2019-10-14, 18:42
  #1
Medlem
LSdalmiaks avatar
Beställde ny telefon och abonnemang hos en mobiloperatör (som jag inte är kund hos sedan innan). Då det är lång väntetid på telefonen har jag inte fått den eller abonnemanget än.

Jag vill nu ångra denna beställning, men har läst att det är svårare om man beställt i butik. Men då tas det upp fall om när personer fått sin beställda vara. Kan inte hitta några svar om hur det funkar när man beställt och ännu inte fått det man beställt.

Jag har inte betalt något än, har inte fått mitt nummer flyttat, inte fått någonting av operatören alls förutom ett papper om abonnemanget. Ett papper dessutom som när jag fick det i butik kom från en skrivare som dom hade utan bläck mer eller mindre så man ser bara vad det står på halva papperet (kändes lite oseriöst.)

Så kan jag komma ur detta och avbryta beställningen osv?

Tack
Citera
2019-10-14, 18:53
  #2
Medlem
Kolla vad det står i konsumentköplagen
Citera
2019-10-14, 18:53
  #3
Medlem
miikoss avatar
Hör med affären om de erbjuder öppet köp, det är dock frivilligt att erbjuda det.

Normalt sätt så ingås köpet vid beställningen, när varan sedan levereras, och när betalningen sker är inte relevant.

Dock så kan man ha rätt till att häva köpet av telefonen om leveranstiden blir väldigt lång, lika så kan man ha rätt till att häva köp av abonnemang om de inte lyckas att starta tjänsten inom rimlig tid.

Var det längesedan du beställde? Står det något om ångerätt/öppet köp på kvittot?
Citera
2019-10-14, 19:03
  #4
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Hör med affären om de erbjuder öppet köp, det är dock frivilligt att erbjuda det.

Normalt sätt så ingås köpet vid beställningen, när varan sedan levereras, och när betalningen sker är inte relevant.

Dock så kan man ha rätt till att häva köpet av telefonen om leveranstiden blir väldigt lång, lika så kan man ha rätt till att häva köp av abonnemang om de inte lyckas att starta tjänsten inom rimlig tid.

Var det längesedan du beställde? Står det något om ångerätt/öppet köp på kvittot?

Det var snart 10 dagar sedan. Svårt att läsa av något från kvittot då det som sagt är halva kvittot som syns bara då deras skriva saknade bläck som hon sa till mig när jag fick det.
Citera
2019-10-14, 20:14
  #5
Medlem
I och med att du gjorde köpet i butik gäller inte distansavtalslagen. Vilken mobiloperatör var det som du beställde hos?
Här finns en sammanställning för vad som gäller hos olika operatörer:
http://mobilabonnemang.nu/artiklar/angerratt-mobilabonnemang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in