2019-10-12, 22:47
Medlem
Jag tänkte skaffa en parabolantenn. Är det någon slags box man ska ha också, utöver parabolantennen?

Får man in en massa gratiskanaler från hela världen? Engelskspråkiga? Även om det kanske är få engelskspråkiga satellitkanaler, finns det kanske konceptkanaler (som alltså INTE i så fall är engelskspråkiga. Och gratis) som visar musikvideos, sport, naturfilmer, osv?

Om man ska få in så många kanaler som möjligt ska man ha en parabol som typ är 2 meter i diameter?

Vad finns det för tekniska aspekter att tänka på?

Jag har även för att jag har läst något om att man kan betala vissa skumma personer som kan typ "parabolkodning" (?), att programmera så att man även får in betalkanaler, fast gratis (dvs olagligt). Stämmer det?

Tack på förhand för alla tips och all info jag kan få i detta ämne.

Mvh
Citera
2019-10-12, 23:01
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag tänkte skaffa en parabolantenn. Är det någon slags box man ska ha också, utöver parabolantennen?

Får man in en massa gratiskanaler från hela världen? Engelskspråkiga? Även om det kanske är få engelskspråkiga satellitkanaler, finns det kanske konceptkanaler (som alltså INTE i så fall är engelskspråkiga. Och gratis) som visar musikvideos, sport, naturfilmer, osv?

Om man ska få in så många kanaler som möjligt ska man ha en parabol som typ är 2 meter i diameter?

Jag har även för att jag har läst något om att man kan betala vissa skumma personer som kan typ "parabolkodning" (?), att programmera så att man även får in betalkanaler, fast gratis (dvs olagligt). Stämmer det?

Mvh
Parabol hör verkligen inte hemma i 2019. Mitt förslag är att du kikar på IPTV.
Citera
2019-10-12, 23:20
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Får man in en massa gratiskanaler från hela världen?
Tänk på att horisonten kommer i vägen, du kan naturligtvis inte få in satelliter som hänger över andra kontinenter här i Norden.

Hursomhelst: här finns listor på allehanda satellitsända gratiskanaler:

https://www.lyngsat.com/freetv/index.html
Citera
2019-10-13, 15:35
Medlem
Som skrivet ovan så är IPTV en enklare och bättre lösning baserat på det du vill ha.
Visst får du in lite engelska gratiskanaler, men med tanke på vad du får punga ut för de få du får in är investeringskostnaden vansinnigt hög. Du får antingagligen skaffa en Dreambox eller VU+ eller liknande box, en motorstyrd skål eller en T90-parabol för att kunna få in flera satelliter, eftersom det numera inte finns så mycket gratiskanaler på satelliterna. Du måste dessutom ha fri sikt söderut. Det går inte att ha en massa träd eller hus i vägen. Då får du ingen signal. Satellitsignalerna är mycket svaga (ungefär som en gammaldags glödlampa på tusentals km avstånd, som ska förstärkas av ett LNB till att bli starka nog för att kunna tas emot av mottagaren). De är dessutom på höga frekvenser vilket gör att hinder gör att signalen inte tar sig genom. Det kan räcka med så lite som att du får in signal på vintern när löven faller, men inget på sommaren.
Så lite sånt får man tänka på. Ska det inte vara gratiskanaler däremot och du har fri sikt söderut kan jag rekommendera Canal Digital där du får in en del engelskspråkiga kanaler till ett hyfsat pris.
Citera
2019-10-13, 15:55
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:

Mvh

Du är typ 25 år för sent ute.... För kort-programmering.

Du måste ha söderläge, köpa en Europa-parabol, men det finns typ inget å se, om man inte är en inbiten fan av nyheter från CNN, MSNBC och BBC World News, annars finns det bara ett par kanaler med polska brudar man kan ringa för en massa uro i minuten, ryskt polsk italienska skitkanaler. Gillar man tyska musikprogram finns det gott om dessa oxå.
Citera
2019-10-19, 22:53
Medlem
Det är som sagt IPTV som gäller, om du nu var ute efter att få massa kanaler illegalt via parabol så är den marknaden snart stendöd. Skruvade själv ner min parabol här om veckan, lite trist men den eran är över. IPTV är inte på långa vägar lika stabilt, men utbudet av kanaler man kan ta del av världen över är grymt.
Citera
2019-10-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Du är typ 25 år för sent ute.... För kort-programmering.

Du måste ha söderläge, köpa en Europa-parabol, men det finns typ inget å se, om man inte är en inbiten fan av nyheter från CNN, MSNBC och BBC World News, annars finns det bara ett par kanaler med polska brudar man kan ringa för en massa uro i minuten, ryskt polsk italienska skitkanaler. Gillar man tyska musikprogram finns det gott om dessa oxå.

Tack till alla för era svar.

De tyska musikprogrammen, vad är det för slags musik (är det musikvideos? Engelska låtar? Eller endast tysk umpabumpa-schlager)?

Mvh
Citera
2019-10-23, 14:55
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

De tyska musikprogrammen, vad är det för slags musik (är det musikvideos? Engelska låtar? Eller endast tysk umpabumpa-schlager)?

Mvh

Vilka kanaler tänkte du på? Tror inte det bara är tysk musik utan blandat, precis som svenska kanaler har blandat engelskspråkig och svenskspråkig musik. Men om du nämner några kanaler kan jag ju kolla. Jag är en sån här gammalmodig gubbe som vägrar ny teknik, har 3 paraboler med 16 huvud De tar in satellitöverföringar och sånt smått och gott. Men som tidigare kommentarer sagt, IPTV är det som gäller idag. Dessvärre kan jag inte utveckla svaret vidare utan att bryta mot forumets regler.
Citera
2019-10-23, 20:58
Medlem
Kan du tyska är parabol fortfarande bra, det finns ett stort utbud av gratiskanalerna på tyska med kvalitativt innehåll. På köpet får du en fristad från den svenska ankdammen. Engelska kanaler är också okodade, men går i princip bara att få in i södra Skåne.

RTL (klassiska Radio Luxemburg) sänder mängder med bra program, både modern musik, tv-serier och film, men allt (utom musiken) är ju dubbat till Tyska (inga problem anser jag, man vänjer sig snabbt).
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2019-10-23 kl. 21:00.
Citera
2019-10-26, 12:54
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:

Mvh

Det är mest panschisar det är till för. Det är artister som Semino Rossi, Hansi Hinterseer, Florian Silberstein, Helene Fischer och Andy Borg. Du bör kunna få smakprov på dessa på u-tuben.

På söndagar har du sedan vakna med tyskland, en rejält överspeedad kvinna som springer runt och skriker i 2 timmar. Påtänd!
Senast redigerad av jag-har-oxo-en-kuk 2019-10-26 kl. 12:57. Anledning: tillägg
Citera
2019-11-16, 15:54
Medlem
Parabolen är definitivt inte ute. Finns inget som slår kvalitén på tv kanalerna.
IPTV krävs att man har en stabil uppkoppling med hög hastighet och att sändaren har minst lika stabil uppkoppling.
Finns fortfarande mängder med trix och fix för parabol därute.
Citera
2019-11-16, 20:43
Medlem
Jag rekommenderar att göra som jag.
Ta in dom svenska kanalerna med parabol även om det kostar en hel del och kompletta det med ett IPTV abonnemang för att få resten som en rolig bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in