2019-10-10, 21:13
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbil12
27-åringen drog på ännu hårdare:

https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/aklagarsidan-jo-anmals-pa-punkt-efter-punkt-om6333541.aspx

”Åklagare Anna Lander och Per Hedman har avböjt att kommentera eller svara på några frågor kring JO-anmälan.”

Tidigare har de ju varit väldigt måna om att synas i media. Enligt uppgift från åklagarna är det bara brottslingar som inte svarar på frågor. Märkligt att de nu ser sig själva som brottslingar.

Citat från Folkbladet:
Senast redigerad av 23-aringen 2019-10-10 kl. 21:21.
Citera
2019-10-10, 21:21
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
”Åklagare Anna Lander och Per Hedman har avböjt att kommentera eller svara på några frågor kring JO-anmälan.”

Om allt hade gått rätt till så hade det inte varit några konstigheter att svara på frågor.

Tystnaden talar för sig själv...
Citera
2019-10-15, 07:40
Medlem
23-aringens avatar
https://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/huvudatalad-far-tillbaka-mobiltelefoner-om6338859.aspx

Citat:
Eftersom ingen kunnat låsa upp mobiltelefonerna får den huvudåtalade tillbaka dem.
Två telefoner till ute på vift.

Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Om allt hade gått rätt till så hade det inte varit några konstigheter att svara på frågor.

Tystnaden talar för sig själv...
Tänk att andra åklagare använt sig av uppgifter från förundersökningen för att få andra misstänkta ”osanna försäkrare” att bli dömda.
Samtliga beslut av UHR tycks enligt media baserats enbart på uppgifter från förundersökningen. Undra vad anmälan kan ha för påverkan i dessa processer.
Tänk vilken katastrof det vore om någon blir av med sitt resultat och det vid ett senare tillfälle framkommer en nyare lista som bevisar att personen inte längre finns kvar på listan som visades i domstolen.

Rättssäkerhet, vad är det för något?
Senast redigerad av 23-aringen 2019-10-15 kl. 07:48.
Citera
2019-10-15, 07:42
Medlem
Citat:
https://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/huvudatalad-far-tillbaka-mobiltelefoner-om6338859.aspx

Två telefoner till ute på vift.

Vet vi modeller? Märke?
Citera
2019-10-15, 07:50
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vet vi modeller? Märke?
Två Iphones var det i alla fall. Tror att den ena var en 5s, den andra är jag osäker på.
Citera
2019-10-15, 07:53
Medlem
Citat:
Två Iphones var det i alla fall. Tror att den ena var en 5s, den andra är jag osäker på.

Oj, och polisen fick inte upp dessa? NFC lär ha försökt en del. Förr skickade man Apple's produkter till Tyskland för upplåsning, vilket man säkerligen hade gjort/har gjort i detta fall - men utan resultat då alltså.

Tolkar detta som att Apple har den höga säkerhet de påstår. Iaf tillräcklig för att hålla svensk polis utelåsta.
Citera
2019-10-15, 07:58
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Oj, och polisen fick inte upp dessa? NFC lär ha försökt en del. Förr skickade man Apple's produkter till Tyskland för upplåsning, vilket man säkerligen hade gjort/har gjort i detta fall - men utan resultat då alltså.

Tolkar detta som att Apple har den höga säkerhet de påstår. Iaf tillräcklig för att hålla svensk polis utelåsta.
De har varit i Tyskland båda två, till det israeliska företaget cellebrite.
Åklagarna använde sig av både SSI (sektionen för särskilda insatser) och Interpol så de har nog gått igenom alla tillgängliga alternativ som finns

Man kan ju tycka att det är klumpigt av åklagarna att sprida denna informationen över hela Sverige, det är säkerligen andra åklagare som skulle tycka det var bättre att lämna ut telefonerna direkt och slippa media. Det är säkerligen information som kommer att användas i kriminella kretsar.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-10-15 kl. 08:01.
Citera
2019-10-15, 08:03
Medlem
Citat:
De har varit i Tyskland båda två, till det israeliska företaget cellebrite.
Åklagarna använde sig av både SSI (sektionen för särskilda insatser) och Interpol så de har nog gått igenom alla tillgängliga alternativ som finns.

Tack för info. Mycket intressant!

Grattis till telefonerna

Dock; räkna med att telefonerna är klonade/speglade (standardåtgärd).
Visar det sig att man kommande år kommer att kunna knäcka aktuella modeller generellt kommer man dra fram bevislådan igen med den klonade kopian och låsa upp! Man kommer försöka fram till preskriptionen infaller.
Citera
2019-10-15, 08:06
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Tack för info. Mycket intressant!

