• 1
  • 2
2019-10-11, 23:23
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Kan rent generellt uttala mig som så att DHCP bör nog vara påslaget, däremot sätta den i "bridge mode" / AP-mode (dock ska det noteras att visa enheter ger bättre prestanda som de är på grund av att de saknar "fastpath" för bryggad trafik); men sen vill du nog slå på WPA2/WPA3 mixed-mode (dock så fungerar detta sämre med äldre enheter på 2,4GHZ!!!) och IPv6.

Okej för jag kommer alltså han en internet sladd som går ifrån min comhem wi-fi hub L1 router till den router jag köper och sedan in i min dator samt wi-fi från den router jag köper.
Citera
2019-10-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Okej för jag kommer alltså han en internet sladd som går ifrån min comhem wi-fi hub L1 router till den router jag köper och sedan in i min dator samt wi-fi från den router jag köper.

Ja exakt, med "bryggat" läge antingen på "L1"-routern (egentligen L2 och L3 då fiber-terminatorn den så kallade "dosan" är den egentliga L1-enheten), eller så sätter du din inköpta router i "bryggat"-läge eller "AP"-läge.

På så vis undviker du sk dubbel-NAT och slipper problem med brist på tilldelade IP-adresser som kan uppstå som du kör båda enheterna i samma läge.

Du kan ju även köra din dator trådlöst om den har stöd för det (och slippa en kabel som ligger och är ful).
Citera
2019-10-12, 00:29
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ja exakt, med "bryggat" läge antingen på "L1"-routern (egentligen L2 och L3 då fiber-terminatorn den så kallade "dosan" är den egentliga L1-enheten), eller så sätter du din inköpta router i "bryggat"-läge eller "AP"-läge.

På så vis undviker du sk dubbel-NAT och slipper problem med brist på tilldelade IP-adresser som kan uppstå som du kör båda enheterna i samma läge.

Du kan ju även köra din dator trådlöst om den har stöd för det (och slippa en kabel som ligger och är ful).

Tusen tack!
Citera
2019-10-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tusen tack!

Ett nöje att vara till hjälp, även om jag blev lite 😞 när jag trodde ComHem skulle uppgradera även mitt hus
Citera
2019-10-30, 00:33
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ett nöje att vara till hjälp, även om jag blev lite 😞 när jag trodde ComHem skulle uppgradera även mitt hus

Får dubbla NAT som du trodde samt att wifi är segt. Ska jag stänga av dhcp och köra statisk ip ist?
Citera
2019-10-30, 18:20
Medlem
PeterNosters avatar
Orkar inte tolka ert snack men generellt:

Router 1 ska vara huvudrouter.
Route 2 ska vara AP.

På router 2 stänger man av DHCP
Anslut en LAN-port på router 2 till LAN-port på router 1.
Klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in