2019-10-11, 12:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ser det som en omöjlighet att polisen först efterlyser LW med datum 14-15 maj och därefter även efterlyser vittnen till natten mellan 14-15 maj. Det finns heller ingen rimlighet att media skulle luras på detta sätt. Lenas dödsannons, allt skulle bara vara fejk.

Det skulle ju kullkasta polisens trovärdighet något enormt hos befolkningen.

Att dalaans skrikvittnesmål skulle ingå i någon konspirartionskomplott, förutom att alla LWs vänner och familj skulle hålla tyst, det ser jag som osannolikt. Även om det skulle handla om SÄPO.

Det enda jag kan komma att tänka på är att det har hänt något någon, några dagar innan försvinnandet. Men även det borde vänner som hon var förtrogen med fått höra om detta varit av allvarligare art och det hade föranlett ingripande med husrannsakan mm.

Men även det känns tveksamt, så jag tror att det skulle sätta SD ordentligt på pottan dagen för försvinnandet. Tror inte en sekund att han hade släppts efter några timmar enbart, då på en resa till USA.

Nu väntar jag bara på att NA, eller någon annan media får tag på denna goja av datum.

Eller en vettig förklaring till detta från Springare. Om det skulle finnas minsta substans i det han skriver är det väl Springares krigsförklaring till polisväsendet.

OM, och då menar jag verkligen OM det skulle ligga något i dessa datum som Springare skriver i sin bok, då kanske detta har varit anledningen till den förkortning av manus och försening av utgivning av boken som har skett.

Tidernas mest märkliga och virriga utredning?
Ja en förklaring behövs, inte minst för bokens trovärdighet.
Citera
2019-10-11, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det finns väl inget som egentligen motsäger daalans uppgifter: hen har ju trots allt aldrig påstått att det var LW som skrek?

Nej, det förstås.

Men om det varit någon annan som skrek så infernaliskt under så lång tid, att blodet isade sig i dalaans blodådror, då är det inte sannolikt att detta skrik dämpades av ett annat bullerplank.

Då hade med sannolikhet andra hört skriket, någon kanske hade kommit in skadad eller död till sjukhuset. Någon hade gjort ett 112- larm, polis hade fått in uppgifter om något som hade hänt?

Tvivlar i allra högsta grad att det skulle vara ytterligare ett dödsångestskrik från Hjärsta så tätt inpå varandra, vid samma tidpunkt som LWs chattande uppförde fast en annan dag, utan att detta skulle fångat någons uppmärksamhet.

Det blir för många osannolika parametrar som ska förklaras med osannolika förklaringar.

Det skulle skada polisen anseende mycket allvarligt.
Finns ingen rim och reson i det.
Citera
2019-10-11, 12:56
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig! För mig har daalan varit en av de få som jag trott på (och gör fortfarande)...

Kanske daalan och "bärgarvittnet" är något som polisen vill få fram i tråden (för att göra GM osäker)?

Dock något märkligt jag kommer ihåg från tråden var att ett flertal postare, inkl mig själv, hann se (trodde sig se) att daalan postade ett inlägg om att SD var GM och som hen sedan dementerade att hen skrivit... och inlägget borttaget. (kanske någon kommer ihåg... orkar inte leta)

Ja, just ja. Det där märkliga minns jag med. Jag var 100 på att jag hade sett ett inlägg (18/8 -18 nattetid) där daalan skrev att hen trodde SD var mördaren. Detta förnekades av daalan och inlägget som flera personer sett fanns inte kvar. DET och andra små detaljer har gjort att jag varit ganska skeptisk till vissa offentliga uppgifter, men svar kommer förhoppningsvis i FUP en dag.

------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Senast redigerad av Honan6 2019-10-11 kl. 13:00. Anledning: Tillägg - länk till tidigare info för nytillkomna
Citera
2019-10-11, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tidsangivelserna i Spanares bok är FELAKTIGA är nog den enklaste förklaringen.

