2019-10-13, 14:09
Medlem
derivats avatar
Har vid något tillfälle köpt lakritspulver som aldrig kommit till användning. Vad kan man gör med det?

Ibland tänker jag man kan testa stoppa i en del i olika maträtter köttfärssås, soppa.. men när det väl är dags blir jag nästan äcklad av tanken. Det är som att blanda godis och husmanskost till någon ny ohelig missbildad rätt.
Citera
2019-10-13, 14:23
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har vid något tillfälle köpt lakritspulver som aldrig kommit till användning. Vad kan man gör med det?

Ibland tänker jag man kan testa stoppa i en del i olika maträtter köttfärssås, soppa.. men när det väl är dags blir jag nästan äcklad av tanken. Det är som att blanda godis och husmanskost till någon ny ohelig missbildad rätt.

Du kan koka ett super gott koffeinfritt te genom att låta lite svartpeppar, lakritspulver, chili och anis sjuda någon minut i ett par deciliter vatten.
Citera
2019-10-13, 15:13
Medlem
mjukmjukares avatar
Är själv inte förtjust i lakrits/mat.
Men i glass har jag sett och smakat på det och det blev riktigt gott.

,
Citera
2019-10-13, 16:54
Medlem
derivats avatar
Te är inte min grej.

Du menar blanda med vaniljglass, tänker nog likadant där att man förstör vaniljglassen men det kan vara värt ett test helt klart.
Är framförallt förtjust i saltlakrits tror man ska undvika köpa sånt här pulver då, det kräver andra kemikalier som man inte har hemma känns det som.

Jag lutar åt att köpa godis och hälla på mitt pulver som krydda i rikliga mängder.
Citera
2019-10-13, 18:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Te är inte min grej.

Du menar blanda med vaniljglass, tänker nog likadant där att man förstör vaniljglassen men det kan vara värt ett test helt klart.
Är framförallt förtjust i saltlakrits tror man ska undvika köpa sånt här pulver då, det kräver andra kemikalier som man inte har hemma känns det som.

Jag lutar åt att köpa godis och hälla på mitt pulver som krydda i rikliga mängder.

Jag åt en hallon- och lakritspannacotta som en vänn hade gjort. Jättegott. Lakritspulver använder man främst till efterrätter, bakverk eller i sprit.

Går säkert att hitta recept där man använder det i matlagning som ett substitut till anis eller fänkål med någon fisk. Det är iaf vad jag själv tror skulle funka om man ska laga mat med lakritspulvret.
Citera
2019-10-13, 18:14
Medlem
Lakrits ger en viss sötma. Kan vara gott att blanda lite i naturell yoghurt tex. Sen ska det intas med vetskapen att det kan påverka kaliumnivåer, blodtryck och hjärta mm. om man intar för mycket och ofta.
Citera
2019-10-14, 18:32
Medlem
Briggsjos avatar
Väldigt gott på lax som man sedan kör i ugn tills innertemp på 55 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in