2019-10-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Inte "neutral åsikt", det är mer än så enligt det här inlägget

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag tänker neutral som i att hon utgår ifrån ett blankt papper när hon bildar sin åsikt. Att hon officiellt utåt sett anser SD vara oskyldig har nog bekräftats ganska väl i tråden och med hennes uppträdande.
Citera
2019-10-16, 09:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag tänker att eftersom de har barn ihop, Geocachar i stor utsträckning ihop, kanske en del ekonomi fortsatt gemensamt samt det faktum att HD hatade LW kan tala för att hon inte är helt objektiv i frågan. Men du anser annorlunda alltså? HD var ju lurad och bedragen i sex års tid så hon känner knappast SD särskilt väl egentligen.

Låter som ganska exakt det jag skrev.

i) Vad har du för källa på det fetade?
ii) hur resonerar du kring att HD skulle ha en uppfattning om SDs eventuella ansvar baserat på HDs eventuella egna subjektiva känslor inför LW?
Citera
2019-10-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
i) Vad har du för källa på det fetade?
ii) hur resonerar du kring att HD skulle ha en uppfattning om SDs eventuella ansvar baserat på HDs eventuella egna subjektiva känslor inför LW?

Flera närstående till både LW och SD/HD.
Citera
2019-10-16, 09:37
Medlem
Citat:
Om du svarar på frågor som inte är riktade mot dig så får du skylla dig själv om du känner dig bombad. Måste ju dessutom vara en ovanligt korkad person om man dessutom tar sig tid att svara på frågor som man anser inte är relevanta.

Ovanligt korkad är jag nu knappast. Jag bad dig precisera dina frågor för att slippa öda tid på att besvara om du menar si eller så.
Det kallas saklig feedback att göra någon uppmärksam på om deras frågor är otympliga.
Citera
2019-10-16, 09:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, jag tycker det är märkligt om det är så att SD hotat och kommit med grova kränkningar mot LW och det hon anmäler är en situation som hon provocerar fram själv. Hon försökte inte ens dölja att hon försökte tvinga sig kvar i bilen, ungefär som att hon skulle haft uppfattning att hon har rätt till det om hon känner för det.

Det tycker jag ser märkligt ut, det är inte särskilt vanligt normalt (i ordets rätta betydelse) beteende. Därav mina tankar om att LW kanske inte mådde något vidare under den perioden, om anmälningarna är uttryck för annat missnöje, ilska eller liknande.
Jag jobbar dessutom i en verksamhet där man då och då råkar på rättshaverister.

Jag kan tänka att L*enas version av bilincidenten stämmer ganska bra med uppfattningen, om hon i sin version även berättar om sådant som kan uppfattas som negativt för henne. Det ökar trovärdigheten.

Människor kan må dåligt på olika sätt i sina liv, utan att det behöver betyda att man inte klarar av det dagliga livet med familj, jobb och fritid på ett "good enough" sätt.

L*enas sätt att geocacha frenetiskt kan vara ett sätt att hantera vardagen. Det kan vara ett sätt att hantera illabefinnande. Andra kanske hemfaller åt missbruk av sprit, eller andra destruktiva vanor.

Nu säger inte jag att L*ena mådde dåligt, det kan jag inte veta.

Men att bli utsatt för misshandel, kränkningar av olika slag, det ökar inte välbefinnandet hos någon.

Det mönster som hon uppvisar, att trots kränkningar så kan hon inte ta sig ur förhållandet är typiskt. Tillbakatagna anmälningar...

@dahliabelle och @Sh.Holmes och även @mirdidjul666 är tråddeltagare som vittnar om att det kan ha legat till på det vis att L*ena försökte ta sig ur det, men inte klarade av det. Det är ett typiskt reaktionssätt som personer som lever i sådana destruktiva förhållanden uppvisar. Bortförklaringar och förminskande av händelser, aggression när andra ifrågasätter är typiska reaktioner för personer som är i destruktiva relationer som inkluderar våld, kontroll och kränkningar.
Citera
2019-10-16, 09:43
Medlem
Citat:
Flera närstående till både LW och SD/HD.

