Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-24, 11:44
  #109
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Varför är det så viktigt att snabbt ta sig därifrån?

Kan det inte vara bra att skaffa sig en inkomst men bo kvar hos föräldrarna något år och spara ihop en rejäl hög med pengar som kan vara bra att ha när man väl flyttar?

Nej, det är viktigare att bli vuxen i vettig tid och sluta med blöja. Alldeles för många svenska ungdomar beter sig som småungar fortfarande långt upp i tjugoårsåldern och jag tror att en kraftigt bidragande faktor är att folk bor hemma med full markservice.
Citera
2014-05-24, 12:18
  #110
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nej, det är viktigare att bli vuxen i vettig tid och sluta med blöja. Alldeles för många svenska ungdomar beter sig som småungar fortfarande långt upp i tjugoårsåldern och jag tror att en kraftigt bidragande faktor är att folk bor hemma med full markservice.
OK, jag förstår hur du menar.

Jag håller dock inte med. Visst finns det gott om ungdomar som skulle behöva lägga av med det beteende som du beskriver men det finns gott om ungdomar av den andra sorten också. Ungdomar som har framtidsplaner och som vill skapa sig ett bra liv. Att spara ihop ett startkapital kan väl ses som seriöst tänkande istället för småbarnstänkande?

Sedan är det ju heller inte så att alla som bor kvar hemma har full markservice. Visst har de mer service än den som har flyttat hemifrån, men å andra sidan får kanske föräldrarna hjälp som de inte skulle ha fått annars.
Citera
2014-05-24, 12:29
  #111
Medlem
18-22 år kanske, verkar lagom. Själv flyttade jag hemifrån som 16-åring, men det var under mindre lyckliga omständigheter.
Citera
2014-05-24, 21:16
  #112
Medlem
Allt beror helt på situationen. Så fort man har ekonomisk möjlighet? Är fan inte ok att slacka hos päronen i all evighet. Själv flyttade jag ett halvår efter studenten när jag kom in på universitetet i en annan stad 100 mil bort. Perfekt tillfälle att starta livet på!
Citera
2014-06-09, 22:56
  #113
Medlem
Smirmats avatar
Själv fyller jag snart 20 och bor hemma. Bor i en liten egen lägenhet utanför huset.

Jag jobbar men inte heltid, får ut ca 15.000. Men det är inget fast jobb, så tänkte avvakta några månader, försöka spara så mycket som möjligt och så fort jag får fast jobb har jag tänkt flytta till grannstaden där jag även jobbar.

Känner ingen stress med att flytta hemifrån, och har ingen press ifrån mina föräldrar att jag behöver flytta.

Jag har inte tänk bli en av dom som flyttar hemifrån och står där utan jobb och lever på soc.
Citera
2014-06-09, 23:32
  #114
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag förstår inte vad det är för fel med att bo hos föräldrarna. Det kan vara ett rationellt utnyttjande av bostadsutrymme - något att tänka på i synnerhet i storstäder där det råder bostadsbrist. Människor har levt i storfamiljer i massor av kulturer - frågan är om inte dagens minimalistiska familje- eller hushållsbegrepp är något av ett extremfall.
Citera
2014-06-10, 02:49
  #115
Medlem
Jag flyttade hemifrån när jag var 18 år. Därför att jag inte trivdes hemma och fick inte så mycket pengar av mina föräldrar, samtidigt så ville jag ha lugn och ro.

Men det var inte enkelt att bo själv och jag var ganska omogen på den tiden. Räckningar, ansvar m.m. var jag inte särskilt duktig på.

Samtidigt så kände jag att man blev som ett lättbyte så fort man sa, att man bor själv (särskilt när man är en tjej).

Hade jag trivdes hemma, då hade jag nog bott kvar. Min mamma tyckte inte om att jag flyttade hemifrån. Jag tycker inte heller att man ska lägga någon ålder, när det är dags att flytta hemifrån.


För att flytta hemifrån, krävs att man är beredd på att ta ansvar, betala räckningar och vara stark för att klara av att bo själv. Det är lätt att man blir lurad när man är ung. Ens hem det är ens revir och den ska man vara rädd om.

Även om man slipper jobbiga föräldrar, det kommer istället jobbiga grannar och tillslut lär man sig att man ska hålla sig för sig själv, för att överleva…

Att bo själv det är också ensamt, jag skaffade husdjur... Det är också lång tråkigt, jag skulle inte vilja bo helt ensam….
Citera
2018-05-17, 11:41
  #116
Medlem
Pandarns avatar
Allt handlar om ens egna och föräldrarnas livssituation. Det är naturligtvis väldigt stor skillnad på någon som jobbar/pluggar, betalar hyra, städar, tvättar, lagar mat och allmänt bidrar till hushållet och att sitta arbetslös och inte ens försöka bidra något.

Vet inte så mycket om andra städer men vet att just i Stockholm är det en mardröm att få tag på en lägenhet till rimligt pris, och det säger ju sig själv att det kan vara svårt att helt plötsligt flytta till en ny stad där man måste fixa både arbete och boende.

Så att bo hemma uppåt 21-23 (eller mer) är inte alls konstigt tycker jag om personen i fråga tar ansvar för att bidra till samhället och hushållet i den mån man kan.
Citera
2018-05-17, 13:02
  #117
Medlem
Det är ju helt individuellt och det finns ju ingen optimal ålder för att flytta hemifrån, jag var själv 18 år.
Citera
2018-05-17, 14:18
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reggman
Som topic lyder när är de lämpligast att flytta hemifrån tycker du innan de blir allt för mycket snylt att bo kvar hos föräldrarna. Definition till "läge" är att om man har jobb eller inte.

Själv tycker jag man bör ha flyttat hemifrån INNAN man fyller 20 år förutsätt att man ska plugga eller jobbar, vad tycker du ?


Efter gymnasiet bör man flytta. Tyvärr så har bostadsbristen gjort detta svårt.
Citera
2018-05-17, 14:22
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerman
Vad gör ni som bor hemma på dagarna då?

Hur funkar det om man vill ta hem kompisar och bjuda på filmkväll? Eller middag?
Kanske om man ska ta hem någon dejt? Eller kanske ett one night stand?

Jag flyttade själv hemifrån när jag var 22 (är 24 nu). Och har bott hemma 3 veckor den här hösten, för jag sålde min gamla lägenhet och inte hann få nycklarna till min nya. Det var ju inte alls skönt att vara hemma och ligga på pojkrummet. Har man en gång flyttat hemifrån vill man nog absolut inte tillbaka.

Då bor jag inte i en av Sveriges 3 största städer, men dock top 8

Helsingborg?
Citera
2018-05-17, 17:14
  #120
Medlem
körkort, universitet och ett jobb då flyttar man.
Har man inte dessa 3 så kan de bli kämpigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback