2019-10-15, 09:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Vem vann debatten? Orkar inte se hela.
Det beror väl på vem man frågar, men enligt Demoskop var det Ebba Busch Thor, följd av Kristersson.
https://www.expressen.se/nyheter/valjarna-ebba-busch-thor-vann-debatten/
Citera
2019-10-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Skulle vara intressant att veta hur snacket går i S-leden idag, med tanke på Löfvens fullständigt katastrofala insats i debatten igår. Nog för att S har dålig sjukdomsinsikt - men efter gårdagens bisarra uppvisning av Löfven bör ju tom sossarna inse att Löfven är ett sänke.

Jo ett sänke är han helt klart. Jag är själv väldigt nöjd med Löfvens insats det senaste året.

Problemet för (S) är ju att han är svår att ersätta utan att det blir regeringskris. Det är ju inte Löfvens fel att de inte kan lyfta i opinionen utan det är för att de har en usel politik. Skulle de byta ut Löfven mot någon som på allvar kan åtgärda de problem (S) har just nu, typ Lars Stjernkvist, så skulle JÖKen spricka direkt och de får ingen tid att utveckla ny politik innan de testas i skarpt läge.

Det enda alternativ de har just nu är nog att låta identitetsfalangen regera vidare inom partiet och hoppas att det finns något kvar att rädda efter valförlusten 2022.

För Sverigedemokraterna handlar det nu om att ta varje chans att pressa (S) om allt som deras väljare ogillar. Egentligen borde de nog inte ta striden med Löfven direkt utan gå på Annie Lööf. Det drabbar ju Löfven indirekt i egenskap av samarbetspartner. Tror dessutom att (C) politiken är värre än gift för de flesta (S) väljare.
Citera
2019-10-15, 09:21
Avslutad
Vänstern som en gång i tiden var den (ekonomiska) makten och etablissemangets svurna fiende nr. 1, är numera en av dess främsta allierade utan att riktigt fatta det själva eller ens insett att detta skifte har ägt rum. Personifieringen av att denna förändring har ägt rum är Löfven och Sjöstedt precis lika bra exempel på.
Citera
2019-10-15, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hex30
Jo men kommunisten sa att de gav pengar till Erdogan, och de sätter inte in pengarna på Erdogans konto, så svetsaren har rätt enligt alla experter och faktakontroller svt kan få fram.

Spelar mindre roll vilket konto pengarna hamnar på, EU sitter i knäet på en despot.
Citera
2019-10-15, 09:25
Medlem
Det jag fick ut av debatten var att Löfven såg helt slut ut, mitt tips är att han kommer att avgå inom 3 månader.

Kom ihåg vart ni läste det först!
Citera
2019-10-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Man såg på han från Miljöpartiet att han sjönk under sina egna skor när han skulle försvara varför man behåller straffrabatt....

Straffrabatt är nu enbart en intäktsstrategi S utnyttjar för och klara hålla skeppet flytande.

Till och med tomten Bolund vet det. Såg ut som han ville byta parti i frågan.
Citera
2019-10-15, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo ett sänke är han helt klart. Jag är själv väldigt nöjd med Löfvens insats det senaste året.

Problemet för (S) är ju att han är svår att ersätta utan att det blir regeringskris. Det är ju inte Löfvens fel att de inte kan lyfta i opinionen utan det är för att de har en usel politik. Skulle de byta ut Löfven mot någon som på allvar kan åtgärda de problem (S) har just nu, typ Lars Stjernkvist, så skulle JÖKen spricka direkt och de får ingen tid att utveckla ny politik innan de testas i skarpt läge.

Det enda alternativ de har just nu är nog att låta identitetsfalangen regera vidare inom partiet och hoppas att det finns något kvar att rädda efter valförlusten 2022.

För Sverigedemokraterna handlar det nu om att ta varje chans att pressa (S) om allt som deras väljare ogillar. Egentligen borde de nog inte ta striden med Löfven direkt utan gå på Annie Lööf. Det drabbar ju Löfven indirekt i egenskap av samarbetspartner. Tror dessutom att (C) politiken är värre än gift för de flesta (S) väljare.

Intressant analys, delar den i mycket.

Du tror inte att S kommer vilja byta ut Löfven i halvtid? Så att man ger en ny partiordförande 1,5-2 år på sig att att vinna valet. Kommer man verkligen hålla fast i sänket Löfven?

I mina ögon beror det på hur OU utvecklar sig närmsta året. Hamnar man under 20 blir det panik, men annars kanske man "härdar ut". Och 2021 lär man sitta still i båten, då är ett byte för sent.

