2019-10-16, 13:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu tillhör inte jag gruppen som oroar mig för att ”muslimerna” ska ta över västvärlden och införa sharialagar och annat. Tills alldeles nyligen var finnar den största invandrargruppen i Sverige. Hur mycket har de påverkat Sverige? Att det vi käkar knackkorv och karelska piroger i lite större utsträckning?
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Finnar var aldrig en majoritet i vårt land.
Dessutom är det vårt grannfolk.
Du är medveten att det bor svenskar i Finland, det talas svenska i Finland, alla finnar lär sig grundläggande svenska och Finland var en del av Sverige över 700 år. Precis som Västergötland är en del av Sverige idag.

Detta brukar många inte tänka på, men faktum är ju att finnarna bodde i Sverige i 700 år. Vilket har påverkat deras kultur i svensk riktning. Så när finnarna invandrar till Sverige från dagens Finland, så invandrar de egentligen från fd Sverige.
Citera
2019-10-16, 13:27
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyLingus
Precis!
Våra politiker tycks ju tro att folk integreras bara genom att passera gränsen till Sverige.
Men frågan som ingen politiker tycks ha reflekterat över är ju: "Vill invandrarna integreras"?
Eftersom de flesta som kommer hit dessutom är muslimer så utgör ju religionen ett tydligt hinder för att kunna integreras. Islam är ju minst lika mycket en politisk kraft som en religion. Islam och vårt demokratiska samhälle är inte förenliga. Och att få folk att överge sin religion, som är nedärvd i generationer, är nog omöjligt. Samtidigt ökar muslimerna snabbt i antal i Sverige och kanske snart anser sig vara så många att deras religion (läs politik) ska få mer inflytande i svensk vardag och beslutsfattande.

Majoriteten som kommer hit är inte muslimer. Dem är lika mycket muslimer som du är plikttrogen värdekonservativ kristen och frekvent kyrkobesökare.

Islam är den absolut lägsta sortens religon på denna jord. Koranen är ett ändlös hopkok av repetitiv smörja. Totalt frånvarande från allt högre intellekt tankande och filosofiska diskussioner som finns i kristendomen, buddhismen, hinduismen m m.

Islam är en produkt av århundrandets av inavel bland jordens absolut sämsta befolkningsgrupp, araber.

Men med det sagt är det inte muslimer som bränner bilar, våldtar våra kvinnor. Begår rån och mord samt säljer knark.

Drssutom kritiserar ni islam på fel grunder.
Islam må vara en filosofisk och intellektuellt farit religion.
Men den har helt rätt när det kommer till kvinnan och mannens roll i samhället.
Den är patriarkalisk och bara ett samhälle som bibehåller patriarkaliska normer kan överleva. Till skillnad från matriarkatet Sverige.

Svenska värderingar för 100 år sedan låg mycket mer närmare och hade mycket mer gemensamt med islam än dagens ”svenska” värderingar.
Det var först när Sverige lämnande dessa värderingar som vi föll som nation och 100 år senare är vi som folk i minoritet.

Har islam och kommer islam ha en påverkan på Sverige? Självklart. Ett muslimskt parti har redan bildats.

Men som sagt. Det handlar inte först och främst om religion. Det handlar om etnicitet och ras och desto större skillnad desto större problem.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-10-16 kl. 13:46.
Citera
2019-10-16, 13:34
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag minns innan valet 2010 och valet 2014 då politiker från både vänster (S,MP och V) och höger (M, C, KD, och L) gick ut och sa att det minsann inte förekommer någon massinvandring. Särskilt 2010, då var det en högerextremistisk "myt" att det pågick en massinvandring till Sverige och att det aldrig någonsin skulle hända att svenskar skulle bli minoritet. Nu med facit i hand, 5-10 år senare, är svenskar redan minoritet i Malmö och andra kommuner runtom i landet. Vi har också gett 1 miljon PUT sedan 2010. Man blir ilsken över den fruktansvärda naiviteten och arrogansen som genomsyrat svensk politik inom detta område de senaste decennierna. En fråga man ställer sig själv är, visste dessa politiker som än idag är verksamma, år 2010-2014 att den demografiska processen skulle utveckla sig såhär eller var de på riktigt så blåsta och arroganta inför faktan som de fick på bordet? Man ställer samma fråga till statsmedierna, visste de om att det var så här verkligheten såg ut eller försökte de medvetet lura svenskarna för att denna förändring skulle bli möjlig?
Ja, det är inte många år sedan användande av termen massinvandring, t.ex. av Åkesson, bemöttes med hat och hot från globalistpacket. Det var mycket tjafs om "myter" och "fördomar", bara några få mandatperioder bort. Den skiten har de lagt ner, i stora drag.

