2019-10-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag undrar hur det känns att vara barn och leva tillsammans med två föräldrar som bestämt sig för att döda en? Är mamma och pappa precis som vanligt efter beslutet? Upplever barnet att föräldrarna beter sig annorlunda på något vis - utan att barnet för den skull kan sätta fingret på vad det handlar om? Märker barnet att mamma och pappa verkar bära på en sorg, men att föräldrarna försöker dölja det för barnet?

Tar barnet på sig skulden för att mamma och pappa är ledsna (så som barn så ofta gör) och tänker barnet exempelvis "det är för att jag är sjuk som mamma är så ledsen, det är mitt fel, jag gör mamma olycklig?" Blir barnet själv ledset då? Nedstämt, deprimerat?

Eller blir föräldrarna lättade och avslappnade när beslutet väl är taget? Har de då lättare att "spela" normalt familjeliv, och se till att barnet får en lycklig sista tid i livet? Ger barnet allt som det vill ha, ger det massor av omtanke, kärlek och - så gott det går utifrån barnets sjukdom - glädje? Bestämmer föräldrarna sig för att ge barnet den lyckligaste jul det någonsin har upplevt?

Hur peppar föräldrarna barnet gällande dess sjukdom? Säger föräldern att "efter jul kommer det en helt ny medicin på marknaden, och den kommer att göra dig alldeles frisk? Tänker föräldern att eftersom inga lögner kommer att uppdagas för barnet, så kan man ge de nödlögner som känns mest skonsamma?

Barnen hade ingen vetskap om vad som skulle hända, det vill säga att de skulle dödas. Undrar ändå hur de tänkte om sin situation den sista tiden i livet?

Bekymmer kring sjukdomen var nog svårt att dölja. Men att renovera, köpa ny bil, söka befordring kan jo vara precis aktiviteter för att dölja för barnen hur mörkt det såg ut inåt föräldrarna. Så man kan ha förespeglat en ny start - men det var inte tänkt som nystart på denna jord.

Så meningslöst alltihop. Så fruktansvärd meningslöst. Kanske det hade räckt med en terapi för båda föräldrarna, en bra behandlingsplan för båda barnen, någon som kunde ha förmedlad ett samtal med någon expertis inom fältet som ger hopp. Att man inte ens försökte med den där specialklinik som finns vid Stockholm. Även om väntetiden är lång. Moa fick inte ens leva en månad efter sin diagnos. Man planerade för döden redan långt innan diagnosen kom. Den dåliga nyheten innan jul var väl diagnosen.

Tyckte om intervjuerna med experterna i boken. Henrik Lysell förklarade det bra med förvriden verklighetsuppfattning. Det måste ha varit en familj i djup kris länge.
Citera
2019-10-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Sammanfattning av Höglunds bok.
// And.9

Jag tackar också för litteraturstudien. Men inte överdrivet översvallande, det var ju ändå bara en bok, det finns många som har läst fler. Jag tror att boken hade vunnit på att Håret hade fått med ett par kapitel med vittnesmål även från Rockkungen. Då hade det väll rent av kunnat bli en filmatisering av eländet.
Citera
2019-10-13, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tackar också för litteraturstudien. Men inte överdrivet översvallande, det var ju ändå bara en bok, det finns många som har läst fler. Jag tror att boken hade vunnit på att Håret hade fått med ett par kapitel med vittnesmål även från Rockkungen. Då hade det väll rent av kunnat bli en filmatisering av eländet.

Ha ha ha ha.
Oj, vad rätt du har.
Citera
2019-10-13, 21:18
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Glöm inte Rappytt. Kanske den flitigaste av de alla i den här tråden tillsammans med fisken. Men hon kanske är ned på ett hörn ändå i boken. 🤓
Senast redigerad av Lillamig72 2019-10-13 kl. 21:20.
Citera
2019-10-13, 21:20
Medlem
Med tanke på att me/cfs är en sjukdom som det råder debatt kring bland läkare och att det inte varit vanligt att barn får den diagnosen tycker jag att det vore extremt! viktigt att gå på djupet när det handlar om flickornas utredningar, sjukdomsbild och vårdplaner.

