Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Jo ett sänke är han helt klart. Jag är själv väldigt nöjd med Löfvens insats det senaste året.
Problemet för (S) är ju att han är svår att ersätta utan att det blir regeringskris. Det är ju inte Löfvens fel att de inte kan lyfta i opinionen utan det är för att de har en usel politik. Skulle de byta ut Löfven mot någon som på allvar kan åtgärda de problem (S) har just nu, typ Lars Stjernkvist, så skulle JÖKen spricka direkt och de får ingen tid att utveckla ny politik innan de testas i skarpt läge.
Det enda alternativ de har just nu är nog att låta identitetsfalangen regera vidare inom partiet och hoppas att det finns något kvar att rädda efter valförlusten 2022.
För Sverigedemokraterna handlar det nu om att ta varje chans att pressa (S) om allt som deras väljare ogillar. Egentligen borde de nog inte ta striden med Löfven direkt utan gå på Annie Lööf. Det drabbar ju Löfven indirekt i egenskap av samarbetspartner. Tror dessutom att (C) politiken är värre än gift för de flesta (S) väljare.
Intressant analys, delar den i mycket.
Du tror inte att S kommer vilja byta ut Löfven i halvtid? Så att man ger en ny partiordförande 1,5-2 år på sig att att vinna valet. Kommer man verkligen hålla fast i sänket Löfven?
I mina ögon beror det på hur OU utvecklar sig närmsta året. Hamnar man under 20 blir det panik, men annars kanske man "härdar ut". Och 2021 lär man sitta still i båten, då är ett byte för sent.
En annan sak gällande debatten; jag är förvånad att JÖK-partierna inte hade talat ihop sig på ett annat sätt. Hade jag varit sosse och Löfvén så hade jag ju åtminstone velat få något stöd av JÖK:ens representanter. Nu lämnades Steffe helt i sticket; attackerad av samtliga. Självförvållat och inte mig emot; men det blottar hur lurat S har blivit - och hur de accepterar största formerna av förnedring enbart för att behålla nycklarna till Rosenbad.
Åkesson har världens lättaste uppgift nu. Landet är i kollaps-tillstånd. Lågkonjunkturen börjar sätta tänderna i oss dag för dag. Jimmie kan praktiskt taget stå tyst och bara beskåda kommande 2 år; SD kommer växa så det knakar iallafall.