Grattis till telefonerna

Dock; räkna med att telefonerna är klonade/speglade (standardåtgärd).
Visar det sig att man kommande år kommer att kunna knäcka aktuella modeller generellt kommer man dra fram bevislådan igen med den klonade kopian och låsa upp! Man kommer försöka fram till preskriptionen infaller.
De får gärna låsa upp min telefon, jag har till och med erbjudit mig i förhör att hjälpa till. Det ville såklart inte åklagaren eftersom hon vill kunna hävda att jag absolut inte varit samarbetsvillig

Vill de slösa fler miljoner på att försöka få oskyldiga dömda så får de göra det.
I slutändan är det inte jag som får sitta och skämmas.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-10-15 kl. 08:19.
Citera
2019-10-15, 16:44
Medlem
23-aringens avatar
Nu har Folkbladet gått och pratat med chefen på NFC.

https://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/sa-funkar-krypteringsnyckel-med-mejl-om6340458.

Citat:
I början av utredningen ska de åtalade bröderna erbjudit sig att själva låsa upp mobiltelefonerna så att åklagarna kunnat se vad de innehåller [...] Då ska det inte ha varit av intresse för åklagarna.

Det kom dock att ändra sig under förundersökningens gång och efter att även ett israeliskt säkerhetsföretag misslyckats med att låsa upp mobiltelefonerna har de lämnats tillbaka till ägarna [...]

Däremot har det USB-minne som krävs för att få tillgång till de åtalades mejl inte återlämnats. Det innebär att inte heller de kan öppna sina mejl.
Citera
2019-10-16, 21:02
Medlem
Tycker det är riktigt roligt att se vad du skriver och skryter om. Den enda som har kontakt med media är du. Tyvärr anser jag att folkbladet har gjort bort sig för länge sedan. Vad gäller alla som jobbade med detta fall, har de arbeten att sköta, så för er som tror att världen kretsar kring er dygnet runt skaffa er ett jobb och börja betala skatt.
Fast ni är duktiga på att klistra in och kopiera 😁
Måste ge en kommentar där man tyckte att ett prov inte skulle avgöra om man var lämpad för läkarlinjen, jurist ect. Men ni tycker 170000kr ska avgöra det. Fatta och förstå att majoriteten av svenska folket tycker att detta brott liksom annat fusk och utnyttjande av svenska system skadar svenska välfärden. Samtidigt vill ingen betala miljoner för de som begått dessa brott, men tyvärr måste mina skattepengar gå till detta.
Citera
2019-10-16, 21:49
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalare1975
Tycker det är riktigt roligt att se vad du skriver och skryter om. Den enda som har kontakt med media är du. Tyvärr anser jag att folkbladet har gjort bort sig för länge sedan. Vad gäller alla som jobbade med detta fall, har de arbeten att sköta, så för er som tror att världen kretsar kring er dygnet runt skaffa er ett jobb och börja betala skatt.
Fast ni är duktiga på att klistra in och kopiera 😁
Måste ge en kommentar där man tyckte att ett prov inte skulle avgöra om man var lämpad för läkarlinjen, jurist ect. Men ni tycker 170000kr ska avgöra det. Fatta och förstå att majoriteten av svenska folket tycker att detta brott liksom annat fusk och utnyttjande av svenska system skadar svenska välfärden. Samtidigt vill ingen betala miljoner för de som begått dessa brott, men tyvärr måste mina skattepengar gå till detta.
1. Jag har ingen kontakt med media överhuvudtaget.
2. Jag tycker absolut inte att 170000kr ska avgöra om någon är lämpad att bli jurist eller inte, det vore helknäppt. Men ditt påstående verkar inte vara riktat till mig eftersom du formulerar dig som du gör. Du verkar tro att de inblandade försvarar att fusk vore okej i ett samhälle, såvitt jag hört så har alla vidgått att fusk är förkastligt.
3. Åklagarna tycker inte att vi ska arbeta, de har redan försatt ett aktiebolag i konkurs, allvarligt skadat ett annat aktiebolag och yrkar på näringsförbud.
Om åklagarna inte förstört mina möjligheter att arbeta så skulle jag självklart gjort det, jag hade ett sedvanligt arbete precis som alla andra.
4. Jag betalar all skatt jag ska betala och nu betalar jag till och med mer än vad jag ska. Jag har flera miljoner hos kronofogden i obetalda skatteskulder eftersom jag fått betala långt mycket mer skatt än jag någonsin tjänat.
5. Jag kör till och med dieselbil så att jag får betala extra mycket skatt till samhället.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-10-16 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in