• 1
  • 2
2019-10-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du lägger på skatten. Räkna 22673:- plus 32.6% istället (=30064:-).

Haha, nej så funkar det verkligen inte. Orsaken till det TS beskriver är grundavdrag samt jobbskatteavdrag.
Citera
2019-10-12, 12:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Haha, nej så funkar det verkligen inte. Orsaken till det TS beskriver är grundavdrag samt jobbskatteavdrag.
Okej, jag ger mig. Tänkte att det handlade om påslag. Siffrorna passade i alla fall ganska bra.
Citera
2019-10-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej, jag ger mig. Tänkte att det handlade om påslag. Siffrorna passade i alla fall ganska bra.

Skönt med folk som inser sina misstag. Heder åt dig.
Citera
2019-10-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om man inte har en hög lön så har vi faktiskt inte så hög skatt i Sverige heller. Det finns faktiskt många länder med betydligt högre skatt på inkomst än Sverige om man räknar den skatten man får på bruttolönen. Många tror fortfarande att Sverige har världens högsta skatt på inkomst men det är inte ens nära sanningen.

Samma sak gäller tex skatten på drivmedel, soppan är inte direkt gratis i Sverige men vi har långt ifrån dyrast bränsle i Europa.

Tycka vad man vill om jobbskatteavdragen men de är om inte annat trevliga när man får lön.

Ja så är det. Jag tjänar ganska bra, 53.5k, och betalar 17.2 i skatt, dvs ca 32% (skattetabell 33).
Citera
2019-10-12, 13:32
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om man inte har en hög lön så har vi faktiskt inte så hög skatt i Sverige heller. Det finns faktiskt många länder med betydligt högre skatt på inkomst än Sverige om man räknar den skatten man får på bruttolönen. Många tror fortfarande att Sverige har världens högsta skatt på inkomst men det är inte ens nära sanningen.

Samma sak gäller tex skatten på drivmedel, soppan är inte direkt gratis i Sverige men vi har långt ifrån dyrast bränsle i Europa.

Tycka vad man vill om jobbskatteavdragen men de är om inte annat trevliga när man får lön.

Innan du ens fått din lön har den beskattats ca 31,5%.

Får du ut ~20k har ~13k skatt betalats.

Sen moms på det vid eventuellt köp.

Skatt på skatt på skatt....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in