Ja, det finns ingen annan förklaring.

Nu har jag inte läst mer än de lösrykta meningar ur boken som GilGrissom citerat här, så mina slutsatser kanske blir felaktiga.

Men det enda jag kan tänka mig som skulle kunna förklara de underliga datumen (blir ju flera om man räknar med hur Springare får ihop antalet dagar till fem på ett ställe), är att det skett något allvarligt dagar innan mordet.

Det ser jag inte som osannolikt i sig.
Men jag förmodar att det skulle inneburit att SD inte släpptes efter det första korta anhållandet.
Citera
2019-10-11, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Polisens pressmeddelanden:
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/nyhetsarkiv/?lpfm.loc=%C3%96rebro%20l%C3%A4n

Tack för detta och även för dina klarsynta analyser om de förvillande datumangivelserna i Springares bok!

Jag misstänker att Springares fokus har legat på många andra aspekter i boken. I sitt huvud kan datumen känts riktiga för honom och därför har varken han eller utgivaren kollat upp detta.
Citera
2019-10-11, 13:07
Medlem
Citat:

Nu har jag inte läst mer än de lösrykta meningar ur boken som GilGrissom citerat här, så mina slutsatser kanske blir felaktiga.

Men det enda jag kan tänka mig som skulle kunna förklara de underliga datumen (blir ju flera om man räknar med hur Springare får ihop antalet dagar till fem på ett ställe), är att det skett något allvarligt dagar innan mordet.

Det ser jag inte som osannolikt i sig.
Men jag förmodar att det skulle inneburit att SD inte släpptes efter det första korta anhållandet.

När for Springare till Tyskland egentligen? Flyg eller bil tro?
Citera
2019-10-11, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jokermannen har spridit den felaktiga informationen i tråden ett stort antal gånger under lång tid.
En del personer tror på vad hen skriver.

Eftersom det med det sätt som man mäter avstånd inom geocaching vid avstånd mellan cacher är fågelvägen, blir det helt ointressant att det faktiskt går att mäta upp 161m gångavstånd (via eniro).

Då mäter man varenda meter och vinkel som en person behöver gå från dörr till brottsplats utan att gena.

Det är då inte felaktig information från JM, men eftersom 161m klingar "cache"vittring blir slutsatserna felaktiga. En cach kan inte placeras där.

Hon blev inte utlurad till just planket för att jaga en cahe.

Fågelvägen är det ca 130 m (någonting).
Citera
2019-10-11, 13:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Enklaste och enda förklaringen. Vi bör nog hålla tillbaka fantasin även om det frestas på.
Tänka sig att du och jag skulle vara ense om nåt
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-11 kl. 13:43.
Citera
2019-10-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Enklaste och enda förklaringen. Vi bör nog hålla tillbaka fantasin även om det frestas på.
Tänka sig att vi skulle vara ense om nåt

Ja tänka sig
Citera
2019-10-11, 13:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Citat:
Det här borde väl inte vara så svårt att reda ut. Enligt Peter Springare anmäldes alltså LW försvunnen på morgonen måndagen den 14/5:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vem hävdar en annan tidpunkt?
Senast redigerad av Draifos 2019-10-11 kl. 13:54.
Citera
2019-10-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här borde väl inte vara så svårt att reda ut. Enligt Peter Springare anmäldes alltså LW försvunnen på morgonen måndagen den 14/5:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vem hävdar en annan tidpunkt?

Springare verkar vara ganska ensam om den tiden.

Är han inte också bortkopplad från fallet? Kanske finns ett sambande.
Senast redigerad av viperstyle 2019-10-11 kl. 14:05.
Citera
2019-10-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Springare verkar vara ganska ensam om den tiden.

Är han inte också bortkopplad från fallet? Kanske finns ett sambande.
Ja han är bortkopplad, han jobbar med miljöbrott nu hos polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in