2019-10-15, 14:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du har rätt - först nu ser jag att det också finns en källare i huset, utöver 1: a och 2: a våningen ;o)

Så mycket fattade jag av källarfönstren. Det eller tortyrkammare...
Citera
2019-10-15, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Den døren som er til høyre ved siden av garasjeportene, hvor fører den til? Kan den døren føre til det badet i 1. etasje?
Noen hundeeiere har jo laget seg en løsning slik at de kan gå rett inn på et bad med hunden for å dusje den dersom hunden har blitt veldig skitten ute, slik at de unngår at resten av huset blir tilsmusset.
Jag tror att du har rätt!

På 80-talet var det ganska vanligt att placera en separat ingång till tvättstugan bredvid huvuddören.
Citera
2019-10-15, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så mycket fattade jag av källarfönstren. Det eller tortyrkammare...
Jag har inte sett källarfönstren förrän nu.
Citera
2019-10-15, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Dagens svensk-norska språklektion: vindöga är ljore. Det borde man ju fattat.

Och så associerar man fritt men obegripligt för andra. Apropå mord i avgränsade, mörka rum och boliger.

Hursomhelst skönt att svenskarna har rätt för en gångs skull och alla andra fel.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-15 kl. 15:12.
Citera
2019-10-15, 15:33
Avslutad
Citat:
Dagens svensk-norska språklektion: vindöga är ljore. Det borde man ju fattat.

Och så associerar man fritt men obegripligt för andra. Apropå mord i avgränsade, mörka rum och boliger.

Hursomhelst skönt att svenskarna har rätt för en gångs skull och alla andra fel.
"midt i Taket var ein Ljore,
midt i Veggen var eit Glas.
Naar daa Soli gjenom Ljoren
inn paa øvste Veggen skein"

https://www.sprakbruk.fi/-/fonster-vindoga-och-andra-gluggar-i-nordiska-sprak
Citat:
Byggnadstermen*fönster*lånades under Hansatiden in i svenska via lågtyska som hade ordet*vinster.
Senast redigerad av Havhest 2019-10-15 kl. 15:36.
Citera
2019-10-15, 16:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
"midt i Taket var ein Ljore,
midt i Veggen var eit Glas.
Naar daa Soli gjenom Ljoren
inn paa øvste Veggen skein"

https://www.sprakbruk.fi/-/fonster-vindoga-och-andra-gluggar-i-nordiska-sprak

Ja, ’finster’, av ’fenestra’, öppning. (Ej att förväxla med defenestrering.) Men ett vindöga är inget solöga främst, utan en vindstödd eller självdragsprincip för varmare luftström. Skulle jag tro. Så jag är rädd att ni och britterna kan ha feil. Det är väl ni som lurat dem. ’Window’, ha ha ha. Tenement Fenster... Att ni ens överlevde långhus-eran utan insikt i att man måste ha spjället öppet är anmärkningsvärt.

Lite OT till:

Der låg ett skimmer öfver G u s t a f s dagar,
fantastiskt, utländskt, flärdfullt om du vill,
men det var sol deri, och, hur du klagar,
hvar stodo vi om de ej varit till?
All bildning står på o*fri grund till slutet,
blott Barb*ariet var en gång f*sterländskt;

men vett blef plantadt, jernhårdt språk blef brutet,
och sången stämd oeh lifvet menskligt njutet,
och hvad G u s t a v i s k t var blef derför äfven Svenskt.

