2019-10-16, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu vet jag inte hur du själv kan vara så säker på att SD är gärningsmannen, men jag håller med dig om att hans exfru HD inte verkar lika säker. Hon verkar inte misstänka honom överhuvudtaget.

En möjlig förklaring till att du och HD tycks ha olika uppfattning här kan ju vara att ni inte har tillgång till samma information. HD är ju som bekant själv misstänkt för att ha mördat LW, och hon satt en tid också häktad. HD har alltså fått genomgå förhör, och har antagligen kunnat bilda sig en rätt god uppfattning om hur åklagaren resonerar. Kanske har hon därigenom också goda möjligheter att bedöma vilken vikt man bör lägga vid åklagarens misstankar mot SD.

Så du tycker att HD kan hålla en neutral åsikt i det hela? Dessutom verkar ju SD tycka själv att man gör rätt som misstänker honom.
Citera
2019-10-16, 09:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vet du vad hon anmälde eller inte anmälde?
Vet du vad det sekretessade handlar om?

Rubriceringen till anmälan blev "misshandel" som anmälare kan du anmäla precis vad som helst men man sätter den rubricering som efter beskrivet händelseförlopp bäst passar en gärningsbeskrivning i brottsbalken.
Om du ger mig en örfil och beskriver ett händelseförlopp enligt det så kan jag anmäla dig för våldtäktsförsök men knappast att polisen som tar upp anmälan sätter våldtäktsförsök som rubricering, och går ärendet vidare till åklagare kommer det inte heller att rubriceras som våldtäktsförsök.
Citera
2019-10-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, jag tycker det är märkligt om det är så att SD hotat och kommit med grova kränkningar mot LW och det hon anmäler är en situation som hon provocerar fram själv. Hon försökte inte ens dölja att hon försökte tvinga sig kvar i bilen, ungefär som att hon skulle haft uppfattning att hon har rätt till det om hon känner för det.

Det tycker jag ser märkligt ut, det är inte särskilt vanligt normalt (i ordets rätta betydelse) beteende. Därav mina tankar om att LW kanske inte mådde något vidare under den perioden, om anmälningarna är uttryck för annat missnöje, ilska eller liknande.
Jag jobbar dessutom i en verksamhet där man då och då råkar på rättshaverister.

Att du tycker det är märkligt är ingen som helst relevans för fallet. Bevisen finns hos polisen så du kan sprattla och tänka dåligt bäst du vill. Det blir bara lite pinsamt för de som är mer insatta i fallet.

Hon kan mycket väl ha mått dåligt. Rimligt med tanke på de hot och trakasserier som SD bedrev mot henne. Det är nog sällan man stöter på en så dålig ”man”.
Citera
2019-10-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så du tycker att HD kan hålla en neutral åsikt i det hela? Dessutom verkar ju SD tycka själv att man gör rätt som misstänker honom.

HD kan ha vilken åsikt hon vill. Hon är väl möjligtvis så pass nära familjemedlem att hon inte är skyldig att vittna.

Att man av utredningsmetodiska skäl ska granska någon behöver nu inte innebära att man ska vara övertygad om att just denne är skyldig.
Citera
2019-10-16, 09:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så du tycker att HD kan hålla en neutral åsikt i det hela?
Eftersom HD har barn ihop med SD, och dessutom umgås flitigt med honom genom bl.a. geocaching, semestrar och utlandsresor, så får man väl anta att det har legat i hennes eget intresse att förhålla sig objektiv till mordutredningen och till åklagarens misstankar mot SD. Men framförallt menar jag alltså att HD antagligen har ett försprång gentemot 'Tufsankatt' rent informationsmässigt.

Citat:
Dessutom verkar ju SD tycka själv att man gör rätt som misstänker honom.
Jag har inte uppfattat det som att SD anser att åklagaren gör rätt som misstänker honom. Däremot har väl SD (eller åtminstone hans advokat) vid något tillfälle uttryckt förståelse för att han blev misstänkt i inledningsskedet. Det har väl med de tidigare anmälningarna att göra, och att de hade chattat under mordkvällen.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-16 kl. 09:24.
Citera
2019-10-16, 09:23
Medlem
Citat:
Jag pratar om SD:s uppsåt. Kan bli så statistiskt att alla vita män som är 30+ i Örebro som har knoggnuggat en kvinna sedan också kan ha mördat henne. Mycket på det där med statistik.

