• 1
  • 2
2019-10-16, 15:21
Bannlyst
Det har varit mycket prat om "ingenjörsbrist" så eftersom jag själv alltid får hära att firmorna inte kan ta in folk, så började jag undra om något stämde. Jag har varit i kontakt med en företrädare för en branschorganisation och han stod verkligen på sig om att Sverige har ingenjörsbrist.

Enligt Arbetsförmedlingen finns det ca 3000 arbetslösa ingenjörer. Hur många ingenjörer som jobbar med att köra taxi, meka på industri eller andra yrken där de är överkvalificerade, vet ingen eftersom det saknas statistik på det.

Därför ställer jag frågan här inne. Är du en arbetslös ingenjör? Har du jobb men ett jobb som inte innebär att du är ingenjör?

Syftet är att kartlägga hur stort problemet egentligen är med ingenjörer som inte hittar rätt på arbetsmarknaden.
Citera
2019-10-16, 15:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Det har varit mycket prat om "ingenjörsbrist" så eftersom jag själv alltid får hära att firmorna inte kan ta in folk, så började jag undra om något stämde. Jag har varit i kontakt med en företrädare för en branschorganisation och han stod verkligen på sig om att Sverige har ingenjörsbrist.

Enligt Arbetsförmedlingen finns det ca 3000 arbetslösa ingenjörer. Hur många ingenjörer som jobbar med att köra taxi, meka på industri eller andra yrken där de är överkvalificerade, vet ingen eftersom det saknas statistik på det.

Därför ställer jag frågan här inne. Är du en arbetslös ingenjör? Har du jobb men ett jobb som inte innebär att du är ingenjör?

Syftet är att kartlägga hur stort problemet egentligen är med ingenjörer som inte hittar rätt på arbetsmarknaden.

Det fetade - Då kommer du missa målet helt. Om du får ett, fem eller tio svar här, det säger ingenting.

/Ingenjör som har ett ingenjörsjobb
Citera
2019-10-16, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det fetade - Då kommer du missa målet helt. Om du får ett, fem eller tio svar här, det säger ingenting.

Om det rasslar in ett hundratal svar så säger det någonting.
Citera
2019-10-16, 15:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om det rasslar in ett hundratal svar så säger det någonting.

Det kommer det inte att göra.

Alternativt så säger det oss att vi har hittat ett troll med 100 konton.
Citera
2019-10-16, 15:44
Medlem
Citat:

Word!

Ok TS är bevisligen inte ingenjör, annars hen kanske hade förstått lite om vetenskapliga undersökningar och statistik, och även ha en viss förståelse för vad flashback är för sida.

Jag känner få ingenjörer som inte har jobb, möjligtvis nyexaminerade som söker jobb de första månaderna. Dock känner jag till bristen på utbildat och kunnigt folk.
Citera
2019-10-16, 16:04
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
Hur många ingenjörer som jobbar med att köra taxi, meka på industri eller andra yrken där de är överkvalificerade, vet ingen eftersom det saknas statistik på det.
[...]
Termen "ingenjör" är väldigt bred. Det är lite som att säga "sjukhusanställd" och klumpa ihop vaktmästare, sekreterare, receptionister, undersköterskor, sjuksyrror, läkare och allt möjligt till samma yrkeskategori.

Det är enorm skillnad på gymnasieingenjörer och civilingenjörer. Så som läget är nu finns även "ingenjörer" från MENA som är analfabeter och är långt från att ens kunna multiplikationstabellen. Dessa ska alltså klumpas ihop med civilingenjörer från KTH som räknar Kaluza-Klein-ekvationer.

Det är brist på högutbildade och kompetenta civilingenjörer. Slaskingenjörer finns det däremot så många att det går att gödsla med dem.
Citera
2019-10-16, 16:30
Medlem
undercover-racists avatar
Jag känner en civilingenjör som jobbar på ICA. Han tog examen för sisådär 3 års sen. För tydlighetsskull: nej det är inget ingenjörsjobb, han jobbar i butik.
Senast redigerad av undercover-racist 2019-10-16 kl. 16:43.
Citera
2019-10-16, 16:44
Medlem
Citat:

Ta och fråga din bekanta vad de är villiga att betala och vad de kräver. Oftast verkar företagen som skriker om ingenjörsbrist kräva seniora ingenjörer, men betala juniorlöner.
Citera
2019-10-16, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mittra
Ok TS är bevisligen inte ingenjör, annars hen kanske hade förstått lite om vetenskapliga undersökningar och statistik, och även ha en viss förståelse för vad flashback är för sida.

Jag känner få ingenjörer som inte har jobb, möjligtvis nyexaminerade som söker jobb de första månaderna. Dock känner jag till bristen på utbildat och kunnigt folk.
Jag är ingenjör.

Flashback är ett diskussionsforum.
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det är enorm skillnad på gymnasieingenjörer och civilingenjörer. Så som läget är nu finns även "ingenjörer" från MENA som är analfabeter och är långt från att ens kunna multiplikationstabellen. Dessa ska alltså klumpas ihop med civilingenjörer från KTH som räknar Kaluza-Klein-ekvationer.

Det är brist på högutbildade och kompetenta civilingenjörer. Slaskingenjörer finns det däremot så många att det går att gödsla med dem.
Jag tror inte att analfabeter är ingenjörer ens i tredje världen. Har du någon källa?
Citera
2019-10-16, 17:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Visserligen arbetslös ingenjör, men bor inte i Sverige.

Här gnälls det inte över ingenjörsbrist, faktiskt, men det är nog bara tillfälligt. Finns massor av arbetslösa ingenjörer här, utom inom automation, elektronik och elkraft. Erfarna inom IT får också jobb lätt. Folk utan lång erfarhenhet har det tufft, men kan få jobb om dom kan tänka sig jobba för väldigt låg lön.
Citera
2019-10-16, 17:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Visserligen arbetslös ingenjör, men bor inte i Sverige.

Här gnälls det inte över ingenjörsbrist, faktiskt, men det är nog bara tillfälligt. Finns massor av arbetslösa ingenjörer här, utom inom automation, elektronik och elkraft. Erfarna inom IT får också jobb lätt. Folk utan lång erfarhenhet har det tufft, men kan få jobb om dom kan tänka sig jobba för väldigt låg lön.

Var är "här"?
Citera
2019-10-16, 17:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Var är "här"?

Norge.
Citera
  • 1
  • 2