Att liksom bara säga "japp, i och med sjukintygen är det solklart att båda flickorna var jättesjuka, sängliggande och knappt kunde sitta upp när de undervisades" och pga dessa sjuka barn knäcktes föräldrarna och valde att mörda barnen. Vad jag vet, och jag har ju läst i princip allt i tråden, finns det ingen av oss som har stensäkra uppgifter om hur flickornas sjukdomsbild såg ut och vilken prognos läkaren gav dom. Agnes verkar inte ha blivit sämre med tiden eftersom hon klarade av undervisning alla dagar. Moa kanske hade kunnat bli piggare ganska snabbt också, just tack vare att hon fick hemundervisning direkt och inte slet ut sig i flera år i skolan utan diagnos. Om Agnes sjukdom var deras mall för hur Moa skulle få det skulle de ju ha insett att hon med tiden skulle kunna orka med mer och mer, inte tvärtom.

Utifrån de satta diagnoserna öppnas det ju upp ovärderliga möjligheter att kunna göra sjukdomen mer känd plus att kanske motbevisa uppfattningarna om att sjukdomen inte finns. Samt att belysa fall där barn och vuxna blivit bättre med tiden. Det är så hemskt att tänka att det finns andra barn med den här sjukdomen som kan börja tvivla på sin framtid och livskvalitet innan de ens nått tonåren.

Det jag tror folk menar när de vill veta mer om flickornas sjukdom är att visa att föräldrarna allvarligt missbedömde läget. Det handlar inte om att försöka bevisa att barnen var kärnfriska. De led med stor sannolikhet väldigt mycket. Men precis som i andra fall där föräldrar mördar sina barn är det ju hos föräldrarna problemet ligger. Morden blir för mig inte mer begripliga för att barnen hade en diagnos. I och med att föräldrarna lyckades arbeta mycket trots att ett barn på 11 år låg sjuk hemma på heltid, tycks de inte ha ansett att läget under hösten var akut. Samtidigt skrev de i brevet att de gav upp redan tidigt under hösten. Det är så motstridigt! Att få en diagnos är ju det viktiga första steget i att kunna få behandling och bli bättre, ingen dödsdom. Jag vet att vissa här menar att föräldrarna behövde arbeta mycket för att inte hamna på gatan. Och andra att jobbet kan vara räddningen när man har kris hemma. Så var det ju faktiskt Uppenbarligen inte här.

Det jag har kunnat utläsa av det som stått i media och utifrån Höglunds bok var att Agnes hade undervisning varje dag, hängde med bra och att det var dags att börja göra planer för gymnasiet. Moa verkar ha haft ett dramatiskt sjukdomsutbrott och hade färre lektioner hemma, men hon var ju så liten så risken för att hon resten av livet skulle vara helt utmattad och sängliggande var nog inte överhängande. Vi vet inte heller hur Agnes sjukdom började, där finns bara trådsanningar om infektioner och jakt på behandlingar utomlands. Som jag förstod det i Höglunds bok hade hon insjuknat, fått diagnos och påbörjad hemundervisning 2015. De verkar ha fått gehör snabbt hos läkare och skola.
Citera
2019-10-13, 21:21
Medlem
Citat:
😬😅 Det hade varit något.
Citera
2019-10-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Få ville tala med henne om morden på familjen i skånska Bjärred

Men två polismän och barnens pianolärarinna valde att berätta

Journalisten Elisabet Höglund 75, har skrivit en bok om tragedin - som berörde henne djupt

Jag skriver för de döda flickornas skull, säger hon

Samma flickor som hon förnekar rätten till sina sjukdomar, trotts att dom ibland inte ens kunde ta sig ur sängarna.
Samma flickor som hon ifrågasätter deras rätt till hemundervisning, trotts att allt har gått rätt till.
Samma små flickor som sjuka reste runt i halva europa och sökte bot, för en sjukdom som Höglund förnekar att flickorna hade.

Och nu får hon gratisreklam i expressen, vilket gör att hon kommer tjäna pengar på dessa två döda flickor, vars sjukdomar hon precis har förnekat.
Man blir bara ledsen.

Källa på resor med båda döttrarna i halva Europa?

Hon ifrågasätter sjukdomen inte flickorna. Sjukdomen är omdebatterad. Det hade varit konstigt att inte skriva om det. Det är ovanligt att barn får den diagnosen i Sverige och ingen VET vad som orsakar me/cfs. Jag är övertygad om att sjukdomen finns och att den ger påtagliga fysiska symtom. Men den är svår att diagnosticera och ingen vet vad bästa botemedlet är. Hemundervisning kanske kan vara räddningen för sjuka barn så det vore bra med studier om vad som hjälper mot tröttheten. Kbt tycks hjälpa vissa.
Citera
2019-10-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Med tanke på att me/cfs är en sjukdom som det råder debatt kring bland läkare och att det inte varit vanligt att barn får den diagnosen tycker jag att det vore extremt! viktigt att gå på djupet när det handlar om flickornas utredningar, sjukdomsbild och vårdplaner.

