2019-10-13, 23:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Tack för det informativa svaret.

Dock anser jag att straffrabatten är viktigare. Jag vill inte ha någon form av straffrabatt. Vi ska alla veta att det straffet som mäts ut är också det som gäller. Är det sagt 2, 5 eller 10 år så ska det också vara det som gäller, om den fängslade sköter sig vill säga. Annars ska det förlängas.

Dessutom anser jag att ordet fångVÅRD är missvisande i många fall. Någonstans bör det ändå heta straff och inte vård. Kanske bör ordet straff användas i grövre fall, som senare ev blir till vård som i fångvård

Det är kanske inte möjligt att ge någon 60 år för 30 inbrott men däremot så kanske man skulle kunna dubbla, trippel eller fyrdubbla maxstraffet för ett brott som begåtts flera gånger. Ex om någon har gjort 10 inbrott och ett inbrott ger max 1 år så kanske gm ska ha 4 år i fängelset
Citera
2019-10-13, 23:38
Medlem
MP är fan sämst på att välja partiledare. Psykbrytet Romson, lismande psykopaten Fridolin, och nu ödlan Bolund. Har hittat årsgamla ostkanter längst in i kylen som varit mindre torra än han. Herrejesus. Må MP slängas över bord vid nästa val eller om gud är med oss ännu tidigare
Citera
2019-10-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Asylrätt i dag är något helt annat än det var när det skapades av FN efter WWII.
Den som nu finns kommer att avvecklas då den inte är ”hållbar”. Frågan är hur mycket Annie och de andra galningarna i den egensinniga randstaten kommer att förstöra landet innan det sker.

Precis. Asylrätten skapades med avsikt att ge en fristad till några få individer, främst intellektuella samhällskritiker och författare, som inte kunde uttrycka sig fritt i t.ex. gamla Sovjetunionen. Asylrätten skapades absolut inte för att ge fristad åt miljontals flyktingar som i väldigt många fall dessutom är ekonomiska flyktingar. Den som inte inser att asylsystemet missbrukas å det grövsta och måste förändras kan inte ha alla hästar hemma, vilket tyvärr de flesta partierna - av godhetsknarkarskäl och för att till varje pris vägra ge SD rätt - vägrar erkänna.
Citera
2019-10-13, 23:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är kanske inte möjligt att ge någon 60 år för 30 inbrott men däremot så kanske man skulle kunna dubbla, trippel eller fyrdubbla maxstraffet för ett brott som begåtts flera gånger. Ex om någon har gjort 10 inbrott och ett inbrott ger max 1 år så kanske gm ska ha 4 år i fängelset
Håller med. Det låter rimligt som grundprincip.

Frågan är väl dock vad Ebba menade egentligen?! (för detta är ju fortfarande en form av "rabatt").
Vill hon verkligen se (t.ex) 60 år i fängelse för 30 (grova) inbrott? Jag har svårt att tro det, men då faller ju hennes retorik platt.
Senast redigerad av DikT 2019-10-13 kl. 23:44.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är en skrämmande uppvisning av ledningen för landet. Det hela ligger på typ högstadie nivå.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Jonas Sjöstedt gör ett briljant jobb att leverera det hans unga medelklass väljare vill hörs. Med röstboskapen gör man upp med på annat sätt.

Löfven står som en fisk på land o flämtar efter luft. Han ser ut att bara vilja gå hem o ta en stänkare.
En massmedial katastrof.

Sabuni är vokabulärt svårbegriplig. Likaså finner jag det svårt att lita på vad hon säger. Om det beror på hennes tidigare svängningar i olika frågor eller om det bara är för att hon är Liberal kan jag inte avgöra.

Moderaterna som vill vara den vuxne i debatten. Ändå beter sig Ulf Kristersson som en lågstadie lärare.

Ebba har tappat sin charm som tuff liten brud. Därbortom ser det relativt grunt o tomt ut.

Miljöpartiet känns som totalt ointressanta men lyckas framstå som sansade. MPs väljare tycker troligtvis att den ”nye” inte är extrem nog.

Center känner vidare med Annie. Vad konsekvensen av detta kännande blir är inte greppbart.
Hon drar inte sig för att dra in sina barn o kramar i debatten. Ett grepp som garanterat går hem hos hennes väljare.

