2019-10-14, 21:27
Medlem
PaigeOwenss avatar
Låter som skitsnack ingen ärver en revolver värd 75000 det kan du glömma.

Skaffa licens först då sen säljer du den men några 75000 kommer du inte få du kan lika gärna behålla revolvern
Citera
2019-10-14, 22:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Fel...om man får brevet så betyder det att vapnet var registrerat,och då har du 365 dagar på dig.

Ett helt jävla år. Då måste de ha ändrat för det var inom 20 dagar förr. Om det är så är det ju rätt lugnt. Tror man skulle gråta rätt mycket i USA om det bara blev 599 vapen kvar efter att man i Sverige förstört ett utifrån vår i deras syn galna vapenpolitik.
Citera
2019-10-14, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ett helt jävla år. Då måste de ha ändrat för det var inom 20 dagar förr. Om det är så är det ju rätt lugnt. Tror man skulle gråta rätt mycket i USA om det bara blev 599 vapen kvar efter att man i Sverige förstört ett utifrån vår i deras syn galna vapenpolitik.

Man lär i de flesta fall inte hinna få licens på en fungerande revolver ändå.
Citera
2019-10-14, 22:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Nej extremt svårt att få det som sagts. Det tar väl något år i en sportskytteklubb innan det ens kan bli aktuellt. Men ger tid att kunna sälja den. Mest lämpligt vore ju tillbaka till USA där det blir mest pengar och de kommer inte ha en tanke på att kassera pjäsen.
Citera
2019-10-14, 22:51
Medlem
Även om vapnet innehades utan licens är det möjligt att registrera vapnet när det ärvs under förutsättningen att man inte känt till att innehavet varit illegalt. Jag antar att ni i tråden som säger att det inte är möjligt hänvisar till någon praxis, men värdefulla sammlarvapen i bra skick tenderar att inte följa praxis i fall som dessa.
Citera
2019-10-14, 23:44
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej extremt svårt att få det som sagts. Det tar väl något år i en sportskytteklubb innan det ens kan bli aktuellt. Men ger tid att kunna sälja den. Mest lämpligt vore ju tillbaka till USA där det blir mest pengar och de kommer inte ha en tanke på att kassera pjäsen.
12 mån efter att du blivit medlem i en skytteförening kan du söka licens på grovkalibrigt under förutsättning att du under tiden tagit pistolskyttekort och efter 6 mån förvärvat licens på en .22a, samt fört logg på skytteaktivitet.
Så inte en chans att det lyckas. De flesta skytteföreningar tar inte in medlemmar bara sådär.
Det skall dock gå söka visst uppskov hos polisen om synnerligt skäl föreligger, kan dock inte uttala mig om det är något som fungerar i verkligheten.
Citera
2019-10-15, 01:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Du behöver ju göra ingenting! Lämna puffran till typ Walter Borg eller närmsta vapenhandlare.
De kan garanterat kränga puffran åt dig, om det är en reggad revolver!
Annars så har du uppförsbacke...
Citera
2019-10-15, 01:11
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Inte för grovpistol.
Du måste ju först börja med .22 och sen skaffa licens för en sån. Sen är det lite mer jobb med klubbintyg mm innan du kan få licens på en grövre kalliber.

Inget man fixar på ett år...
Citera
2019-10-15, 01:29
Medlem
MrLevaLivets avatar
Vi ärvde i släkten ett fint gammalt salongsgevär. Det slutade med att det lämnades in under en vapenamnesti. Helt sjukt, men så är det i Svedala. Licens, annars är du biffkriminell.
Citera
2019-10-15, 01:43
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Belöningen för tips som klarar upp palmemordet är 50 miljoner kronor, så det hade definitivt varit en vinstaffär.

Men detaljerna i TS inlägg är sjukt oklara och hans fråga går inte att besvara.

Ja om han hade ärvt ett vapen från utlandet så är frågan vem SMUGGLADE in det?

Hans vän har redan begått vapenbrott då han har ett okänt vapen han inte själv har licens för i sitt vapenskåp.
Citera
2019-10-15, 09:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ja om han hade ärvt ett vapen från utlandet så är frågan vem SMUGGLADE in det?

Hans vän har redan begått vapenbrott då han har ett okänt vapen han inte själv har licens för i sitt vapenskåp.

Nu begränsar vi oss till den person som ärvt vapnet, och den person som ägde vapnet dessförinnan. Vännen som förvarar vapnet följer inte reglernas bokstav, det är korrekt. Jag föreslår att detta diskuteras separat?

Att vapnet varit olagligt redan i skede ett är tänkbart, då blir det besvärligt, men ingalunda omöjligt att hantera. Grundförutsättningen är naturligtvis att lättnaderna för den som ärver ett vapen utnyttjas. Något ansvar för den som nu äger vapnet (genom bodelning) inträffar inte omedelbart.

Har man inga förutsättningar att få en licens inom tidsramen (så kan det vara här) har man rätt att sälja vapnet. Här är problemet att vapenhandlaren vill ha någon form av spårbarhet och rimligen en viiss säkerhet att vapnet inte är stulet eller inblandat i brott.

När det gäller licens och att polisen känner till vapnet finns det tänkbara öppningar, beroende på hur gammalt vapnet är (eller snarare, när tillståndet givits). Att polisen inte skickat ett brev behöver inte vara korrekt det heller, kanske har TS bara missat det (lätt hänt om man inte väntar sig det). Annars får man föra diskussionen på ett lämpligt, litet hypotetiskt sätt med tillståndsmyndigheten. Men utgångspunkten bör ju vara OM den avlidne haft vapenlicens, inte ATT man hittat ett vapen utan papper.
Citera
2019-10-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Inte för grovpistol.
Du måste ju först börja med .22 och sen skaffa licens för en sån. Sen är det lite mer jobb med klubbintyg mm innan du kan få licens på en grövre kalliber.

Inget man fixar på ett år...
Det beror på klubben, det finns inget lagkrav på 6 månader mellan .22 och grovt även om många klubbar tillämpar det. I min klubb går det alldeles utmärkt att be om föreningsintyg för både .22 och 9 mm, förutsatt att föreningsintyget skrivs först efter 6 månaders medlemskap. Det finns inte heller något som hindrar att man söker licens innan medlemskap i 6 månader, det är bara att komplettera ansökan med föreningsintyg när den skall handläggas. Teoretiskt skulle man kunna få licens på både .22 och 9 mm efter 6 månaders medlemskap, även om jag inte kommer ihåg någon som klarat det... Jag fick mitt första föreningsintyg för 9 mm två månader efter att jag fick min första licens för .22. Men det beror som sagt på klubben, polismyndigheten har inga synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in