2019-10-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tänker nog mer sårad än hat kanske, för nog är det väl ett svek från LW att inleda förhållande med mannen i det par hon getts förtroende att viga. Än mer kanske om det stämmer att LW sedan ville "prata ut" med HD för aty försöka restaurera deras vänskap. Där har du en omständighet av flera som jag blir frågande om LWs verklighetsuppfattning. Kanske inte psykosskevt men något narcissistiskt.

Ja det är ju intressant hur man kan tolka saker olika. Själv tycker jag det låter som att LW var den mera rakryggade utav dem som till slut, om det stämmer, berättade för HD. Men vi får väl anse att det fortsatt inte är helt styrkta uppgifter. SD verkar däremot ha stor vana utav att ljuga för sin fru och sina barn in i det sista.
Citera
2019-10-16, 10:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
/.../
Nu vet jag ju att du tror att det finns ett gäng i Örebro som skulle konspirera mot SD på något märkligt sätt och vill få honom fälld helt utan anledning men själv litar jag på att åklagare och polis är mera opartiska än den misstänkte GM:s familj.
Det där stämmer inte. Jag tror inte alls att det handlar om någon konspiration. Däremot tror jag att det kan handla om att polis och åklagare hamnade snett i inledningsskedet pga. de tidigare anmälningarna mot SD, och att man sedan efter att ha drabbats av ett kraftigt tunnelseende tyckte sig hitta indicier i varenda buske.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-16 kl. 10:23.
Citera
2019-10-16, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om nu SD skulle befinnas skyldig till att ha mördat LW så innebär inte det per automatik att tidigare händelser omvärderas. Det är fel att mörda rättshaverister men det innebär inte att rättshaveristen dessförinnan inte haft kapacitet att att kränka, trakassera och utsätta andra för press.

Kvinnor är knäppa ibland, och när de mördas så är det väl det som "finns kvar" när man funderar över motivbild hos GM. Manliga mordoffer kan ofta också ha karaktären av att varit ett asshole i livet men det brukar ha avsevärt tydligare konturer, mannen är oftare kriminellt belastad, samhället överlag har väl mer överseende med kvinnor.
Som exempel kan jag nämna att man i personutredningen till Catrin da Costa när hon utreddes för bedrägeri yttrade att hon var "barnskötare" och då hade hon varit hemlös prostituerad heroinist i många år redan. Hon hade inte ens hand om sina egna barn, de hade varit omhändertagna av soc sedan länge. Man försöker släta över kvinnors problem och det är inte till fördel för kvinnorna. Hade PU för da Costa varit mer i samklang med verkligheten så hade hon kanske fått ett fängelsestraff med mitivations och behandlingsprogram genom kriminalvården (som många män får). Hon kanske hade sluppit hamna i delar i sopsäckar.

Du har aldrig funderat på att LW kanske haft någon relation med någon som inte var lika tolerant som SD inför hennes egenhet att provocera för få något att anmäla? Vissa yrken gör ju en polisanmälan avsevärt större skada för än jämförelsevis en byggingenjör.

Men hur kan du ta Catrin da Costa som exempel på att "Kvinnor är knäppa ibland" och ha det som en referensram till L*ena?

Ja, för att en person som är kvinna betyder väl inte att en annan person som också är kvinna är exakt likadan?

Finns det några som helst likheter mellan dessa personer mer än att de båda är kvinnor?

Så din inställning är att SD var tolerant mot LW?
Och att det var LW som provocerade fram en anledning till att anmäla?

Hon kanske provocerade fram ett mord på sig själv?

Jag vet inte vad jag ska säga, men för mig låter det som att du drar alla kvinnor över en och samma kam.
Typ, luskammen...
Citera
2019-10-16, 10:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hur menar du verkar inte alls misstänka? Att hon utåt sett säger att SD är oskyldig är ju ingen bekräftelse på att hon faktiskt tycker så. Vet du vad hon har sagt i förhör?

Jo de flesta verkar inte vilja göra något ställningstagande alls utan väntar mest på att fallet ska bli klart så de slipper tänka och agera själva. Kommer säkert finnas de som hävdar SD:s oskuld även om han blir fälld bortom allt rimligt tvivel.

Nu vet jag ju att du tror att det finns ett gäng i Örebro som skulle konspirera mot SD på något märkligt sätt och vill få honom fälld helt utan anledning men själv litar jag på att åklagare och polis är mera opartiska än den misstänkte GM:s familj.

När man skriver "verkar" så indikerar det ju ganska uttryckligt en reservation om att man inte har full vetskap. Tankeläsare är knappast någon här, ej heller åklagare, polis eller inblandade personer. Det är ett ganska meningslöst angreppssätt mot ett argument med påstående "du vet väl inte vad de tänker".
Resonemanget som presenterades är väl ett antagande baserat på iakttagbara företeelser (HDs föräldrar har bjudit hem och umgåtts med SD även efter han blev misstänkt).

Fast nu pratar man ju skit om JG när han gjorde ställningstagandet att offentligt avvisa LW när via egen provokation gjort en anmälan om misshandel. Hade hon inte mördats nästan ett och ett halvt år efter så hade väl inte det ställningstagandet varit något konstigt. Människor kanske inte vill göra ett ställningstagande för att de i nuläget inte har tillräckligt med kännedom om saker som hänt eller inte hänt. Och det är väl inte fel?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-16 kl. 10:28.
Citera
2019-10-16, 10:27
Medlem
Citat:
När man skriver "verkar" så indikerar det ju ganska uttryckligt en reservation om att man inte har full vetskap. Tankeläsare är knappast någon här, ej heller åklagare, polis eller inblandade personer. Det är ett ganska meningslöst angreppssätt mot ett argument med påstående "du vet väl inte vad de tänker".
Resonemanget som presenterades är väl ett antagande baserat på iakttagbara företeelser (HDs föräldrar har bjudit hem och umgåtts med SD även efter han blev misstänkt).

