2019-10-11, 21:55
Medlem
WGASs avatar
Min spontana tanke är att det mesta ff levereras av statliga företag och det här är statens försök att först förstöra och sen ta tillbaka den privatiserade vården som Obersturmbannführer Reinfeldt sålde till sina kompisar.

Finns det ens nånting som har privatiserats och blivit bättre för brukarna? Posten, Skolan, Apoteket, Vården, Kommunikationerna, Vad som helst? Jag hajar att nåt jävla äckel sitter nånstans och skrattar sig fördärvad men vad fan hjälper det mig?

Vården tvingas ställa in operationer och folk dör på kuppen. Det schackras en del med oss fast det är kanske som det ska vara. Världens hårdaste skattetryck och världens sämsta service.

Hur i helvete kunde det bli så här?
Citera
2019-10-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Min spontana tanke är att det mesta ff levereras av statliga företag och det här är statens försök att först förstöra och sen ta tillbaka den privatiserade vården som Obersturmbannführer Reinfeldt sålde till sina kompisar.

Finns det ens nånting som har privatiserats och blivit bättre för brukarna? Posten, Skolan, Apoteket, Vården, Kommunikationerna, Vad som helst? Jag hajar att nåt jävla äckel sitter nånstans och skrattar sig fördärvad men vad fan hjälper det mig?

Vården tvingas ställa in operationer och folk dör på kuppen. Det schackras en del med oss fast det är kanske som det ska vara. Världens hårdaste skattetryck och världens sämsta service.

man bromsar förbrukningen för att hålla nere kostnaderna och så att pengarna kan slussa om till socialen och den tillgången. mediciner är en annan post som man för ett tag sedan såg över. de mediciner som man tillverkade på licens slutade man med och köper in med lägre frekvens vilket innbär att det är en brist på mediciner. har man en vanlig "läkare" har han sagt till en att man ska sluta förbruka vissa mediciner, att han inte kommer att skriva ut något av vissa mediciner för att de sagt till dem att sluta skriva ut. åengarna ska gå till de stora tillgångarna som drar bidrag. man skapar en brist för att kunna skicka över pengarna till bidragsproffsen. de vill ju stndigt ha mer.
Senast redigerad av noIQKevin 2019-10-11 kl. 22:30.
Citera
2019-10-11, 22:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Sverige har inte längre några medicin- eller matlager. De nedmonterades då EU magiskt skulle frälsa oss och lösa alla problem.
Citera
2019-10-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Sverige har inte längre några medicin- eller matlager. De nedmonterades då EU magiskt skulle frälsa oss och lösa alla problem.

onödigt att ha reserver och lager.
Citera
2019-10-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS

Sjukhusens förbrukningsmaterial är upphandlat enligt lagen om offentlig upphandling. Misstänker att det som så ofta är klåpare som har gjort upphandlingen.
Citera
2019-10-11, 22:58
Medlem
Handlar inte om privatisering. Landstingen har brist på pengar, och därför har de de senaste åren bara beställt från leverantörer som erbjuder det lägsta priset. Problemet är att leverantörerna inte klarar att hitta så billiga produkter som efterfrågas, därför blir det brist.

Frågor på det?
Senast redigerad av pissbogen5 2019-10-11 kl. 23:05.
Citera
2019-10-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Sjukhusens förbrukningsmaterial är upphandlat enligt lagen om offentlig upphandling. Misstänker att det som så ofta är klåpare som har gjort upphandlingen.

De är inga klåpare, de är tvingade att beställa från den billigaste leverantören pga pengabrist. Därför blir det såhär.
Citera
2019-10-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noIQKevin
onödigt att ha reserver och lager.

Ja set där med ekonomi är ju bara trams.

Ekonomi = hushållning
Citera
2019-10-11, 23:10
Bannlyst
Såvitt jag förstod så var det något strul med att landsting hade bytt till en annan distributör. Som vanligt när politiker lägger näsan i blöt så går det åt helvete, det är en naturlag.

Den här nyheten är för övrigt en storm i ett vattenglas. Riktiga akuta fall sänder man så klart till andra landsting med resurser.
Citera
2019-10-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissbogen5
De är inga klåpare, de är tvingade att beställa från den billigaste leverantören pga pengabrist. Därför blir det såhär.
De väljer långt ifrån det som blir billigast. Uppdrag granskning har gjort flera program om de så det verkar fungera lika illa i hela landet.
Citera
2019-10-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Såvitt jag förstod så var det något strul med att landsting hade bytt till en annan distributör. Som vanligt när politiker lägger näsan i blöt så går det åt helvete, det är en naturlag.

Landstingen bytte till en leverantör som sa att de kunde leverera till billigare pris, men de klarade det inte till ett så lågt pris, som vi nu ser.
Citera
2019-10-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
De väljer långt ifrån det som blir billigast. Uppdrag granskning har gjort flera program om de så det verkar fungera lika illa i hela landet.

Nej, enligt direktivet står det att de ska välja det kostnadseffektivaste alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in