2019-10-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag bad en fd kollega att försöka ta reda på hur det ligger till med datumen i boken. Här är svaret, och det rör sig om slarvfel:

https://imgur.com/tyRD5CB

Förväxlingen av datum är så märkligt att det iaf i mina ögon ser ut att vara till för att förvirra. För hur kan man skriva en bok och ta fel på ett så viktigt datum annars? PS' förklaring är bara helt otroligt dålig. Är som att glömma ha i potatis när man gör en råraka....
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-12 kl. 16:56.
Citera
2019-10-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Förmodligen på grund av förvirringen som uppstod p g a Springares felaktiga datumuppgifter. Det är nog ett faktum att det hördes skrik mellan 23.30-23.35 måndagen den 14 maj.
Sanningsgraden av att de skulle ha hört skrik diskuterades tidigare i tråden.. Förstår bara inte vad någon skulle tjäna pä att ljuga om att ha hört skrik..
Citera
2019-10-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förväxlingen av datum är så märkligt att det iaf i mina ögon ser ut att vara till för att förvirra. För hur kan man skriva en bok och ta fel på ett så viktigt datum annars? PS' förklaring är bara helt otroligt dålig. Är som att glömma ha i potatis när man gör en råraka....
Precis det verkar snurrigt.
Citera
2019-10-12, 17:37
Medlem
letsdoits avatar
Ytterligare aspekter på LW:s planerade resa till Norge:

tis 15 maj - BX skriver: ”En mycket märklig dag med olyckskänsla i magen tog sin början...”
https://coord.info/GLVWHY89

ons 16 - mån 21 maj - BX skriver: Softis fick höra om mina planer och ville med även hon och det visade sig gå att lösa med både plats i bil och med ledighet ifrån jobb och barn. /.../ Mot sluttampen ändrade n** sig och ville följa och därmed var hela uppställningen sedan komplett.
https://coord.info/GLVX1RF3
Se äv. RN:s logg: https://coord.info/GLVXBR45

LW synes med andra ord inte ha behövt tidigarelägga sonens födelsedagsfirande eftersom hon inte skulle bli upphämtad förrän ons 16 maj. Ej heller verkar turen ha senarelagts pga sonens födelsedag.

Om någon vet bättre: Vilka övriga källor är det då som åberopas?
Citera
2019-10-12, 17:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Sanningsgraden av att de skulle ha hört skrik diskuterades tidigare i tråden.. Förstår bara inte vad någon skulle tjäna pä att ljuga om att ha hört skrik..
Kanske för att man vill göra sig lite intressant och spännande?

I det här fallet är jag säker på att det inte är så dock, jag gick tillbaka tidigare och läste dalaans inlägg och de känns trovärdiga. På något sätt "smög" h*n in informationen lite försiktigt, det var inga feta och stora bokstäver direkt.

Edit: Jag säger som Draifos, vi ska vara rädda om det lilla fakta vi har och skrikuppgifterna får nog betraktas som fakta.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-10-12 kl. 18:26.
Citera
2019-10-12, 18:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Vilken fasa!
Som författare och polis och halka på datumet för det misstänkta brottet.
Det är nog inget problem för honom.
Han brukar skylla på andra.
Citera
2019-10-12, 18:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack!
Inte konstigt att GM inte är fälld än.
Undrar vilket datum de kollat folks
alibin

Börjar han kanske bli senil?
Kanske dags att gå i pension?

Inte lätt att fälla någon med mesiga utredare som tycker för synd om inblandade som HD för att kunna klara av att utföra effektiva förhör. Om man ska tro på det som Springare skriver i boken.
Citera
2019-10-12, 18:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kanske, men å andra sidan så spelar man honom i händerna om man
bara tiger ihjäl det hela.

Skadeglad å ler i mjugg tycker jag känns lite motsatt, skadeglad är mer
hästgarv tycker jag, det kanske kommer.

Mnja, gnäller man på att han hänger ut kollegor så bekräftar man väl hans bild som "utstött" på grund av sin åsikt. Dethade varit intressant om Janouch hde betthan definiera vad han menar med populism (speciellt till dem han refererar till som "eliten" och hur han ser på de icke politiska institutiner som rättsväsendet och media som är tänkt att fungera som lydandes under de liberala demokratiska idealen
Citera
2019-10-12, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast knoggnuggningen ansågs som befogad. Det var därför åklagaren beslutade att avskriva det.

När du skriver på det viset, då hör man att det inte låter klokt att knoggnuggningen är befogad. Det låter ju helt galet att en knoggnuggning kallas ett visst tvång!

Nej, knoggnuggning är misshandel.

Jag tror faktiskt inte att SD gick med på den beskrivningen, utan det är LWs berättelse. Det skulle inte förvåna mig om hans version är en annan. I Expressen (och NA) framgår att berättelserna går isär. Ett visst tvång, skriver åklagaren var befogat för att avvisa LW från bilen.

Från Expressen:

"Enligt henne började misshandeln med ett gräl när de satt tillsammans i mannens bil. Han la då sin högerarm om henne och drog ner hennes överkropp i ett hårt och smärtsamt grepp.

Medan Lena Wesström var fast i greppet gnuggade han sina knogar mot hennes huvud, enligt anmälan."

[...]

"I sitt beslut skriver han att det inte går att bevisa att den misstänkte mannen gjort sig skyldig till brott baserat på det material som framkommit under utredningen.

Uppgifterna om vad som ska ha hänt ”skiljer sig delvis åt och ingen sida kan anses på ett avgörande sätt mer trovärdig”, skriver åklagaren och lägger till att den misstänkte: ”haft en rätt att avvisa målsägande från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång
."

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/
Citera
2019-10-12, 19:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan ju vara så att antingen dalaan redigerade om hen skrev fel, eller att hen tog bort det för att hen kom på att hen inte ville ha en uppfattning om vem som kan vara skyldig på det stadiet. För att slippa frågor som syftar till att ifrågasätta trovärdigheten om hen kallas att vittna vid en huvudförhandling?

(Om det stämmer att det var så det stod, att de trodde att SD var skyldig)
Det kan handla om att ha skrivit ett "tankefel", men också att de inte ville att den misstänkte ska tro att de misstänker att SD är skyldig, eftersom de mer eller mindre är grannar. Det är inte så svårt att lista ut vem/vilka de kan vara. Jag förmodar att det kan kännas viktigt att vara anonym tills en rättegång har skett.

Mest tror jag på din version, att det är viktigt inför en eventuell rättegång att h*en inte har tagit ställning i skuldfrågan.
Citera
2019-10-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om hon fortfarande väntar på analyssvar från NFC så kan hon inte påbörja ett arbete med en slutdelgivning.

Tror inte hon sa slutdelgivning.
Citera
2019-10-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
(Om det stämmer att det var så det stod, att de trodde att SD var skyldig)
Det kan handla om att ha skrivit ett "tankefel", men också att de inte ville att den misstänkte ska tro att de misstänker att SD är skyldig, eftersom de mer eller mindre är grannar. Det är inte så svårt att lista ut vem/vilka de kan vara. Jag förmodar att det kan kännas viktigt att vara anonym tills en rättegång har skett.

Mest tror jag på din version, att det är viktigt inför en eventuell rättegång att h*en inte har tagit ställning i skuldfrågan.

Jag tvivlar på att dalaans 1-2 v efter mordet hade någon bestämd uppfattning om skuldfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in