2018-09-22, 22:21
Medlem
Jag var 23. Medelåldern att flytta hemifrån i Sverige är 19.6 lägst i hela EU. För hela EU ligger det på 26 år. Kroatien ligger högst med 31.9.

Källa
Citera
2018-11-30, 12:24
Medlem
Flyttade hemifrån när jag var 16, började på internatskola och strax innan jag slutade den skolan hade jag fått fast jobb och lägenhet och då var jag 18 år. Har klarat mig själv sedan dess. Kändes helt ok att flytta hemifrån så tidigt.
Citera
2018-11-30, 12:56
Medlem
Själv flyttade jag så fort jag fick dvs. när jag fyllde 18: Genomförde köpet av min första bosdadsrätt samma dag jag fyllde 18.
Då hade jag i och för sig fast jobb.
Så jag skulle nog säga att man bör nog flytta så fort man kan: Antigen p.g.a studier på annan ort och du har försörjning säkrad via CSN alt när man fått sitt första jobb.
Citera
2019-10-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Bor man fortfarande hemma när man är 25 så skulle i alla fall jag sätta en omogen-stämpel på denne, mest för att de enda personer jag stött på som fortfarande bor hemma hos föräldrarna vid den åldern har varit omogna personer som inte klarar av att ta hand om sig själv eller sin ekonomi.

Det där är nog att generalisera lite. Finns många invandrarkulturer där man inte flyttar ut tills man gift sig. Finns även de kulturer där den yngsta bor kvar med föräldrarna tills de går bort för att ta hand om dem i äldre dar. Det är nog bara i delar av västvärlden där individualismen styr så mycket, ungdomar blir utkickade för att bo själva efter studenten. 19,6 år är genomsnittsåldern i Sverige för att flytta hemifrån. Bland de lägsta i världen. Jag ser inget fel i att bo hemma tills man har examen och fastjobb. Tjänar både barnen och föräldrarna på.
Citera
2019-10-15, 03:40
Medlem
Livets syfte är att frigöra sig från sina föräldrar och att "överleva" själv. Det är därför lite konstigt med de som inte vill utforska världen så fort de kan dvs typ efter gymnasiet.
Min erfarenhet är att de som bor hemma länge oftast flyttar ihop med en partner direkt efter. Jag tror det stärker självförtroendet att ha erfarenhet av att ha bott själv, vilket i längden ger ett bättre förhandligsutrymme. Att klara sig själv kan också på sikt ge mer pengar, även om man drar på sig CSN, eftersom man måste vara djärv på arbetsmarknaden och tänka ekonomiskt.
Jag kommer att sparka ut mina barn innan 20 vare sig de vill eller ej och vare sig jag vill eller ej, helt enkelt för deras eget bästa imo.

Sen måste man inte bo i Stockholm, eller ens i Sverige
Senast redigerad av bazaar 2019-10-15 kl. 03:48.
Citera
2019-10-15, 14:52
Medlem
Sun Rulers avatar
Efter gymnasiet bodde jag hos farsan en tid, han var bortrest ca 3-4 dagar i snitt per vecka och när han väl kom hem sov han oftast hos min styvmamma. En ok lösning med tanke på lägenhetens läge och att jag inte betalade någon hyra men efter något år kände jag att det var dags att flytta till eget. Så till ett helt eget boende flyttade jag när jag var ca 21 år.
Jag kan förstå den ekonomiska aspekten vilket svårgör en eventuell flytt hemifrån ifall man bor här i Stockholm. Beroende på bostadsmarknaden tänker vi köpa en bostad åt vår son när han förhoppningsvis skall studera på universitetet förutsatt att han inte vill bo hemma ett par år för att ackumulera mer kapital. Dock så tror jag att han kommer vilja lämna föräldrahemmet om egen bostad hägrar.
Citera
2019-10-16, 08:14
Medlem
carminaburanas avatar
Jag flyttade hemifrån när jag var 16, jobbade 20 timmar i veckan på farsans fabrik för att ha råd,. Tyvärr blev skolgången lidanden men det berodde på att jag var lat och inte pluggade.
Citera
2019-10-16, 08:33
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reggman
Som topic lyder när är de lämpligast att flytta hemifrån tycker du innan de blir allt för mycket snylt att bo kvar hos föräldrarna. Definition till "läge" är att om man har jobb eller inte.

Själv tycker jag man bör ha flyttat hemifrån INNAN man fyller 20 år förutsätt att man ska plugga eller jobbar, vad tycker du ?

1. Efter gymnasiet går du något på universitetet, eventuellt efter ett sabbatsår.
2. När du gått universitetet får du jobb, och då flyttar du hemifrån.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in