,50 i vinst + att jag kan sälja läsk på det. Vad i skatt måste jag dra för att ha köpt pizzan från pizzerian?
Citera
2019-10-16, 18:51
Medlem
Koettbullens avatar
Hur hade du tänkt marknadsföra dig? Jag har svårt att tänka mig att speciellt många är sugna på att åka hem till en okänd person för att köpa lite chips mitt i natten.

Jag misstänker att du kommer få som mest en kund i månaden.
Citera
2019-10-16, 18:52
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Kan du berätta mer? Får man sälja folköl typ 2,8or och 3,5or relativt enkelt? Funkade det enbart för att det var utkörning?

Studerar i veckorna.

Okej så om jag köper en pizza för 110 kronor. Vi säger att jag säljer fjärdedelar för 40 (dom är med tjock botten). En fjärdedel ger då 12,50 i vinst + att jag kan sälja läsk på det. Vad i skatt måste jag dra för att ha köpt pizzan från pizzerian?

Du får inte sälja vidare färdigmat sådär bara, tror jag. Nåt med hygienen säger livsmedelsverket, så det kan du nog glömma.
Citera
2019-10-16, 19:00
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Hur hade du tänkt marknadsföra dig? Jag har svårt att tänka mig att speciellt många är sugna på att åka hem till en okänd person för att köpa lite chips mitt i natten.

Jag misstänker att du kommer få som mest en kund i månaden.

Sant, det måste marknadsföras.

Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Du får inte sälja vidare färdigmat sådär bara, tror jag. Nåt med hygienen säger livsmedelsverket, så det kan du nog glömma.

Det har du rätt i. Verksamheten verkar behöva gå till att vara svart. Sen om jag skiter i maten och bara säljer billigt godis och chips istället.
Citera
2019-10-16, 19:00
Bannlyst
Citat:
Okej man kan ju börja som en liten knarkaffär som bara säljer pizza, chips godis och läsk svart. Eventuellt någon pastarätt.

Du drar först av momesen när du köper in varor, sen när du sålt de så betalar du moms.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget.4.7459477810df5bccdd480005156.h tml

jag tror det ser ut såhär.
Om något kostar 15 kr så betalar du 11,25 (för det är utan moms) säljer det sen för 20 och då får behålla 15kr (efter betald moms) en vinst på 3,75kr.
Annat exempel (dricka) 5 kr , dra av till 3,75 sen säljer för 15 kr vinst 7,5 kr efter inköp och skatt.
Så dina priser kommer vara skithöga och du tjänar ingenting på att driva en kiosk.

Att du ska sälja mat låter äckligt, godis och dricka hade varit en sak men tror andra myndigheter ogillar tanken på du skulle sälja flera timmar gammal pizza ifrån ett källarfönster.
Citera
2019-10-16, 19:05
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Borde väll funka bra om du ändå är aktiv nattetid... Dock är det ett problem om du tänkt köra svart eftersom skattmasen lätt kan kolla hur mycket deg du fått in genom att kolla alla svish-inbetalningar.

Annars kör ett glory hole där ovanför fönsterbläcket och kräv kontanter... 500 per blow, och du har snart byggt dig ett ansenligt kapital ! Om de envisas med svish så kräv 750, dvs 250 extra för risken du tar.
Senast redigerad av Ringmuskeldoft 2019-10-16 kl. 19:08.
Citera
2019-10-16, 19:07
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Borde väll funka bra om du ändå är aktiv nattetid... Dock är det ett problem om du tänkt köra svart eftersom skattmasen lätt kan kolla hur mycket deg du fått in genom att kolla alla svish-inbetalningar.

Ja så är väl helt enkelt att sälja det som är enklast möjligt. Eventuellt starta en mobilt bankid kiosk som sköter sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in