Är det inte så att du skarvar lite nu? SD verkar ju inte ens umgås med sina familjemedlemmar, eller avser du döttrarna med "närstående". Jag tror heller inte att LWs närstående (vare sig barnen, UW, eller LWs föräldrar eller syskon) har någon speciell insikt om vad HD har för uppfattning om LW.
Är det inte mer ett antagande än ett "faktum" att HD hatade LW?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-16 kl. 09:50.
Citera
2019-10-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Gullspångsälven 14 låter som en fastighetsbeteckning. Om det är det ligger fastigheten omkring 10 mil från Örebro och är väl sannolikt en sommarstuga. Låter som en opraktisk adress att vistas på om man har skolbarn och ett jobb att gå till. (Om hon nu jobbar.)

Varför skulle hon bo på en känd adress men så många förblindade hatare i hasorna?
Citera
2019-10-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka att L*enas version av bilincidenten stämmer ganska bra med uppfattningen, om hon i sin version även berättar om sådant som kan uppfattas som negativt för henne. Det ökar trovärdigheten.

Människor kan må dåligt på olika sätt i sina liv, utan att det behöver betyda att man inte klarar av det dagliga livet med familj, jobb och fritid på ett "good enough" sätt.

L*enas sätt att geocacha frenetiskt kan vara ett sätt att hantera vardagen. Det kan vara ett sätt att hantera illabefinnande. Andra kanske hemfaller åt missbruk av sprit, eller andra destruktiva vanor.

Nu säger inte jag att L*ena mådde dåligt, det kan jag inte veta.

Men att bli utsatt för misshandel, kränkningar av olika slag, det ökar inte välbefinnandet hos någon.

Det mönster som hon uppvisar, att trots kränkningar så kan hon inte ta sig ur förhållandet är typiskt. Tillbakatagna anmälningar...

@dahliabelle och @Sh.Holmes och även @mirdidjul666 är tråddeltagare som vittnar om att det kan ha legat till på det vis att L*ena försökte ta sig ur det, men inte klarade av det. Det är ett typiskt reaktionssätt som personer som lever i sådana destruktiva förhållanden uppvisar. Bortförklaringar och förminskande av händelser, aggression när andra ifrågasätter är typiska reaktioner för personer som är i destruktiva relationer som inkluderar våld, kontroll och kränkningar.

Yada yada.... om hon ville bort från SD hade hon ju kunnat åka med någon annan, och kunde hon inte åka med någon annan så hade hon snabbt kunnat kliva ur bilen och gå in till sig. Det hon själv uppger går precis tvärsemot vad ni försöker påskina, hon bjuder in honom på fika, när han avböjer så vägrar hon gå ur bilen för att hon behöver prata. Bortförklaringa och förminskningar, sa Bull.

Det kan också finnas inslag där den som anser sig utsatt för oförrätter förstorar och överdriver händelser. När jag var LVUad i toneran fick jag dela rum med en kvinna som hade haft en destruktiv relation med en misshandlande make. Tack och lov fick jag byta rum efter ett tag det gick knappt att andas, hon påstod sig vara LIVRÄDD för tamejfan allt. Om man bara sa att hon gärna fick torka bort sina hårstrån ur handfatet och från tvålkoppen så spärrade hon upp ögonen, darrade på underläppen och sade sig vara LIVRÄDD. Till slut hade man faktiskt lust att spöa henne (nej jag gjorde inte det), personalen förstod att det inte gick att bo med den där människan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-16 kl. 09:58.
Citera
2019-10-16, 09:49
Medlem
Citat:
Är det inte så att du skarvar lite nu? SD verkar ju inte ens umgås med sina familjemedlemmar, eller avser du döttrarna med "närstående". Jag tror heller inte att LWs närstående (vare sig barnen, UW, eller LWs föräldrar eller syskon) har någon speciell insikt om vad HD har för uppfattning.
Är det inte mer ett antagande än ett "faktum" att HD hatade LW?