Att liksom bara säga "japp, i och med sjukintygen är det solklart att båda flickorna var jättesjuka, sängliggande och knappt kunde sitta upp när de undervisades" och pga dessa sjuka barn knäcktes föräldrarna och valde att mörda barnen. Vad jag vet, och jag har ju läst i princip allt i tråden, finns det ingen av oss som har stensäkra uppgifter om hur flickornas sjukdomsbild såg ut och vilken prognos läkaren gav dom. Agnes verkar inte ha blivit sämre med tiden eftersom hon klarade av undervisning alla dagar. Moa kanske hade kunnat bli piggare ganska snabbt också, just tack vare att hon fick hemundervisning direkt och inte slet ut sig i flera år i skolan utan diagnos. Om Agnes sjukdom var deras mall för hur Moa skulle få det skulle de ju ha insett att hon med tiden skulle kunna orka med mer och mer, inte tvärtom.

Utifrån de satta diagnoserna öppnas det ju upp ovärderliga möjligheter att kunna göra sjukdomen mer känd plus att kanske motbevisa uppfattningarna om att sjukdomen inte finns. Samt att belysa fall där barn och vuxna blivit bättre med tiden. Det är så hemskt att tänka att det finns andra barn med den här sjukdomen som kan börja tvivla på sin framtid och livskvalitet innan de ens nått tonåren.

Det jag tror folk menar när de vill veta mer om flickornas sjukdom är att visa att föräldrarna allvarligt missbedömde läget. Det handlar inte om att försöka bevisa att barnen var kärnfriska. De led med stor sannolikhet väldigt mycket. Men precis som i andra fall där föräldrar mördar sina barn är det ju hos föräldrarna problemet ligger. Morden blir för mig inte mer begripliga för att barnen hade en diagnos. I och med att föräldrarna lyckades arbeta mycket trots att ett barn på 11 år låg sjuk hemma på heltid, tycks de inte ha ansett att läget under hösten var akut. Samtidigt skrev de i brevet att de gav upp redan tidigt under hösten. Det är så motstridigt! Att få en diagnos är ju det viktiga första steget i att kunna få behandling och bli bättre, ingen dödsdom. Jag vet att vissa här menar att föräldrarna behövde arbeta mycket för att inte hamna på gatan. Och andra att jobbet kan vara räddningen när man har kris hemma. Så var det ju faktiskt Uppenbarligen inte här.

Det jag har kunnat utläsa av det som stått i media och utifrån Höglunds bok var att Agnes hade undervisning varje dag, hängde med bra och att det var dags att börja göra planer för gymnasiet. Moa verkar ha haft ett dramatiskt sjukdomsutbrott och hade färre lektioner hemma, men hon var ju så liten så risken för att hon resten av livet skulle vara helt utmattad och sängliggande var nog inte överhängande. Vi vet inte heller hur Agnes sjukdom började, där finns bara trådsanningar om infektioner och jakt på behandlingar utomlands. Som jag förstod det i Höglunds bok hade hon insjuknat, fått diagnos och påbörjad hemundervisning 2015. De verkar ha fått gehör snabbt hos läkare och skola.
Att inte orka vänta på att kanske sjukdomsbilden blev bättre med tiden känns märkligt. Men det har vi tragglat i 1,5 år nu. Prognosen på barn sägs vara ganska bra så det fanns ju god chans att barnen hämtade sig och blev friska?

