2019-10-11, 19:59
Medlem
Hoppas att någon/några oppionsinstitut släpper några OU/förtroende mätningar under söndagen, så det kan bli lite action på partierna.

Någon som har ett hum om det?
Citera
2019-10-11, 20:43
Medlem
Overminds avatar
Ser mycket fram emot denna partiledardebatt!

Anders Holmberg är en bra journalist. Han är en mycket bra intervjuare. Han kan bli en bra ersättare till Janne Josefsson.
Citera
2019-10-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Anders Holmberg är en bra journalist. Han är en mycket bra intervjuare. Han kan bli en bra ersättare till Janne Josefsson.

Ja, de gånger Holmberg lyckas vara objektiv och inte låta PK-känslorna ta över är att han riktigt vass intervjuare och journalist.
Citera
2019-10-12, 07:45
Medlem
En sak som det vore väldigt synd om Åkesson glömde att påpeka är den dalande kronkursens samband med invandringen. Att bra kvitto på detta är att kronan på förmiddagen, i 9-tiden, tors 10 okt 2019 plötsligt stärktes efter att Löfvén gått ut att sagt att invandringen till Sverige borde minska. Detta var på morgonen efter Löfvéns utspel. Efter att analytikerna gjort sin morgonanalys av nyhetsflödet på morgonen efter att ha kommit till jobbet så började marknaden handla upp kronan.

Varför påverkar då den förväntade storleken på invandringen kronkursen, allt annat lika? Jo, för att det skapas inte automatiskt nya exportföretag typ Volvo och Sandvik bara för att befolkningen ökar. Det växer heller inte fler träd att såga ner och exportera bara för att befolkningen ökar. Detta innebär att fler skall få dela på samma exportintäkter, allt annat lika (eller ceteris paribus som man brukar säga i nationalekonomisk litteratur). Och om fler skall dela på samma exportintäkter måste kronkursen dala så att folk köper färre eller billigare importvaror, som t ex apelsiner, konsumentelektronik eller Audi-bilar. Detta innebär alltså sämre köpkraft, allt annat lika. Det blir så när fler skall dela på samma exportintäkter.

Jag kan tänka mig att en sådan som Annie Lööf om hon konfronteras med den här typen av upplysningar försöker blanda bort korten genom att säga att det är väl inte alls något problem öka exporten bara man har ett ekonomiskt klimat som gynnar entreprenörskap o dyl. Haken med det resonemanget är dock att det är väldigt svårt att skapa nya, stora exportbolag. Inget nytt, stort exportbolag, som exporterar varor från Sverige, har i princip skapats i Sverige de senaste 80 åren. Det är väldigt svårt att göra detta i konkurrens med koreaner, kineser och andra länder. Inte heller under regeringar där Centern och andra Allianspartier styrt har detta skett. Så det är alltså inte helt enkelt att åstadkomma en exportökning som kompenserar för det ökade importbehov som en ökad befolkning innebär. Fram tills för några år sedan klarade sig handelsbalansen och kronkursen förvånansvärt bra trots den stadiga befolkningsökningen. Men nu har turen för Sverige börja ta slut. Nu kan Sverige inte längre hålla lika låga räntor som Schweiz och Danmark utan att kronkursen rasar utför.

Andra sätt att försöka blanda bort korten kan vara att börja babbla om Spotify eller något liknande. Men Spotify är inget typiskt exportbolag. Man säljer i princip amerikansk och brittisk musik runt om i världen. Det har väldigt litet att göra med svensk handelsbalans och bytesbalans. IKEA har också växt sig stort under efterkrigstiden. Men det IKEA gör är inte att exportera varor från Sverige utan från andra länder runt om i världen. Inte ens vinsterna skattas här sedan år 1973.

En sådan som Annie Lööf kan också försöka blanda bort korten genom att låtsas att det handlar om arbetslöshet. ”Med fler enkla jobb får vi fler i arbete”, kan hon säga varefter tittarna tänker ”jamen det där verkar vettigt”. Ebba Busch-Thor är också fenomenal på att blanda bort korten. Såg en studio-debatt för en tid sedan där hon till synes väldigt enkelt lyckades slingra sig ur det faktum att (kd) i riksdagen röstat för ett förslag som gjorde det lättare att få uppehållstillstånd. Trots upprepade frågor till henne så rann den uppenbara inkonsekvensen liksom bara av henne inför många TV-tittare, inbillar jag mig. Så skall man påpeka sambandet mellan kronkurs å ena sidan och bytesbalans/handelsbalans och befolkningsökning å den andra så bör man nog i samband med att man gör detta påpeka de andra partiföreträdarnas sannolika benägenhet att vilja blanda bort korten på den här punkten. Att vara pedagogisk och vädja till det sunda förnuftet är också viktigt, gissar jag. Att vara enkel, klar och pedagogisk ungefär i den här stilen tror jag är viktigt: ”Om fler skall få dela på samma exportintäkter blir det mindre åt var och en att köpa importerade apelsiner och andra importvaror för”.

Jag skulle vara väldigt glad om läsarna av detta inlägg tipsar SD centralt om detta inlägg och kronkursproblemet. Och detta snarast möjligt. Åkesson brukar alltid i debatterna ha väldigt svårt att sätta fakta som kan ställa till problem för 7-klövern på agendan. Det här är en bra grej som han borde kunna klara att sätta på folks agenda. [Men det vi får se är väl ett nytt fiasko typ när i SVT:s slutdebatt inför valet där Åkesson ville vara mjuk och fin genom att säga att invandrare inte får jobb för att de är invandrare (i stället för att peka på de hittepå-jobb man ger dem för att de skall få A-kassa eller de jobb folk med bristfälliga svenskkunskaper får i kundtjänsten hos Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen) och Annie Lööf helt fräckt låtsades att Åkesson sade något rasistiskt varpå en perplex, svettig Åkesson som tappat fattningen replikerade ”du är alltid så arg” för att ge intryck av att han inte tappat fattningen.]

