2019-10-12, 12:35
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det hindrar ju inte media från att skriva om det. I synnerhet inte när datumangivelserna kommer från dåvarande utredare för ett av Sveriges idag mest äå uppmärksammade mord (sistnämnda uttrycket taget direkt från NA's egen benämning). Vill minnas att NA annars gärna slår sig för bröstet om att bedriva oberoende journalistik samt om sitt ansvar att förse allmänheten med korrekt fakta. Nu har de en ypperlig chans att leva upp till detta.

Men kanske förberedelser inför älgjakten väger tyngre på NA's redaktion just nu?

Är det bara jag eller är det inte ett av Sveriges minst uppmärksammade mord? Jag uppfattar det som att det har gått lite under radarn jämfört med andra liknande fall. Lite som att det ”bara” är ett ”tråkigt relationsmord” och därför inte så medialt.
Citera
2019-10-12, 12:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Eller för PS's goda vän K*terin* J*nouch, som tom. har hunnit skriva en recension

http://katerinamagasin.se/springares-forfattardebut-ar-en-kaftsmall-till-en-polismyndighet-forfall-den-lider-av-funktionell-du mhet-varenda-kass-chef-borde-bytas-ut/

H*n nämner dock inte specifikt avsnittet om Hjärstamordet.

Här är det ett sådant tillfälle som jag kan haja till för och fundera över avsikten med artiklar.
PS använder diverse markörer i sin beskrivning av polisens organisation som "trollfabrik", "godhetsbubbla" och liknande och samtidigt menar han att cheferna ägnar sig åt "populism".
En viss ambivalens kanske kan skönjas beträffande pressavdelningen, eller trollfabriken som han kallar den jämte önskemålet om polischefer som är bra poliser.
Orsaken till att så gott som alla statliga myndigheter har pressavdelningar är väl att de lokala cheferna som kanske inte är medietränade lätt hamnar i ett läge där de inte får en lugn stund att göra sitt jobb när journalister ockuperar luren om det hänt något speciellt, särskilt om någon besvarat en fråga lite slarvigt (för att de är upptagna med annat när journalisten ringer).

Om pressavdelningen "ljuger" så beror väl det av att de är felinformerade om händelse eller vidtagna eller planerad åtgärd av den lokalt ansvarige chefen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-12 kl. 12:42.
Citera
2019-10-12, 12:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Är det bara jag eller är det inte ett av Sveriges minst uppmärksammade mord? Jag uppfattar det som att det har gått lite under radarn jämfört med andra liknande fall. Lite som att det ”bara” är ett ”tråkigt relationsmord” och därför inte så medialt.

Du har helt rätt. Jag menade det faktiskt litet ironiskt att just media ofta beskrivit LW-mordet som "mest uppmärksammat", men att när det osat hett kring vissa omständigheter så lägger media locket på
Citera
2019-10-12, 12:48
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Du har helt rätt. Jag menade det faktiskt litet ironiskt att just media ofta beskrivit LW-mordet som "mest uppmärksammat", men att när det osat hett kring vissa omständigheter så lägger media locket på

Vad skulle det vara för omständighēter ?
Citera
2019-10-12, 12:55
Medlem
Vad var bärgarvittnet för något?
Någon som vet var HD bor någonstans nu?
Citera
2019-10-12, 13:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det borde sitta ett gäng skitsura personer på huset i Örebro.
Dom borde ju hugga som kobror på PS, så fort som dom får chansen, men knäpptyst där också, lite märkligt tycker jag.

Eller inte. Om det är så att man anser att han överdriver kraftigt så kanske man mest ser honom som pinsam och inte bryr sig i att kommentera. Eller så är man skadeglad för eventuell slarvfel i datumangivelserna och ler i mjugg.
Citera
2019-10-12, 13:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Sök på bärgare:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-10-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller inte. Om det är så att man anser att han överdriver kraftigt så kanske man mest ser honom som pinsam och inte bryr sig i att kommentera. Eller så är man skadeglad för eventuell slarvfel i datumangivelserna och ler i mjugg.

Exakt!

Om författaren vill ha igång en diskussion inom polisen så säger de "Inga kommentarer".
Citera
2019-10-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Kanske, men å andra sidan så spelar man honom i händerna om man
bara tiger ihjäl det hela.

Skadeglad å ler i mjugg tycker jag känns lite motsatt, skadeglad är mer
hästgarv tycker jag, det kanske kommer.
Citera
2019-10-12, 14:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Rent teoretiskt skulle ju själva morddatumet 14-15/5 ändå kunna stämma, men att anmälan om försvunnen person redan inkom ca den 13/5.

Icke desto mindre faller en mängd övriga tidigare antaganden.
"Vid mötet berättade förundersökningsledaren att en anmälan om ett försvinnande hade kommit in under morgonen."

Morgonen den 14 maj är det datum som avses i boken.

Längre ner i texten:

"En person som inte tillhörde kvinnans familj hade redan hörts om hennes försvinnande."
/.../
"Förundersökningsledaren på jouren fick rådet att plocka in mannen för kompletterande förhör under rubriken människorov."
/.../
"Följande dag - tisdagen den 15 maj, fick vi reda på att den förhörde mannen hade anhållits av åklagare kvällen före och att en husrannsakan hade gjorts."

Vad som kan utläsas är att SD hade kontaktats redan på morgonen, för att tas in för kompletterande förhör senare under dagen.
Citera
2019-10-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Här har du lite.

Citat:
Vi tidpunkten för det inlarmade skriket, som inte polisen tog på allvar, ringer en kille i bärgningsbil in till 112 och medelar att han kommer i södergående körfält och möter en gående man i höjd med bullerplanket, som jag uppfattat det trodde han det rörde sig om ett fyllo som förirrat sig ut på motorvägen. Ponera nu att det är SD som är gärningsmannen och han efter dådet går ner på motorvägen, vandrar bort i höjd med Färdemansgatan och går upp på slänten, nu har SD bara att knata den korta biten till Betesvägen och gå in i huset.
Citera
2019-10-12, 14:38
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Här har du lite.

(Spekulation)

Efter ett sådant mord behöver nog en gärningsman ta sig till en rak fungerande väg istället för att stappla omkring bland buskar och snår för att ta sig därifrån fortast möjligt , kan man tänka .
Typ Bort och iväg !!
Sen vet man ju inte till vem h*n tog sig , finns ju Färdemansgatan och Betesvägen ....?
Senast redigerad av landbandy 2019-10-12 kl. 14:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in