Citat:
Ursprungligen postat av
Nontouch
Hej,
jag håller på att utveckla ett verktyg för att hjälpa personer med spelproblem. Just nu fokuserar jag på att genomföra en förändring. Enligt boken Change Anything finns det 6 influenser som påverkar oss förutom viljestyrkan. Anledningen till att vi misslyckas att förändras skyller vi oftast på att vi inte har kraften eller att vår viljestyrka är för svag... Vi hamnar i viljestyrkefällan...
De sex influenserna som påverkar oss är:
Personlig: motivation / förmåga
Sociala: Accomplices / vänner (accomplices översätts till svenska som medbrottsling... ingen bra översättning i det här fallet)
Strukturella: Incitament / miljö omkring oss
Att arbeta med förändring är en lång process och jag vill maximera personer med spelproblem chanser att få till en varaktig förändring. Jag skulle behöva lite hjälp från personer med spelproblem med lite olika frågor.
Suget att spela kommer i omgångar under dagen.
- I vilka situationer är de starkast för dig?
Om du skulle göra en analys av dig själv och din situation.
- Vilka egenskaper skulle du behöva utveckla för att öka dina chanser att sluta spela? Vad skulle göra störst skillnad för dig?
Det skulle vara fantastiskt att kunna prata med någon/några med spelproblem för att få lite hjälp. Ni sitter på unik kunskap som kan hjälpa massor av människor!
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Skicka gärna ett mail till mail@andersbergman.nu
Jag kan ju gå på erfarenhet sen innan när jag var som värst inom spelmissbruket.
svar på fråga 1: ''i vilka situationer är de starkast för dig''
Jag spelade då mest på sport odds och det var det som triggade mig, så när jag kollade vilka matcher som är på gång och jag såg ''chansen'' att vinna t.ex genom att det fanns ett bra odds på en match som jag gärna ville spela på då såg jag ju det som en möjlighet, ok här har jag min chans vinna pengar eftersom jag var så säker på att detta är en ''bra'' match att spela på. Extra triggande var ju givetvis fotbollskvällar, champions league till exempel, eller Europa league, eller helger när det spelas premier league och olika liga fotboll. Då är riskzonen att spela klart mycket högre än exempelvis över sommaren när det är stendött på alla matcher/ligor, eller torra veckodagar. Men när man är så pass inne i beroendet kan det ju även vara så att man skiter i vad för match det är osv, man kan hitta sig själv spelandes 04.30 på natten på nåt jävla u-19 lag i australien.
svar på fråga 2: vilka egenskaper man hade kunnat utveckla för att stoppa sitt spelande
främst bygga på ens egna vilja och motivation och disciplin till att sluta, vill man inte sluta kommer man ju övertala sig själv om att det är ok att man spelar så länge man slutar ''senare'' men den här ''senare'' kommer ju aldrig, eller kommer försent.
Lycka till med din idé och hoppas den går vägen.