En sak till. Man kan väldigt enkelt få en bra graf över kronkurs-utvecklingen tors 10 okt 2019 genom att gå in på avanza.se → Spara & Investera → Börsen idag och sedan titta på valutakurstabellen en bit ner till höger där man tittar på EUR/SEK och USD/SEK och väljer grafen för 1v. (1 vecka). Sedan tar man en skärmdump.
Citera
2019-10-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazdrak
Hoppas att någon/några oppionsinstitut släpper några OU/förtroende mätningar under söndagen, så det kan bli lite action på partierna.

Någon som har ett hum om det?
Finns en liten möjlighet att Sifo kommer ikväll/natt. Annars blir det fre 18/10 eller lör 19/10.

Inga andra mätningar är att vänta så här i mitten av månaden. Novus, Inizio och Ipsos ligger i slutet av månaden, Demoskop i början, Sifo i mitten. Sentio vandrar runt lite men verkar ligga i slutet av månaden just nu.

Om SVT hade varit lite vakna skulle de ha beställt en extra snabbmätning från Novus inför debatten, men vem vet, kanske Aftonbladet har beställt en extra från Inizio.

Däremot kan man vara hyfsat säker på att både AB/Inizio och Expressen/Demoskop kommer att berätta vem som vann debatten enligt tittarna.
Citera
2019-10-12, 09:59
Moderator
TheLuckys avatar
Samarbetspartierna och särskilt S kommer att köra med att opinionen inte är ett alternativ eftersom de saknar regeringsvilja och inte heller har en stabil koalition. Och i detta har man helt rätt. Varken M eller KD har signalerat om ett regeringsbyte. Varje kritik mot nuvarande regering och dess politik kommer färgas av detta.
Citera
2019-10-12, 10:14
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
/../
Jag kan tänka mig att en sådan som Annie Lööf om hon konfronteras med den här typen av upplysningar försöker blanda bort korten genom att säga att det är väl inte alls något problem öka exporten bara man har ett ekonomiskt klimat som gynnar entreprenörskap o dyl.
/../
Med tanke på Annies prestation mot Jordan P så tror jag mer på ett:
"Nä, jag känner inte så..."

Hon har gått på kulturmarxismen med hull och hår och tror på allvar att det inte existerar objektiva sanningar utan alla kan ha en egen sanning och allas sanningar är lika rätt..

Så forskarvärlden kan kan ha sin "sanning" om jämnställdhet och Annie kan ha en helt annan "sanning" om samma sak eftersom hon inte känner att forskarvärlden kommit fram till rätt sak och Annie tror att hennes sanning är lika riktig som forskarvärldens sanning...
Citera
2019-10-12, 12:26
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Han kan vara bra ibland, men han avbryter sina gäster för mycket. Det är så jävla störande.
Citera
2019-10-13, 10:54
Moderator
v50s avatar
Enligt nedanstående artikel är Klimat, migration, välfärd och kriminalitet huvudämnena i kvällen debatt. Respektive ämne börjar med att två partiledare duellerar mot varandra sedan får övriga partiledare komma in i debatten.

Stefan Löfven duellerar mot Ulf Kristersson angående klimatet
Nyamko Sabuni ställs mot Jonas Sjöstedt om migrationen
Annie Lööf ställs mot Jimmie Åkesson angående förutsättningen för välfärden i olika delar av landet
Per Bolund ställs mot Ebba Busch Thor om kriminaliteten och gängvåldet
Citat:
På söndag är det dags för riksdagspartiernas ledare att mötas i SVT:s Agenda. Klimat, migration, välfärden och kriminalitet är huvudämnena för debatten.
[.....]
På söndag inleds varje ämne med att två av partiledarna möts i en duell, därefter släpps de andra sex in i debatten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/partiledardebatt-i-agenda-efter-hostbudgeten-har-ar-amnena
Senast redigerad av v50 2019-10-13 kl. 11:09.
Citera
2019-10-13, 11:53
Medlem
smoerreboms avatar
blir nog rätt så avgörande för Sabuni. Nu måste hon gå hem i rutan annars så får jag nog ändra mig angående hennes positiva inverkan på L. Inte för att jag vurmar så för L dock

Jag hoppas Jimmie börjar hamra in att S, M och SD ska göra upp om migrationen, ev med stöd av KD oxå. Det är en fullt rimlig ståndpunkt om man ser på deras ståndpunkter och mandat idag och det kommer trolla charlatan-Annie och de andra idioterna riktigt bra. Överhuvudtaget vill jag se en lite hätskare ton från honom nu som förmedlar att nu har sjuklövern börjat skada landet på riktigt och det duger inte längre att byta ämne och rabbla plattityder om bruna rötter.
Citera
2019-10-13, 13:02
Medlem
Ratis avatar
Jonas Sjöstedt tycker att SVT "systematiskt bollar upp SD:s favoritfrågor".

https://www.expressen.se/nyheter/sjostedts-kritik-mot-svt-tar-upp-sds-favoritfragor/
Citera
2019-10-13, 14:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jonas Sjöstedt tycker att SVT "systematiskt bollar upp SD:s favoritfrågor".

https://www.expressen.se/nyheter/sjostedts-kritik-mot-svt-tar-upp-sds-favoritfragor/

Han menar indirekt att SVT bollar upp folkets favoritfrågor. Sjöstedt vill ha traditionella kommunistfrågor i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in