2019-10-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
I dag erhåller den person som döms för flera brott i en och samma rättegång en
generös mängdrabatt.

Mängdrabatten innebär att endast det grövsta brottet
tillräknas hela straffvärdet vid domstolens straffmätning. Därefter adderas
hälften av straffvärdet för det näst grövsta brottet, en tredjedel av straffvärdet
för det tredje grövsta brottet och så vidare.

Tack för det informativa svaret.

Dock anser jag att straffrabatten är viktigare. Jag vill inte ha någon form av straffrabatt. Vi ska alla veta att det straffet som mäts ut är också det som gäller. Är det sagt 2, 5 eller 10 år så ska det också vara det som gäller, om den fängslade sköter sig vill säga. Annars ska det förlängas.

Dessutom anser jag att ordet fångVÅRD är missvisande i många fall. Någonstans bör det ändå heta straff och inte vård. Kanske bör ordet straff användas i grövre fall, som senare ev blir till vård som i fångvård
Senast redigerad av zebop 2019-10-13 kl. 23:34.
Citera
2019-10-13, 23:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Det är din åsikt o helt ok... Jag ser inga problem att plussa på varje brott på antal dagar i fängelse..
Alla personer har möjligheter att vända sig bort från kriminalitet och om personen själv väljer att fortsätta begå brott så får den stå för straffet.?
Om nån mördar "en" person eller om den mördar 10 personer ... vad tycker du straffet ska vara.. Är det straffrabatt även då?
Problemet med att ta bort straffrabatt* helt vid t.ex. mord är att efter 2 mord så är det i praktiken "gratis" att mörda fler (du kan bara sitta inne en "livstid"). Så då kan man t.ex. göra allt (inkl. skjuta poliser) för att inte bli gripen, det påverkar ändå inte straffet.
edit: "mängdrabatt" menade jag
Senast redigerad av DikT 2019-10-13 kl. 23:38.
Citera
2019-10-13, 23:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Blev ju inte mycket debatt över när de helt slösade bort 40 minuter på den irrelevanta frågan om klimatet i Sverige
Hade varit kul om de hade tagit in Lars Bern som förklarade torrt att det är solen och till viss del jordens geologi som styr klimatet och att det vi ser efter slutet av förra lilla istiden är inget konstigt alls, punkt.
Hade de haft 39 minuter till andra riktiga frågor istället.
Citera
2019-10-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcronojuice
De kan ha insett sina fel helt enkelt.
Man ska inte skrämma bort en potentiell ny och bättre regering. Man tjatar om hur ingen vågar röra SD och nu när det väl händer avskyr man dom? SD har i princip ingen chans att få makten på egen hand.

De är två stycken brickor i spelet för att ge SD makten i framtiden. För mig är det iallafall inte trovärdigt när de står och säger saker som de för något år sedan kritiserade JÅ för. Visst är det bra att de äntligen har valt rätt spår, men det är alldeles för sent nu. De har sett missnöjet ute i landet och ser att SD växer för varje dag som går och väljer att hoppa på samma tåg.

Kan inte ta dessa två partier seriöst. Falska.
Avskyr politiken de rödgröna står för, men har mer respekt för dem eftersom de är principfasta och står för sina åsikter åtminstone tillskillnad från Md och Kd.
Senast redigerad av Kimma7 2019-10-13 kl. 23:36.
Citera
2019-10-13, 23:32
Bannlyst
Ebbas sätt att prata, med överdriven mimik och minspel, är så fruktansvärt irriterande. Hon anstränger sig verkligen för att uttala varenda ord med 100% korrekthet. Visst, det är viktigt att prata tydligt, men här blir det ju näst intill löjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Den placering jag hade gillat mest vore en ren regering mot opposition med 4 platser på varje sida:

C, L, MP, S mot V, KD, M, SD

Där varje sida har ett gemensamt bord med fyra platser. Skulle bli fin-fin dynamik det

Det var ju en helt ok placering till slut. JÖKar mot resten med Sjöstedt mellan Ebba och Jimmie.
Citera
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det verkar som om programledarna bestämt sig för att sätta åt Ebba Busch Thor - det var henne de angrep och avbröt. De kommer inte låta henne avgå som debattens vinnare en gång till.

De försökte, men där gick de bet (enligt Expressen/Demoskop). (Med facit i hand.)
Citera
2019-10-13, 23:33
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
LOL!
Har vuxna barn och hunnit med en hel del kvinns i mitt liv. Ja, så mkt så att det är annat som jag lägger tid på nu. Ska jag placera mig i en grupp så blir det nog snarare självvalt celibat. Det är inte värt jagandet längre.

Skit i andra länder o stanna kvar här. Det går att inrätta sitt liv mkt bra. Landsbygden är en ide.

Samma här. Men inte växlat så mycket. Nu blev det helvetes OffT.

OnT: OK, vi går på landsbygden. Och slutar kolla på MSM-TV.
Citera
2019-10-13, 23:33
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Trodde aldrig jag skulle säga det men bäst ikväll var programledarna.
Jag tycker dom skötte sig mycket bra faktiskt vilket inte varit fallet tidigare med tidigare föregångare.
Annie Lööf går från klarhet till klarhet vilken kass politiker hon är med sina ständiga känsloargument utan verklighetsförankring.
Först står Bolund och grinar över att alla flyktingbarn minsann inte får en kram ikväll, då kidnappar Lööf samma snyftare fast med sin egen dotter i storyn.
Hon hade garanterat tänkt ut snyftisen långt innan men så kom Bolund och förstörde alltihop.
Citera
2019-10-13, 23:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Fullt rimligt. Skulle vara ganska meningslöst om någon som mördat tre personer dömdes till tre livstidsstraff!

Jag tycker iofs att ett livstidsstraff ska vara livstid och inte 17-25 eller vad nu vi har som livstid. Samma gäller om man får ett straff på 3 år så ska man sitta 3 och inte 75% av straffet.

Förstår inte riktigt poängen med att utdela straff som man inte får. Däremot så bör vi ha så att de som sköter sig kanske får släppas lite tidigare men då ska det finnas väl dokumenterat att fången gått ev utbildningar, aldrig hamnat i trubbel i fängelset, bett om ursäkt till ev brottsoffer/släktingar.
Citera
2019-10-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Problemet med att ta bort straffrabatt helt vid t.ex. mord är att efter 2 mord så är det i praktiken "gratis" att mörda fler (du kan bara sitta inne en "livstid"). Så då kan man t.ex. göra allt (inkl. skjuta poliser) för att inte bli gripen, det påverkar ändå inte straffet.

Det där är ingen straffrabatt, utan mängdrabatt
Citera
2019-10-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Fullt rimligt. Skulle vara ganska meningslöst om någon som mördat tre personer dömdes till tre livstidsstraff!
Inte alls.. Det är ju helt rimligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in