En annan sak gällande debatten; jag är förvånad att JÖK-partierna inte hade talat ihop sig på ett annat sätt. Hade jag varit sosse och Löfvén så hade jag ju åtminstone velat få något stöd av JÖK:ens representanter. Nu lämnades Steffe helt i sticket; attackerad av samtliga. Självförvållat och inte mig emot; men det blottar hur lurat S har blivit - och hur de accepterar största formerna av förnedring enbart för att behålla nycklarna till Rosenbad.

Åkesson har världens lättaste uppgift nu. Landet är i kollaps-tillstånd. Lågkonjunkturen börjar sätta tänderna i oss dag för dag. Jimmie kan praktiskt taget stå tyst och bara beskåda kommande 2 år; SD kommer växa så det knakar iallafall.
Citera
2019-10-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det jag fick ut av debatten var att Löfven såg helt slut ut, mitt tips är att han kommer att avgå inom 3 månader.

Kom ihåg vart ni läste det först!
Ja, avgå Löfven!
Citera
2019-10-15, 09:46
Bannlyst
Alla var riktigt dåliga. In med Kasselstrand.
Citera
2019-10-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Du tänker på hon som släppte igenom gymnasielagen. Här förklarar hon partiets bevekelsegrund:
Kristdemokratin bildades som en motkraft mot nazismen.
https://www.expressen.se/nyheter/akesson-lamnar-podiet-behovde-paus/

Gjorde sig bra i rutan!
Citera
2019-10-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
En annan sak gällande debatten; jag är förvånad att JÖK-partierna inte hade talat ihop sig på ett annat sätt. Hade jag varit sosse och Löfvén så hade jag ju åtminstone velat få något stöd av JÖK:ens representanter. Nu lämnades Steffe helt i sticket; attackerad av samtliga.

Problemet är ju att (C) inte vill erkänna att de ingår i regeringsunderlaget. Annie Lööf säger sig ju vara stenhård liberal opposition till regeringen. Vet att det är lite kontroversiellt att säga men jag tror att Annie Lööf i praktiken har rätt och att (C) defacto inte är en del av regeringsunderlaget.

Det som hänt är att (C) tillsammans med (L) har träffat ett avtal med regeringen om budgetstöd i utbyte mot att regeringen genomför viss politik som dessa partier gillar. Förutom det finns inget samarbete. Därför pratar de sig inte ihop inför debatter eller träffas på gemensamma strategimöten som under Allianstiden. Du kommer nog heller inte få se Annie Lööf som gäst på (S) partikongress.

Det är också därför som regeringen får söka stöd för förändringen av det kommunala utjämningssystemet i riksdagen bäst de vill. Det blir ingen sammanhållen regeringspolitik som bygger på (C) eller (L) stöd. Det är de 73 punkterna i JÖKen och inget mer.

Det sätter givetvis regeringen i en svårsits när det gäller att presentera och försvara sin politik inför väljarna när (C) och (L) står bredvid och kräver saker åt sina väljare samtidigt som de struntar i helheten.

Samtidigt gör det att det röd-gröna blocket inte svetsas samman nu utan (L) verkar redan försöka manövrera sig bort. Skulle inte förvåna mig om (C) försöker sig på samma sak om något år när det visar sig att de heller inte lyfter i opinionen.
Citera
2019-10-15, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är ju att (C) inte vill erkänna att de ingår i regeringsunderlaget. Annie Lööf säger sig ju vara stenhård liberal opposition till regeringen. Vet att det är lite kontroversiellt att säga men jag tror att Annie Lööf i praktiken har rätt och att (C) defacto inte är en del av regeringsunderlaget.

Det som hänt är att (C) tillsammans med (L) har träffat ett avtal med regeringen om budgetstöd i utbyte mot att regeringen genomför viss politik som dessa partier gillar. Förutom det finns inget samarbete. Därför pratar de sig inte ihop inför debatter eller träffas på gemensamma strategimöten som under Allianstiden. Du kommer nog heller inte få se Annie Lööf som gäst på (S) partikongress.

Det är också därför som regeringen får söka stöd för förändringen av det kommunala utjämningssystemet i riksdagen bäst de vill. Det blir ingen sammanhållen regeringspolitik som bygger på (C) eller (L) stöd. Det är de 73 punkterna i JÖKen och inget mer.

Det sätter givetvis regeringen i en svårsits när det gäller att presentera och försvara sin politik inför väljarna när (C) och (L) står bredvid och kräver saker åt sina väljare samtidigt som de struntar i helheten.

Samtidigt gör det att det röd-gröna blocket inte svetsas samman nu utan (L) verkar redan försöka manövrera sig bort. Skulle inte förvåna mig om (C) försöker sig på samma sak om något år när det visar sig att de heller inte lyfter i opinionen.

jökungen annie lööf gör väl inget som är bra för regeringen snarare det motsatta och försöker putta de andra jökungarna ur boet?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/A2n1gx/annie-loof-vill-ata-sossar-till-frukost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in