Jag vet att det finns de som tycker att man i första hand ska gissa på inkompetens när vanstyre förekommer, men jag är säker på att de styrande (inkl. media) vetat att det skulle gå åt helvete hela tiden. Möjligen att de "bara" varit likgiltiga inför konsekvenserna, men det är i så fall inget förmildrande.
Citera
2019-10-16, 13:36
Medlem
Citat:
Nu tillhör inte jag gruppen som oroar mig för att ”muslimerna” ska ta över västvärlden och införa sharialagar och annat. Tills alldeles nyligen var finnar den största invandrargruppen i Sverige. Hur mycket har de påverkat Sverige? Att det vi käkar knackkorv och karelska piroger i lite större utsträckning?
Skrattar lite åt jämförelsen...
Finnarna är ju kulturellt och värderingsmässigt väldigt lika oss. Sådan "inblandning" är ganska odramatisk som jag ser det. Men när det handlar om påverkan av en så pass totalitär religion som Islam, som många av de nya invandrarna bekänner sig till, då spelar vi en annan match. Backa 30-50 år tillbaka i tiden och se hur mellanöstern såg ut. Ingen anade väl att Islam skulle bli en så stark politisk aktör i dessa länder och få så stor påverkan på världen.
Citera
2019-10-16, 13:37
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Amerikanerna har varit i Nordamerika i flera hundra år men de går fortfarande inte runt i indianskrud. "Integrationen" tar tydligen väldigt lång tid. Indianerna sitter än idag i sina reservat och väntar på att integrationen ska ske.
Men det blir en vinst...
Lite längre fram

Take that, Sitting Bull. 😁
Citera
2019-10-16, 13:42
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Du vet att vi var samma rike under lång tid, va? Så de finnar som kom hit var redan åtskilligt påverkade av oss, och vice versa, genom historiskt, språkligt och institutionellt inflytande.
Citera
2019-10-16, 13:44
Medlem
Citat:
Majoriteten som kommer hit är inte muslimer. Skitsnack. Dem är lika mycket muslimer som du är plikttrogen värdekonservativ kristen och frekvent kyrkobesökare.

Islam är den absolut lägsta sortens religon på denna jord. Koranen är ett ändlös hopkok av repetitiv smörja. Totalt frånvarande från allt högre intellekt tankande och filosofiska diskussioner som finns i kristendomen, buddhismen, hinduismen m m.

Islam är en produkt av århundrandets av inavel bland jordens absolut sämsta befolkningsgrupp, araber.

Men med det sagt är det inte muslimer som bränner bilar, våldtar våra kvinnor. Begår rån och mord samt säljer knark.

Drssutom kritiserar ni liberaler islam på fel grunder.
Islam må vara en filosofisk och intellektuellt farit religion.
Men den har helt rätt när det kommer till kvinnan och mannens roll i samhället.
Den är patriarkalisk och bara ett samhälle som bibehåller patriarkaliska normer kan överleva. Till skillnad från matriarkatet Sverige.

Svenska värderingar för 100 år sedan låg mycket mer närmare och hade mycket mer gemensamt med islam än dagens ”svenska” värderingar.
Det var först när Sverige lämnande dessa värderingar som vi föll som nation och 100 år senare är vi som folk i minoritet.

Har islam och kommer islam ha en påverkan på Sverige? Självklart. Ett muslimskt parti har redan bildats.