Det finns människor som helt enkelt inte klarar av motgångar under längre tid. Jag känner EN sådan. Jag blev ganska chockad av att se reaktionen när denna person fick ett B+ istället för ett A. Hen gav upp fullständigt. Ville hoppa av sina högre studier. Om dessa två föräldrar var sådana - då är det inte konstigt att utgången blev som den blev. Situationen var övermäktig helt enkelt.
Citera
2019-10-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Förutom silverfiskens, pianolärarinnans och Elisabet egna spekulationer och konspirationer får man ju trots allt säga att boken i allt väsentligt bekräftar den uppfattningen som många av oss lyckades få ganska tidigt i det här fallet. Dvs makarna Henkow dödade gemensamt och i samförstånd sina barn, de planerade morden i månader, båda flickorna led av ME som de hade intyg på, testamentet och att avskedsbreven hade forensiska äkthetsbevis. Att en och annan kollrig kärring kan få de uppgifterna till att flickorna var friska eller i alla fall inte led av ME, att testamentet och avskedsbreven var förfalskade och att det endast var en av föräldrarna som mördade sina barn får vi nog acceptera i en stat med åsiktsfrihet.

Gick tillbaka till Scheeles första inlägg. Från den 13/1. Visst hade man då inom polisen allt klart för sig hur det gick till. Mindre än 4 dygn efter man var inne i villan för första gång. Och det i ett av de mest ovanliga och unika mordfall som finns inte bara i Sverige - med en förklaring som är så absurd som den bara kan vara. Imponerande hur polisen lyckades med det i denna korta tid.

Och i och med att alla höll tyst sen så går jag nu utifrån att man läckte medveten den infon som kom ut då via Scheele. Det var bara ett fel: ingen annan dödlig sjukdom hos H har bekräftats. I alla fall inte cancer. Men dödlig var det jo i det här fallet ändå.

Filmen är inte bekräftat än, men det betyder jo inte att den inte finns. Den kunde förklara polisens snabba resultat. Att man kunde gå ut till allmänheten 10dagar efter att man upptäckte familjen - man behövde inte avvakta alla svaren från rättsmedicinen som kom in långt senare kring underskrift osv. Man var säker på sin sak i princip ganska omgående.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-10-13 kl. 21:40.
Citera
2019-10-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att inte orka vänta på att kanske sjukdomsbilden blev bättre med tiden känns märkligt. Men det har vi tragglat i 1,5 år nu. Prognosen på barn sägs vara ganska bra så det fanns ju god chans att barnen hämtade sig och blev friska?

Det finns människor som helt enkelt inte klarar av motgångar under längre tid. Jag känner EN sådan. Jag blev ganska chockad av att se reaktionen när denna person fick ett B+ istället för ett A. Hen gav upp fullständigt. Ville hoppa av sina högre studier. Om dessa två föräldrar var sådana - då är det inte konstigt att utgången blev som den blev. Situationen var övermäktig helt enkelt.

Precis, det tror jag att de var. Och vi har tragglat detta tema flera varv. Men jag tycker att kritisk granskning av diagnosticering och behandling inte är samma sak som att påstå att flickorna inte led.
Citera
2019-10-13, 21:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Gick tillbaka till Scheeles första inlägg. Från den 13/1. Visst hade man då inom polisen allt klart för sig hur det gick till. Mindre än 4 dygn efter man var inne i villan för första gång. Och det i ett av de mest ovanliga och unika mordfall som finns inte bara i Sverige - med en förklaring som är så absurd som den bara kan vara. Imponerande hur polisen lyckades med det i denna korta tid.

Och i och med att alla höll tyst sen så går jag nu utifrån att man läckte medveten den infon som kom ut då via Scheele. Det var bara ett fel: ingen annan dödlig sjukdom hos H har bekräftats. I alla fall inte cancer. Men dödlig var det jo i det här fallet ändå.

Filmen är inte bekräftat än, men det betyder jo inte att den inte finns. Den kunde förklara polisens snabba resultat. Att man kunde gå ut till allmänheten 10dagar efter att man upptäckte familjen - man behövde inte avvakta alla svaren från rättsmedicinen som kom in långt senare kring underskrift osv. Man var säker på sin sak i princip ganska omgående.

Jag tror att allt låg prydligt upplagt på matsalsbordet. bara för polisen att gå igenom. USB-minnets innehåll var nog ganska viktigt, klart och tydligt. Jag vill även minnas att polisen i pekdatorn funnit mailväxling som även den hade stor betydelse.

H och O hade ju varit väldigt noga med testamente, städat och fint i huset (förutom disken då) de döda nerbäddade i sina sängar mm så de hade säkerligen även varit väldigt noggranna med att sanningen skulle framgå klart och tydligt.
Citera
2019-10-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Scheele läckte ingenting, hen bekräftade uppgifter som kom via PM till Skumfidusen71. Tror du att det var polisen som medvetet läckte info till Flashback genom att skicka PM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in