2019-10-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och ingen dubbelmoral heller att gå till kyrkan och fira Jesu död genom att ta del av nattvarden?
Det är nog upp till var och en. Jag skulle tycka det var konstigt.
Min fru går på julotta, men jag följer inte med. Jag har ingen aning om hon tror på Gud, men vet att det betyder mycket för hennes mor att hon följer med.
Citera
2019-10-13, 17:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sade jag kristendom eller gudar? Du skrev: "det har med en romersk gudsfirande högtid att göra.", var det inte precist det jag sade?

Jag menade att både kristna och ateister firar jul med annan innebörd än den ursprungliga.

Eller menar du att vare sig kristna eller ateister borde fira jul alls?

Menar du också i så fall att kristna inte bör bära vigselring eller fira midsommar?

Menar du då också att kristna och ateister bör hitta på nya namn på veckodagarna?
Citera
2019-10-13, 17:42
Medlem
Citat:
Och ingen dubbelmoral heller att gå till kyrkan och fira Jesu död genom att ta del av nattvarden?
Nej, att man inte tror på det man firar betyder inte att man inte kan upskatta själva firandet. De flesta saker vi firar är ju faktiskt helt ologiska att fira, vi firar dem bara som ursäkt för att få ställa till med fest.
Citera
2019-10-13, 17:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Precis som jag skrev så kan man fira saker av vilken anledning som helst och hur man vill. En ateist kan väl "fira" Jesus för att han verkade vara en go gubbe och det var synd att han dog. Han kan göra det genom att dricka vin med andra som gillar honom.
Jag skulle dock tycka att det var rätt udda.

Firar han Jesu död för att han tror att Jesus var guds son så är han ju uppenbarligen ingen ateist.
Citera
2019-10-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så egentligen kan jag säga till en kristen att den firar Oden? Eller bestämmer man själv vad julen handlar om?

Ja självklart firar man en hednisk högtid, som kristenheten stulit. Det finns inget i bibeln som säger att kristna ska fira Jesu födelse, tvärtom skulle man fira Jesu död och uppståndelse.

Fira födelsedagar gjorde bara dom som trodde på hedniska gudar, judarna firade inte födelsedagar (Jesus var en jude), och kristna firade inte heller födelsedagar. Det är en hednisk sedvänja för att kunna hålla reda på vilket stjärntecken man är född i, det kommer alltså den hedniska astrologin.

Citat:
Och du svarade inte på hur jag gör för att INTE firar jul.

Slutar fira jul.
Citera
2019-10-13, 18:02
Medlem
Citat:
Det är nog upp till var och en. Jag skulle tycka det var konstigt.
Min fru går på julotta, men jag följer inte med. Jag har ingen aning om hon tror på Gud, men vet att det betyder mycket för hennes mor att hon följer med.

Så varför är det konstigt att äta bröd och dricka vin för att fira en religiös högtid, men inte konstigt att äta julmat för att fira en religiös högtid?
Citera
2019-10-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ja självklart firar man en hednisk högtid, som kristenheten stulit. Det finns inget i bibeln som säger att kristna ska fira Jesu födelse, tvärtom skulle man fira Jesu död och uppståndelse.

Fira födelsedagar gjorde bara dom som trodde på hedniska gudar, judarna firade inte födelsedagar (Jesus var en jude), och kristna firade inte heller födelsedagar. Det är en hednisk sedvänja för att kunna hålla reda på vilket stjärntecken man är född i, det kommer alltså den hedniska astrologin.

Slutar fira jul.
Hur gör jag för att INTE fira jul, är min fråga. Har du inget svar?
Vad kan jag göra och inte göra?
Citera
2019-10-13, 18:08
Medlem
Citat:
Så varför är det konstigt att äta bröd och dricka vin för att fira en religiös högtid, men inte konstigt att äta julmat för att fira en religiös högtid?
Jag äter julmat utan att fira en religiös högtid, så du ska inte fråga mig.
Vad ska jag äta för att du inte ska anse att jag firar en religiös högtid?
Citera
2019-10-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag menade att både kristna och ateister firar jul med annan innebörd än den ursprungliga.

Eller menar du att vare sig kristna eller ateister borde fira jul alls?

Självklart, om man inte kan stå för vad julen står för, varför ska man då fira det?

Citat:
Menar du också i så fall att kristna inte bör bära vigselring eller fira midsommar?

I alla fall inte fira midsommar, det är också en religiös hednisk tradition.
Vad jag vet så firar man inte vigselringar, eller hur menar du?

Citat:
Menar du då också att kristna och ateister bör hitta på nya namn på veckodagarna?

Man firar inte veckodagar, eller jag gör det i alla fall inte. Det är ett nödvändigt ont att behöva använda sig av det samhället har bestämt. Även om jag inte heller stödjer världens makter eftersom jag anser att dom är styrda av Satan, så måste jag ändå leva under detta styre och ge pengar till detta system i form av skatt.
Citera
2019-10-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, att man inte tror på det man firar betyder inte att man inte kan upskatta själva firandet. De flesta saker vi firar är ju faktiskt helt ologiska att fira, vi firar dem bara som ursäkt för att få ställa till med fest.

Och i och med det så stödjer ni det ni anser är vidskeplighet, så varför bråkar t.ex. humanisterna om minsta lilla religiösa inslag i skolor t.ex.?
Citera
2019-10-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Precis som jag skrev så kan man fira saker av vilken anledning som helst och hur man vill. En ateist kan väl "fira" Jesus för att han verkade vara en go gubbe och det var synd att han dog. Han kan göra det genom att dricka vin med andra som gillar honom.
Jag skulle dock tycka att det var rätt udda.

Firar han Jesu död för att han tror att Jesus var guds son så är han ju uppenbarligen ingen ateist.

Och i och med det så stödjer ni det ni anser är vidskeplighet, så varför bråkar t.ex. humanisterna om minsta lilla religiösa inslag i skolor t.ex.? Varför inte ha lite olika "goa gubbar" i undervisningen?

Undrar om Sturmark firar jul och midsommarafton, och dansar kring den hedniska midsommarstången för att ära gudar?
Citera
2019-10-13, 18:18
Medlem
Citat:
Och i och med det så stödjer ni det ni anser är vidskeplighet, så varför bråkar t.ex. humanisterna om minsta lilla religiösa inslag i skolor t.ex.?
Antagligen för att skolan ska vara neutral i religionsfrågor.

Och det är inget fel i sig att stödja religion och religiös övertygelse som ateist. Alla ateister är inte emot religion. Det finns ateister som vill tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in