Åter står Åkesson där som både sansad o trovärdig. Nu framstår han dessutom som potentiell räddare av nationen. Grattis SD.
Citera
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Problemet med att ta bort straffrabatt helt vid t.ex. mord är att efter 2 mord så är det i praktiken "gratis" att mörda fler (du kan bara sitta inne en "livstid"). Så då kan man t.ex. göra allt (inkl. skjuta poliser) för att inte bli gripen, det påverkar ändå inte straffet.

Steg ett borde vara utvisning på livstid. En majoritet av de grova brotten som begås idag görs av hitlockade människor som inte borde vara här från början.
De politiker som gjort detta möjligt har tiotusentals grova brott på sitt samvete och bakom dessa döljer sig åtskilligt fler brottsoffer.
Avsätt alla ansvariga politiker och utvisa alla kriminella invandrare. Då är vi en bit på vägen...

God natt (igen)
Citera
2019-10-13, 23:42
Medlem
Belavias avatar
Fan vad snygg Sabuni är. Hon har väl inte skitit ut några ungar än heller? Det har ju Thor och Lööf gjort.

Nog om damerna, tyckte ingen av dem vann debatten. Tyckte Jimmie ändå vann. Vilket är naturligt med tanke på den sunda(i relation till de andra) politik han står för.

Jonas kom på andra plats(trots att jag avskyr vänstern). Men han utstrålade lugn och säkerhet, och han behöll det även när han blev påhoppad.
Senast redigerad av Belavia 2019-10-13 kl. 23:44.
Citera
2019-10-13, 23:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Åkesson vann som vanligt. Bara en tidsfråga nu innan SD är största parti. S bör nog agera snarast och kicka Löfven. Han är extremt dålig i debatter och leder alltså ett S som aldrig varit så här små.
Citera
2019-10-13, 23:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Det där är ingen straffrabatt, utan mängdrabatt
Helt rätt. Korrigerade min felskrivning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Intressant här är att Ebba som ändå förlorat en hel del röster mot slutet ligger i topp. Folk röstar ju oftast på det parti man föredrar och inte vilken som egentligen är bäst i debatten. Att sd och moderaterna och löfven ligger rätt högt är för att de sitter i de 3 största partierna. Annie lööf brukar få höga poäng i liknande undersökningar men sjunker nu
Tricket är att hennes siffror för partiledarförtroende och debattbetyg hamnar i topp för att andra får så låga betyg.

På Reinfeldts tid brukade han få betyg 3,40-3,50 i debatter. Ebbas betyg ikväll var 3,05. Där brukade trean ligga förr.
Samma med partiledarförtroende... Ebba ligger i topp i Novus med 35%, men Reinfeldt hade tidvis så högt som 60%. Hans botten var runt 45%, strax innan han avgick.

Och sen att hon får så brett stöd trots litet parti handlar nog om att hon får hela M bakom sig, där önskar nog många att hon var M-ledare istället för Ulf. Och SD-väljarna bjuder på ryggdunkning med. På vänstersidan stöttar partiernas väljare inte varandra. JÖKen är konstgjord, enda klistret är SD-blockering, dömt att falla sönder till slut.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Håller med. Det låter rimligt som grundprincip.

Frågan är väl dock vad Ebba menade egentligen?! (för detta är ju fortfarande en form av "rabatt").
Vill hon verkligen se (t.ex) 60 år i fängelse för 30 inbrott? Jag har svårt att tro det, men då faller ju hennes retorik platt.

Jag tror hon bara vill ha bort den helt sjuka rabatten som de yrkeskriminella får. De har säkert flera grova brott som ska upp i rättegång och då är det inte så rättvist att en gm som våldtagit 3 personer vid olika tillfällen kanske bara får straff för en våldtäkt.
Citera
2019-10-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
MP är fan sämst på att välja partiledare. Psykbrytet Romson, lismande psykopaten Fridolin, och nu ödlan Bolund. Har hittat årsgamla ostkanter längst in i kylen som varit mindre torra än han. Herrejesus. Må MP slängas över bord vid nästa val eller om gud är med oss ännu tidigare

Nää dessa tomtar är faktiskt det absolut bästa MP kan få fram....vilket säger en del om MP.

Än mer svårbegripligt tycker jag det är att det allra största partiet S - med alla sina företrädare att välja mellan - tydligen anser att Stefan Löfvén är den allra skarpaste kniven i deras låda..... snubben är ju efterbliven,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in