2013-08-29, 16:16
Medlem
Babaganoshs avatar
Goddag!

Nu behöver jag hjälp.
Det är så att för en tid tillbaka så tog jag min vanliga vända genom stadens second-handshoppar på utkik efter nya böcker. Jag fann en väldigt märklig bok, en bok av en viss Juri Semjonow.
Denna boken som ser handtryckt ut heter då "Jordens rikedomar - Om varornas ursprung och den ekonomiska utvecklingens banbrytare."

Jag hittar nästan INGENTING om denna Semjonow ute på nätet, något tyskt forum och en svensk sida där någon frågar efter boken på ett bibliotek men får tips om att ringa Uppsala Universitet.
Juri ska vara född 1894 i Kaukasus.

Beskrivning: Stor bok med färg på framsidan. Tjockt papper som är uppskuret, troligtvis av tidigare ägare. 465 Sidor med bilder och tabeller.

Kooperativa förbundets bokförlag Stockholm.
Tryckt os Nordisk Rotogravyr, Stockholm 1937.

Bilder
Framsida: http://tinypic.com/view.php?pic=2rpz15k&s=5
Innanför: http://tinypic.com/view.php?pic=so72uv&s=5
Kapitelindex: http://tinypic.com/view.php?pic=2qmktvn&s=5
Exempelsida: http://tinypic.com/view.php?pic=102me8l&s=5

Jag har alltså inte LÄST boken än. Kikat lite och bläddrat om Nationalekonomi, handel, information om varor och en del empiriska undersökningar.

Jag behöver er hjälp med att hitta ytterligare information.
Vem var Juri Semjonow? (jo det står i nedanstående inlägg, men jag vill ha mer information.)
Vad är detta för bok och i vilket syfte skrevs dem?
Kan man lita på det man läser i denna?

Ja, allt ni kan hitta!
Tack på förhand!
Senast redigerad av Babaganosh 2013-08-29 kl. 16:46.
Citera
2013-08-29, 16:21
Medlem
Babaganoshs avatar
På första sidan är den en lös flik där det står lite om honom, jag ska posta det här om det kan vara till hjälp.

Om Författaren:
En ryss från Kaukasus.
Juri Semjonow föddes 1984 i det ryska Kaukasus, där hans far var ämbetsman och samtidigt en framstående arkeolog och etnograf. Hans mor kom från en tysk kolonistfamilj.

Ut på odysséer.
Han studerade nationalekonomi i Moskva, när han inkallades till krigstjänst 1917. En svår sjukdom förhindrade honom emellertid att rycka in. Sedan kom revolutionen och kastade ut honom på långa odysséer, som slutligen förde honom över Balkan till Tyskland, där han sedan 1922 verkar som vetenskaplig skriftställare.

Upplevt "geografin".
Semjonow har haft tillfälle att leva sig in i många olika miljöer i Europa och Asien. Lika väl som det stora kulturländerna känner han till dem, som är oss som mest främmande - Sibirien, Turkestan, Kaukasus, Persien, Anatolien...

Beläst och spirituell.

Han kom på ett sympatiskt sätt att briljera med en förbluffande "allvetenhet" och hans suveräna behärskade av historia och etnografi vid sidan om näringsgeografi kommer honom väl till pass, när han i denna efterlängtade "ekonomiska geografi för var och en" berättar om varornas ursprung och den ekonomiska utvecklingens banbrytare.
Senast redigerad av Babaganosh 2013-08-29 kl. 16:45.
Citera
2013-09-01, 13:50
Medlem
Babaganoshs avatar
Ingen som tagit sig an denna "nöt" ännu?

Träffar på google visar att den finns på bokbörsen, antikvariat osv. Men där är informationen väldigt fåordig och ger inte mer kött på benen.
Citera
2013-09-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaganosh

Beläst och spirituell.

Han kom på ett sympatiskt sätt att briljera med en förbluffande "allvetenhet" och hans suveräna behärskade av historia och etnografi vid sidan om näringsgeografi kommer honom väl till pass, när han i denna efterlängtade "ekonomiska geografi för var och en" berättar om varornas ursprung och den ekonomiska utvecklingens banbrytare.

Kanske hans verk "Som gäst hos Findus" (Uddevalla, 1952) når lika stora höjder när den utmålar den svenska konservindustrin?
Citera
2014-08-29, 17:01
Medlem
LorenVissers avatar
Visserligen ett år efter trådens start, men ändå:

Från Sveriges Dödbok 1901-2009:

Semjonow, Juri

Årstag 12B
754 34 Uppsala
(Boendeadress 1 nov 1970)

Död 4/6 1977.

Kyrkobokförd (1977) i Vaksala, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland). Mantalsskriven (1977) på samma ort.

Född 10/4 1894 i Ryssland.

Gift man (21/11 1921).

Födelseförsamling i källan:
Ry

Källor:
MTL 71 / RTB 77
Citera
2019-10-14, 17:49
Medlem
Dear LorenVisser, good day!
Could be so kind to give full information which is in the Sveriges Dödbok 1901-2009 about Dr. Semjonow and also his wife Tatiana Semjonow?
I am busy with his biography and already found a lot of information, but still have a lot of unanswered questions.
Citera
2019-10-15, 13:41
Medlem
Detta är en av mina favoritböcker alla kategorier. Så magnifikt fascinerande historier!
Det tycks ha kommit upplagor på tyska på 50- och 60-talet, men ingen svensk efter 1949. Om han levde en bit in på 70-talet, ja till och med i Sverige, kan man ju tycka att det var synd att boken inte fick senare svenska upplagor. Men vad jag verkligen skulle vilja läsa är en nutida uppföljare, som berättar om vad som hände sedan. Råvaruflödenas förändringar i världen och historierna bakom dem under de senaste 70 åren. Finns det ingen modern Semjonow som kan skriva den boken?
Citera
2019-10-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentine1966
Dear LorenVisser, good day!
Could be so kind to give full information which is in the Sveriges Dödbok 1901-2009 about Dr. Semjonow and also his wife Tatiana Semjonow?
I am busy with his biography and already found a lot of information, but still have a lot of unanswered questions.

Jag förstår nog inte vad du menar, men för den som bara är nyfiken på de mest grundläggande uppgifterna om mannen finns ju "Vem är vem", svealandsdelen (1964) på Projekt Runeberg.
Citera
2020-05-21, 13:22
Medlem
Juri Semjonow

Dear Valentine1966,

Does anyone have information about Juri Semjonow (1894–1977)?

Juri Semjonow was my Russian teacher in Uppsala in the early sixties. His son Fedja or Teddy lives in Stockholm.

I would like to write an article about Semjonow but I lack information about his life in Germany before he came to Sweden around 1947.

Pleas write to me on my gmail address for direct contcat:

[email]lars.kleberg@gmail.com

Best,

Lars Kleberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här