2019-10-12, 09:21
Medlem
Hej! Det ser ut som att jag kommer att få en ny anställning och då jag är nyfiken på vad min nya bruttolön kommer att bli efter skatt så gick jag in på statsskuld.se och använde deras kalkylator, men resultatet gör mig väldigt förvirrad.
I kommunen som jag bor (gbg) så har vi enligt skattetabellen en skatt på 32,6%, och när jag knappar in min bruttolön (30 000) så blir resultatet 22 673, men det stämmer ju inte, för 32,6% av 30 000 är ju 9780, så nettolönen borde ju bli 20 220 (30 000 - 9780)? Vad har jag missat? Samtliga sidor där man kan räkna ut nettolönen visar nämligen samma sak.

Mvh
Citera
2019-10-12, 09:24
Medlem
Neroxxs avatar
Nu tänkte jag allt lite galet och för snabbt, får skylla på sömnbrist.
Senast redigerad av Neroxx 2019-10-12 kl. 09:26.
Citera
2019-10-12, 09:24
Medlem
flukkes avatar
Du glömmer jobbskatteavdraget och grundavdraget
Citera
2019-10-12, 09:38
Medlem
Bruttolön är innan skatt, nettolön är efter skatt. Är du hjärndöd?

Räkna in jobbskatteavdrag och grundavdraget med.
Citera
2019-10-12, 09:43
Medlem
Lite formler finns här
https://www.jobbskatteavdrag.se/?menu=formler
Citera
2019-10-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj

Jag skrev fel, vilket du borde ha förstått om du läste hela texten, är du hjärndöd?
Citera
2019-10-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Jag skrev fel, vilket du borde ha förstått om du läste hela texten, är du hjärndöd?

Skriv rätt då för i helvete.

Räkna ut din lön här: https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Citera
2019-10-12, 09:56
Medlem
Tack! Jag hade faktiskt aldrig hört talas om grund- och jobbskatteavdraget

Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj

Citera
2019-10-12, 10:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Hej! Det ser ut som att jag kommer att få en ny anställning och då jag är nyfiken på vad min nya bruttolön kommer att bli efter skatt så gick jag in på statsskuld.se och använde deras kalkylator, men resultatet gör mig väldigt förvirrad.
I kommunen som jag bor (gbg) så har vi enligt skattetabellen en skatt på 32,6%, och när jag knappar in min bruttolön (30 000) så blir resultatet 22 673, men det stämmer ju inte, för 32,6% av 30 000 är ju 9780, så nettolönen borde ju bli 20 220 (30 000 - 9780)? Vad har jag missat? Samtliga sidor där man kan räkna ut nettolönen visar nämligen samma sak.

Mvh
Om man inte har en hög lön så har vi faktiskt inte så hög skatt i Sverige heller. Det finns faktiskt många länder med betydligt högre skatt på inkomst än Sverige om man räknar den skatten man får på bruttolönen. Många tror fortfarande att Sverige har världens högsta skatt på inkomst men det är inte ens nära sanningen.

Samma sak gäller tex skatten på drivmedel, soppan är inte direkt gratis i Sverige men vi har långt ifrån dyrast bränsle i Europa.

Tycka vad man vill om jobbskatteavdragen men de är om inte annat trevliga när man får lön.
Citera
2019-10-12, 11:20
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om man inte har en hög lön så har vi faktiskt inte så hög skatt i Sverige heller. Det finns faktiskt många länder med betydligt högre skatt på inkomst än Sverige om man räknar den skatten man får på bruttolönen. Många tror fortfarande att Sverige har världens högsta skatt på inkomst men det är inte ens nära sanningen.

Samma sak gäller tex skatten på drivmedel, soppan är inte direkt gratis i Sverige men vi har långt ifrån dyrast bränsle i Europa.

Tycka vad man vill om jobbskatteavdragen men de är om inte annat trevliga när man får lön.
Brukar man inte tala om det reela skattetrycket med moms etc? De länder med hög inkomstskatt balanserar väl ut det med lägre andra skatter?
Citera
2019-10-12, 11:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Brukar man inte tala om det reela skattetrycket med moms etc? De länder med hög inkomstskatt balanserar väl ut det med lägre andra skatter?
Jo, men människor människor baserar ju sina upplevelser på vad som dras i skatt på deras lön.

Ska man gå in i detaljer så är det ju inte bara vad som betalas i skatt utan också vad man får för skatten.

Bara för att nämna ett exempel så betalar en amerikan lägre skatt, men då ingår inte sjukvård. Därför har amerikaner privata sjukförsäkringar. Men resultatet blir ju samma som om de betalat mer skatt istället.
Citera
2019-10-12, 12:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Du lägger på skatten. Räkna 22673:- plus 32.6% istället (=30064:-). Eller tänker jag fel?
Senast redigerad av constant 2019-10-12 kl. 12:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in