Men som sagt. Det handlar inte först och främst om religion. Det handlar om etnicitet och ras och desto större skillnad desto större problem.
Du må har rätt i det du säger och jag går inte i polemik med dig, min vän.
Men religion används (och har alltid använts) i politiska syften.
Väldigt lätt att indoktrinera och påverka rädda, obildade och missnöjda människor med hjälp av religionens enande kraft samt dess löften om ett bättre efterliv.
Citera
2019-10-16, 13:45
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Skrattar lite åt jämförelsen...
Finnarna är ju kulturellt och värderingsmässigt väldigt lika oss. Sådan "inblandning" är ganska odramatisk som jag ser det. Men när det handlar om påverkan av en så pass totalitär religion som Islam, som många av de nya invandrarna bekänner sig till, då spelar vi en annan match. Backa 30-50 år tillbaka i tiden och se hur mellanöstern såg ut. Ingen anade väl att Islam skulle bli en så stark politisk aktör i dessa länder och få så stor påverkan på världen.

Återigen en som tror att det handlar om islam.
Så det hade varit ok med dig om 3 milj hinduiska it-tekniker från Bombay skulle emigrera till Sverige idag?

Mellanöstern för 50 år sedan var påverkad av Västeuropeiska normer. Dem var påväg att bli som Sveruge. Hade du hellre sett MENA bli ett liberalt hellhole?
Den islamska revolution i Iran var ett motstånd vad som var påväg att ske.
Jag lägger inte mer vikt och diskussion i det nu.
Men återigen, det handlar inte om VILKEN religion de som kommer hit har. Det handlar om vilken etnicitet och varför kommer de överhuvudtaget?
Citera
2019-10-16, 13:45
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Så vad vill du göra åt saken? Skicka hem två miljoner människor? Du kan ligga i din morsas källare och drömma om det men tyvärr grabben så kommer inte detta att ske.

Merparten av dessa människor kommer stanna vad du eller jag än tycker om det. Och då finns några alternativ. Vi kan försöka få dessa människor att bli integrerade i det svenska samhället. Vi kan bilda parallella samhällen där folk inom Sveriges gränser lever med sin egen etniska grupp. Man kan flytta. Man kan klaga.

Så är det, det kommer att bli våldsamt i framtiden, det blir som det vart med judarna eller tvärtom där det är vi som får bita i gräset.
Citera
2019-10-16, 13:47
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Du må har rätt i det du säger och jag går inte i polemik med dig, min vän.
Men religion används (och har alltid använts) i politiska syften.
Väldigt lätt att indoktrinera och påverka rädda, obildade och missnöjda människor med hjälp av religionens enande kraft samt dess löften om ett bättre efterliv.
Sant Conny. Sorry om jag lät arg. Inget illa menat.
Citera
2019-10-16, 13:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Så är det, det kommer att bli våldsamt i framtiden, det blir som det vart med judarna eller tvärtom där det är vi som får bita i gräset.

Ja, för att generationen 40-talisterna, 50-talisterna och 60-talisterna lät detta hända. Dem är medskyldiga till vad vi 80- och 90-talister samt yngre har fått ta över.

Dem klagar på Löfven och Reinfeldt. Men allt började på 60-70 talet.
När det fick rösta för första gången. De röstade igenom politiker som genomförde alla reformer som ledde till att massinvandring tog fart i början på 90-talet.

Men varför skall dem bry sig.
Dem fick jobb direkt efter högstadiet eller gymnasiet.
Dem fick exponentiell värdeökning på sina icke-belånade hus.
Ny firmabil var 3:e år.
2-3 utlandssemester varje år.
Bytte ut sin fru/man var 10 år. Med krossade familjer som resultat.
Dem frossade i självförverkligande och njutning. Ändå har de mage att skylla på oss yngre.

Resultatet= svenskar i minoritet i sitt eget land.

Låt dem lida i Dantes eviga inferno för vad dem gjort.

Jag är villig att förlåta dem när någon av dem spränger sig själv i Rosenbad och tar med sig så många politiker som möjligt.
Allt för att sona sina synder.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-10-16 kl. 14:15.
Citera
2019-10-16, 13:52
Medlem
Citat:
Sant Conny. Sorry om jag lät arg. Inget illa menat.
Det är lugnt, det är alltid kul att diskutera sådana här "kryddiga" ämnen. Det piggar upp. Ha det gott, min vän!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in