Eftersom jag noterat att väldigt många lägger en annan innebörd i uttrycket "uppsåt" än det som är relevant i brottmål så vill jag gärna att du utvecklar något vad du menar. Eller är det så att du ställer frågan utan att veta vad du avser att fråga?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-16 kl. 09:27.
Citera
2019-10-16, 09:23
Medlem
Citat:
HD kan ha vilken åsikt hon vill. Hon är väl möjligtvis så pass nära familjemedlem att hon inte är skyldig att vittna.

Att man av utredningsmetodiska skäl ska granska någon behöver nu inte innebära att man ska vara övertygad om att just denne är skyldig.

Nu skrev jag inte till dig. Men om du nu tar dig tid att svara på ett inlägg till någon annan så kan du väl åtminstone se till att beröra frågan det handlar om. Läs om och posta igen i så fall. Bra om du läser igenom inläggen innan du svarar.
Citera
2019-10-16, 09:26
Medlem
Citat:
Nu skrev jag inte till dig. Men om du nu tar dig tid att svara på ett inlägg till någon annan så kan du väl åtminstone se till att beröra frågan det handlar om. Läs om och posta igen i så fall. Bra om du läser igenom inläggen innan du svarar.

Jag berörde frågan du ställde. Men är du klar över vad du vill fråga om, eller vill du bara "bomba" ut frågor för ifrågasättandets skull, eftersom du frekvent ställer frågor om saker som är irrelevant och ointressant?
Citera
2019-10-16, 09:27
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Någonstans i Örebro, enligt lantmäteriet, fastigheten Gullspångsälven 14.

Gullspångsälven 14 låter som en fastighetsbeteckning. Om det är det ligger fastigheten omkring 10 mil från Örebro och är väl sannolikt en sommarstuga. Låter som en opraktisk adress att vistas på om man har skolbarn och ett jobb att gå till. (Om hon nu jobbar.)
Citera
2019-10-16, 09:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Inte bara "neutral åsikt", det är mer än så enligt det här inlägget

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-10-16 kl. 10:00.
Citera
2019-10-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Eftersom HD har barn ihop med SD, och dessutom umgås flitigt med honom genom bl.a. geocaching, semestrar och utlandsresor, så får man väl anta att det har legat i hennes eget intresse att förhålla sig objektiv till mordutredningen och till åklagarens misstankar mot SD. Men framförallt menar jag alltså att HD antagligen har ett försprång gentemot 'Tufsankatt' rent informationsmässigt.

Jag har inte uppfattat det som att SD anser att åklagaren gör rätt som misstänker honom. Däremot har väl SD (eller åtminstone hans advokat) vid något tillfälle uttryckt förståelse för att han i inledningsskedet blev misstänkt. Det har väl med de tidigare anmälningarna att göra, och att de hade chattat under mordkvällen.

Jag tänker att eftersom de har barn ihop, Geocachar i stor utsträckning ihop, kanske en del ekonomi fortsatt gemensamt samt det faktum att HD hatade LW kan tala för att hon inte är helt objektiv i frågan. Men du anser annorlunda alltså? HD var ju lurad och bedragen i sex års tid så hon känner knappast SD särskilt väl egentligen.

Låter som ganska exakt det jag skrev.
Citera
2019-10-16, 09:30
Medlem
Citat:
Jag berörde frågan du ställde. Men är du klar över vad du vill fråga om, eller vill du bara "bomba" ut frågor för ifrågasättandets skull, eftersom du frekvent ställer frågor om saker som är irrelevant och ointressant?

Om du svarar på frågor som inte är riktade mot dig så får du skylla dig själv om du känner dig bombad. Måste ju dessutom vara en ovanligt korkad person om man dessutom tar sig tid att svara på frågor som man anser inte är relevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in