I höge skuggor, ädle sångarfäder,
jag lägger kransen på ert stoft i dag.
En efter annan bland oss alla träder
snart opp till eder uti stjernströdt lag.
Der låt oss sitta och se ner till Norden
förtjuste af hvad skönt som bildas der,
och strof-vis om hvarannan sätla orden
till stjernmusiken om den fosterjorden
som väl förgätit oss, men dock är oss så kär
.”
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-15 kl. 17:20.
Citera
2019-10-15, 17:11
Avslutad
Citat:
Ja, ’finster’, av ’fenestra’, öppning. (Ej att förväxla med defenestrering.) Men ett vindöga är inget solöga främst, utan en vindstödd eller självdragsprincip för varmare luftström. Skulle jag tro. Så jag är rädd att ni och britterna kan ha feil. Det är väl ni som lurat dem. ’Window’, ha ha ha. Tenement Fenster... Att ni ens överlevde långhus-eran utan insikt i att man måste ha spjället öppet är anmärkningsvärt.
Akta dig nu ;-))

https://forskning.no/historie-sprak/hva-er-det-opprinnelige-norske-spraket/1286808
Citat:
– Folk på 1400-tallet kunne bli provosert av nedertyske ord, like mye som noen blir provosert av engelske ord i dag, sier Arne Torp, pensjonert professor fra Universitetet i Oslo. Han kan mye om språkhistorie.

Torp sikter til et mord i 1489, der en fuktig kveld i Telemark skal ha endt i knivdrap. Kan det ha vært et språkhistorisk drap?

Citat:
Rett før den fatale hendelsen skal drapsmannen ha skålt med offeret på nedertysk: «Got sint ju» (Gud signe deg). Dette ifølge et brev fra fogden, som oppsummerte forløpet.

Offeret svarte: «La oss tale vårt farsmål og morsmål!».

Da han ikke fikk svar, ble han så sint at han spratt opp og dro kniven. I kampens hete var det den språkfornærmede som døde.

Citera
2019-10-15, 17:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Akta dig nu ;-))

https://forskning.no/historie-sprak/hva-er-det-opprinnelige-norske-spraket/1286808

Ha ha ha. Så kan det gå.
K*lmaruni*nen (säkrast att maska den också) upplöstes väl när tyskan och tyskarna fått lite för mycket att säga till om här och var. Och pengarna behövdes på närmre håll. Det hindrar inte att latinet har sina förtjänster och ljuspunkter (till reformationen i alla fall).

Missa inte heller mitt tillägg, som du kommer gilla. Apropå allt och inget.

Det ska kosta på lite att vara norrman i alla fall. 😁 Tycker jag.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-15 kl. 17:28.
Citera
2019-10-15, 17:17
Medlem
Monsens avatar
Kanskje vil neste trekk fra politiet handle om 09:14-samtalen? Og slik vil et alibi falle ...?
Citera
2019-10-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Kanskje vil neste trekk fra politiet handle om 09:14-samtalen? Og slik vil et alibi falle ...?

La oss håpe vi snart får klarhet i den...
Jeg har også en magefølelse på at det er en bil involvert. Som MGM trodde ingen visste om, men som politet har fått nyss om.
Citera
2019-10-15, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Den døren som er til høyre ved siden av garasjeportene, hvor fører den til? Kan den døren føre til det badet i 1. etasje?
Noen hundeeiere har jo laget seg en løsning slik at de kan gå rett inn på et bad med hunden for å dusje den dersom hunden har blitt veldig skitten ute, slik at de unngår at resten av huset blir tilsmusset.

Tror døren går rett inn til garasjen. Men det kan hende du har rett altså med det med dør direkte inn til vaskerom.
Men det er praktisk med en liten dør til garasjen hvis man skal hente ut noe småting, f.eks. en gresstrimmer for å trimme gresset rundt blomsterbedet, eller hente en rull med byggeplast for å pakke inn noe, istedet for å åpne den store porten.
Citera
2019-10-15, 17:48
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Om vi ser bort ifra syrebad, partering og kvist-kverner a la Fargo, så må AEH blitt fjernet fra sitt hjem på et vis.

Det er utelukkende to muligheter. Til fots og i bil. Til fots er nesten utenkelig under er kidnapping, med mindre hun flyktet og ble innhentet, men da hadde det ikke gått ubemerket for seg. Og med de sporene politiet mener å ha funnet i huset er det nesten utelukket at hun forlot huset for egen maskin.
Da gjenstår bil. Finn bilen. Punkt slutt.

Ja, en bil er nøkkelen her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in