• 1
  • 2
2019-10-11, 13:49
Medlem
mjukmjukares avatar
Mat är av naturliga skäl omgärdat av trender.
Man kan t o m avläsa en tidsepok med hjälp av en maträtt.
Men. Jag kan tycka att det mest fundamentala med att smaksätta mat med borde vara neutralt om inte särskilda skäl finns.
Jag pratar om salt & peppar.
Och idag är ofta salt en halv vetenskap och vitpeppar en skymf.
Rätt salt & mald svartpeppar är 2019. Och har så varit en tid.

Naturligtvis, hävdar jag, kan inte vitpeppar kategoriskt uteslutas för att många gånger uppnå rätt resultat. Och att grundsalta något går allt som oftast utmärkt med vanligt finsalt.
Vid bordet eller efter tillagning kan flingsalt fylla en annan funktion. Och ibland behövs naturligtvis inte alls vitpeppar. Men...
Många restaurangkök har idag inte ens vitpeppar i sitt grundsortiment.

Knepig trend med fin o fulpeppar.

Citera
2019-10-11, 13:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Använder de svartpeppar i sin bechamelsås?
Citera
2019-10-11, 13:57
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Använder de svartpeppar i sin bechamelsås?

Vet inte. Bra fråga.
Men vitpeppar har lyst m sin frånvaro i flera kök jag besökt. Och erfarna kockar har ratat det.
Eller lite poppisratar det nu.
Är gammeldags.
Precis säger jag!
Om det är gammaldags och ni INTE använder det så blir det en motsättning inom viss matlagning.

,
Citera
2019-10-11, 14:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Om det är gammaldags och ni INTE använder det så blir det en motsättning inom viss matlagning.
I så fall kommer trenden nu vändas, säger jag som använder en hel del vitpeppar, i alla fall till viss mat: Bea, stekt ägg, äggröra...
Citera
2019-10-11, 14:07
Medlem
Salt är en substanslös hipstertrend. Exklusivt himalaysalt är typ pakistanskt bergsalt, samma salt som används på vägarna under vintern. Bara gå ut och hämta.

Vitpeppar är en rätt dåli krydda, unken och kvävande. Jag använder aldig vitpeppar utom i husmanskost.

Övrig peppar är en kommande trend med stor potential. Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2019-10-11, 14:16
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Salt är en substanslös hipstertrend. Exklusivt himalaysalt är typ pakistanskt bergsalt, samma salt som används på vägarna under vintern. Bara gå ut och hämta.

Vitpeppar är en rätt dåli krydda, unken och kvävande. Jag använder aldig vitpeppar utom i husmanskost.

Övrig peppar är en kommande trend med stor potential. Kom ihåg var ni läste det först.

Peppar är ingen nyhet så det har jag redan läst.
Grön o rosépeppar kommer o går i nostalgi.
Vitpeppar är utmärkt. Rätt använd.
Så.
Vilken peppar syftar du till kommer??

,
Citera
2019-10-11, 14:22
Medlem
Briasccas avatar
Nymald vitpeppar har ett sting och arom som liknar en fin chili. Nymald svartpeppar saknar arom men har bra styrka. I feta rätter funkar svartpeppar bättre tycker jag, medan i syrliga rätter som triumferar vitpepparen.
Citera
2019-10-11, 14:32
Medlem
Enzymes avatar
Varför hatar folk vitpeppar? Så jävla ute! 70-talskrydda! Skolmat! Varför detta dissande av en klassiker? Jag tycker det är utmärkt i vissa rätter. béarnaisesås är vitpeppar ett måste
Citera
2019-10-11, 15:16
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
I så fall kommer trenden nu vändas, säger jag som använder en hel del vitpeppar, i alla fall till viss mat: Bea, stekt ägg, äggröra...
Tycker nog att svartpeppar hör hemma på ett "sunny side up"-ägg. Sedan är det vitpeppar som gäller i de flesta flytande kompositioner, även äggröra.
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Varför hatar folk vitpeppar? Så jävla ute! 70-talskrydda! Skolmat! Varför detta dissande av en klassiker? Jag tycker det är utmärkt i vissa rätter. béarnaisesås är vitpeppar ett måste
Aldrig haft peppar alls när jag gjort bearnaise från grund, det är ju inte pepprighet och hetta som utmärker en bra sådan väl?
Citera
2019-10-11, 20:46
Medlem
Vitpeppar luktar ofta gödsel. Det har jag alltid tyckt, så jag är innerligt tacksam för att helveteskryddan varit otrendig ett tag nu. Uppenbarligen är jag inte ensam om den uppfattningen.

(FB) Vitpeppar luktar gödsel?

Det finns tydligen en vetenskaplig förklaring till stanken.

Citat:
Slarv i produktionen av vitpeppar kan leda till unken arom. För att skalet ska gå lätt att få av utsätts frukten traditionellt för en fuktig fermentering som ofta påverkar kvaliteten negativt. Flera ämnen med otrevlig doft kan bildas, bland annat några ämnen som även ger avföring dess odör. De värsta bovarna i dramat är skatol (3-metylindol) vars lukt brukar beskrivas som svin- och gödselliknande. Effekten förstärks av häst- och avföringsliknande p-kresol och smörsyra med ostig karaktär. Skatol och p-kresol bildas bland annat när bakterier bryter ner aminosyrorna tryptofan respektive tyrosin.
https://taffel.se/blog/peppar-svart-...for-inte-gront
Senast redigerad av Nebeltag 2019-10-11 kl. 20:50.
Citera
2019-10-11, 20:48
Medlem
Nog för att det kanske inte står vitpeppar på borden, men inte tror jag särskilt många restauranger ratar vitpeppar och använder svartpeppar i potatispurén direkt.
Citera
2019-10-11, 21:15
Bannlyst
Citat:

Vad får du det ifrån?
Jag kan lova att vitpeppar finns i varenda restaurangkök.
Men redovisa gärna källor på motsatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in