2025-07-31, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En anhörig har avlidit och jag är den enda arvingen.
Det finns ett vapenskåp med några revolvrar och gevär.
Hur gör jag för att få veta värdet på dessa och hur går en försäljning till?

Kontakta en stor och välrenommerad vapenhandlare som rutinmässigt hanterar försäljning av vapen från dödsbon, förslagsvis Walter Borg / Mauritz Widforss.
Citera
2025-07-31, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nä, men i TS läge kommer ju problemet att (kanske) uppstå vid övriga gränser. Det brukar ju vara kontroller då man kör IN i ett annat land. Stämmer nu uppgiften att vapnet är lagligt i något annat EU-land (och uppgifterna om värde etc, stämmer) kan det ju vara värt att fundera på hur man får in vapnet i det aktuella landet.
Tullen får inte kontrollera EU-medborgare utan någon form av misstanke, normalt är det tomt när du passerar en inre gräns. Att smuggla vapen eller narkotika är en smal sak om du är ostraffad och inte finns på polisens eller tullkriminalens radar.
Citera
2025-07-31, 16:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Kontakta en stor och välrenommerad vapenhandlare som rutinmässigt hanterar försäljning av vapen från dödsbon, förslagsvis Walter Borg / Mauritz Widforss.
Tack för info!
Citera
2025-08-02, 13:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tullen får inte kontrollera EU-medborgare utan någon form av misstanke, normalt är det tomt när du passerar en inre gräns. Att smuggla vapen eller narkotika är en smal sak om du är ostraffad och inte finns på polisens eller tullkriminalens radar.

Du är med på att det ibland är skillnad på frågan "Hur gör man saker korrekt" och "Åker man lätt fast om man..." :-)

Nu har förmodligen den spännande frågan om den fantastiska revolvern till stort värde löst sig på ett eller annat sätt, eftersom frågan ställdes 2019 och mitt svar gavs (också) 2019.
Citera
2025-08-03, 04:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du är med på att det ibland är skillnad på frågan "Hur gör man saker korrekt" och "Åker man lätt fast om man..." :-)

Nu har förmodligen den spännande frågan om den fantastiska revolvern till stort värde löst sig på ett eller annat sätt, eftersom frågan ställdes 2019 och mitt svar gavs (också) 2019.
Och gränserna är obevakade, har passerat inre EU-gränset 6 gg i sommar och såg tullare vid en av dessa som stod och hängde utan att stoppa något fordon.
Citera
2025-08-03, 09:38
Medlem
Citat:
Och gränserna är obevakade, har passerat inre EU-gränset 6 gg i sommar och såg tullare vid en av dessa som stod och hängde utan att stoppa något fordon.
Nu vet jag inte om man ändrat saken vad gäller tullare, men polis får alltid undersöka saker som ser misstänksamma ut vad jag vet. Typ att du ser nervös ut eller hela tiden håller på och pillar på något. Håller med om att risken är liten.

Men detta fall är glasklart reglerat i lagen, avlider anhörig som har vapenlicens skall du omedelbart kontakta polisen för att reda ut saken. Du kan få licens för samlande om det är stort affektionsvärde men i det här fallet är det nog hopplöst. Men det är inga problem att lagligt sälja av vapen från ett dödsbo om ägaren hade licens.

Med andra ord, bättre att köra öppet och lagligt. Och den som skall betala marknadsvärde för en sådan här sak vill nog gärna ha full dokumentation.
Citera
2025-08-03, 10:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nu vet jag inte om man ändrat saken vad gäller tullare, men polis får alltid undersöka saker som ser misstänksamma ut vad jag vet. Typ att du ser nervös ut eller hela tiden håller på och pillar på något. Håller med om att risken är liten.

Men detta fall är glasklart reglerat i lagen, avlider anhörig som har vapenlicens skall du omedelbart kontakta polisen för att reda ut saken. Du kan få licens för samlande om det är stort affektionsvärde men i det här fallet är det nog hopplöst. Men det är inga problem att lagligt sälja av vapen från ett dödsbo om ägaren hade licens.

Med andra ord, bättre att köra öppet och lagligt. Och den som skall betala marknadsvärde för en sådan här sak vill nog gärna ha full dokumentation.
Tullen går idag på underrättelser och rörelsemönster, de har en egen kriminal och underrättelsetjänst och bedriver spaning mot misstänkta företag och individer.
Bättre än polisen i många fall sägs det.
Är du ostraffad och okänd i kriminella kretsar och ser hel och ren ut i en någorlunda fräsch bil samt företar en semesterresa utan att lasta med bilen med stora mängder alkohol så är risken minimal att bli stoppad även av polis.
Citera
2025-08-03, 11:54
Bannlyst
Citat:
Tullen går idag på underrättelser och rörelsemönster, de har en egen kriminal och underrättelsetjänst och bedriver spaning mot misstänkta företag och individer.
Bättre än polisen i många fall sägs det.
Är du ostraffad och okänd i kriminella kretsar och ser hel och ren ut i en någorlunda fräsch bil samt företar en semesterresa utan att lasta med bilen med stora mängder alkohol så är risken minimal att bli stoppad även av polis.

Det är svårt att tänka sig en myndighet som är mer inkompetent än polisen. Min advokat är en gentleman, men han talar alltid om polisen med det djupaste förakt mellan fyra ögon.

Svenskars tro på statens allsmakt och att man är hjärntvättad till att inte fatta att moral inte är vad som står i lagboken gör att de flesta aldrig ens vågar försöka att smuggla vapen, för att inte tala om alla som lämnar in vapen som ingen visste om att de hade till snuten eller kastar dem i ett vattendrag. Jag vill gråta blod bara jag tänker på hur många här som hade ett vapen som ingen myndighet visste om som de gjorde sig av med av irrationell oro för att åka fast.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in