Du får naturligtvis tycka vad du vill. Jag kommer inte att precisera mina källor närmare än så och man skall såklart vara kritisk till all information här i tråden. Men personligen anser jag det vara styrkt. Kan också tillägga att jag tycker hon gör det med all rätt även om hon naturligtvis i större utsträckning borde ge SD skulden och gå på honom hårdare med markering.
Citera
2019-10-16, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tänker att eftersom de har barn ihop, Geocachar i stor utsträckning ihop, kanske en del ekonomi fortsatt gemensamt samt det faktum att HD hatade LW kan tala för att hon inte är helt objektiv i frågan. Men du anser annorlunda alltså? HD var ju lurad och bedragen i sex års tid så hon känner knappast SD särskilt väl egentligen.

Låter som ganska exakt det jag skrev.
Jag känner inte till någonting om att HD skulle ha hatat LW, eller att hon skulle ha blivit lurad och bedragen i sex års tid, så något sådant kan jag inte diskutera med dig.

Men visst är det intressant det här med att HD inte verkar misstänka SD alls. Och detsamma verkar ju gälla även för hans svärföräldrar och vänner, att de nu umgås med honom precis som de gjorde innan LW dog.

Då inställer sig naturligtvis frågan om de medvetet "skyddar en mördare" som flera här verkar vara inne på, eller om det snarare handlar om att de anser sig sakna egentliga skäl att misstänka SD för brottet. Utifrån mig själv, och utifrån hur jag skulle ha agerat om det var min vän som var utpekad, så lutar jag starkt åt att det handlar om det senare.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-16 kl. 10:02.
Citera
2019-10-16, 10:04
Medlem
Citat:
Du får naturligtvis tycka vad du vill. Jag kommer inte att precisera mina källor närmare än så och man skall såklart vara kritisk till all information här i tråden. Men personligen anser jag det vara styrkt. Kan också tillägga att jag tycker hon gör det med all rätt även om hon naturligtvis i större utsträckning borde ge SD skulden och gå på honom hårdare med markering.

Jag tänker nog mer sårad än hat kanske, för nog är det väl ett svek från LW att inleda förhållande med mannen i det par hon getts förtroende att viga. Än mer kanske om det stämmer att LW sedan ville "prata ut" med HD för aty försöka restaurera deras vänskap. Där har du en omständighet av flera som jag blir frågande om LWs verklighetsuppfattning. Kanske inte psykosskevt men något narcissistiskt.
Citera
2019-10-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag känner inte till någonting om att HD skulle ha hatat LW, eller att hon skulle ha blivit lurad och bedragen i sex års tid, så något sådant kan jag inte diskutera med dig.

Men visst är det intressant det här med att HD inte verkar misstänka SD alls. Och detsamma verkar ju gälla även för hans svärföräldrar och vänner, att de nu umgås med honom precis som de gjorde innan LW dog.

Då inställer sig naturligtvis frågan om de medvetet "skyddar en mördare" som flera här verkar vara inne på, eller om det snarare handlar om att de anser sig sakna skäl att misstänka SD för brottet. Utifrån mig själv, och utifrån hur jag skulle ha agerat om det var min vän som var utpekad, så lutar jag starkt åt att det handlar om det senare.

Hur menar du verkar inte alls misstänka? Att hon utåt sett säger att SD är oskyldig är ju ingen bekräftelse på att hon faktiskt tycker så. Vet du vad hon har sagt i förhör?

Jo de flesta verkar inte vilja göra något ställningstagande alls utan väntar mest på att fallet ska bli klart så de slipper tänka och agera själva. Kommer säkert finnas de som hävdar SD:s oskuld även om han blir fälld bortom allt rimligt tvivel.

Nu vet jag ju att du tror att det finns ett gäng i Örebro som skulle konspirera mot SD på något märkligt sätt och vill få honom fälld helt utan anledning men själv litar jag på att åklagare och polis är mera opartiska än den misstänkte GM:s familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in