Svårt att garantera något till 100%.

Jag tänker att om HD haft det officiella antagandet att han är oskyldig så kör föräldrarna på samma linje. De får ju också anses inte vara helt neutrala i sin bedömning.

JG verkar dock ha tagit ett steg tillbaka så han har kanske inte samma övertygelse som HD längre utan kanske har svängt?
Citera
2019-10-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där stämmer inte. Jag tror inte alls att det handlar om någon konspiration. Däremot tror jag att det kan handla om att polis och åklagare hamnade snett i inledningsskedet pga. de tidigare anmälningarna mot SD, och att man sedan efter att ha drabbats av ett kraftigt tunnelseende tyckte sig hitta indicier i varenda buske.

Jag tycker inte det verkar så. Och ser heller inget som pekar mot att så skulle vara fallet. Men förhoppningsvis får vi mera svar inom en rimlig framtid.
Citera
2019-10-16, 10:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Svårt att garantera något till 100%.

Jag tänker att om HD haft det officiella antagandet att han är oskyldig så kör föräldrarna på samma linje. De får ju också anses inte vara helt neutrala i sin bedömning.

JG verkar dock ha tagit ett steg tillbaka så han har kanske inte samma övertygelse som HD längre utan kanske har svängt?

Och de behöver inte vara "neutrala". Man måste inte per automatik vara i "ond tro" för att man är närstående till en brottsmisstänkt. De flesta brottslingar berättar nog inte om deras olagliga gärningar för icke kriminella vänner och bekanta.
Citera
2019-10-16, 10:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Yada yada.... om hon ville bort från SD hade hon ju kunnat åka med någon annan, och kunde hon inte åka med någon annan så hade hon snabbt kunnat kliva ur bilen och gå in till sig. Det hon själv uppger går precis tvärsemot vad ni försöker påskina, hon bjuder in honom på fika, när han avböjer så vägrar hon gå ur bilen för att hon behöver prata. Bortförklaringa och förminskningar, sa Bull.

Det kan också finnas inslag där den som anser sig utsatt för oförrätter förstorar och överdriver händelser. När jag var LVUad i toneran fick jag dela rum med en kvinna som hade haft en destruktiv relation med en misshandlande make. Tack och lov fick jag byta rum efter ett tag det gick knappt att andas, hon påstod sig vara LIVRÄDD för tamejfan allt. Om man bara sa att hon gärna fick torka bort sina hårstrån ur handfatet och från tvålkoppen så spärrade hon upp ögonen, darrade på underläppen och sade sig vara LIVRÄDD. Till slut hade man faktiskt lust att spöa henne (nej jag gjorde inte det), personalen förstod att det inte gick att bo med den där människan.

Men det är att generalisera, att alla kvinnor som har blivit misshandlade är konstiga när du drar upp det fallet.
Om hon var LVU:ad precis som du, då fanns det väl något som var anledning till det?

L*ena hade ett jobb, vänner, hobby, barn... Hon var inte intagen för något.

Det finns inget som säger att hon skulle vara rättshaverist, psykisk sjuk i schizofreni, vara i riskzonen för självmord, vara knepig på ett sätt som liknar da Costa, vara provocerande och falsk- anmäla eller något annat som du insinuerar.

Det sitter faktiskt en man, den man som är tidigare anmäld för misshandel, på sannolika skäl misstänkt för mord. Vi har fått höra att misstankarna har stärkts.

Det är ju konstigt att det är L*enas fel alltihop...
För sin död och för att han sitter i häktet.

Är det är väl så du menar?
Citera
2019-10-16, 10:36
Medlem
Citat:
Och de behöver inte vara "neutrala". Man måste inte per automatik vara i "ond tro" för att man är närstående till en brottsmisstänkt. De flesta brottslingar berättar nog inte om deras olagliga gärningar för icke kriminella vänner och bekanta.

Nej det instämmer jag i. Och vad HD eller någon annan tror har ju ingen betydelse i slutändan. Det är bevisen som talar.
Citera
2019-10-16, 10:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det sitter faktiskt en man, den man som är tidigare anmäld för misshandel, på sannolika skäl misstänkt för mord. Vi har fått höra att misstankarna har stärkts.
Ja, misstankarna mot SD blir väl starkare och starkare för varje år. Han verkar redan vara oerhört misstänkt.
Citera
2019-10-16, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, misstankarna mot SD blir väl starkare och starkare för varje år. Han verkar redan vara oerhört misstänkt.

Ni kan raljera hur mycket ni vill.

En människa är brutalt mördad.
Det finns ingenting roligt med det.

Och det finns en person som är skyldig till mordet.
Bara för att det tar tid att bevisa det rättsligt betyder det inte att ingen är skyldig eller att SD är oskyldig.

Det finns många ouppklarade mord.
Menar du att ingen är skyldig bara för att man inte har kunnat bevisa vem som är ansvarig?
Citera
2019-10-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Gullspångsälven 14 låter som en fastighetsbeteckning. Om det är det ligger fastigheten omkring 10 mil från Örebro och är väl sannolikt en sommarstuga. Låter som en opraktisk adress att vistas på om man har skolbarn och ett jobb att gå till. (Om hon nu jobbar.)
Den ska ligga vid Hjärsta gård fastigheten så det är inom Örebro.
Ja det är en fastighetsbeteckning.
Hon är misstänkt för mord alt skyddande av brottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in