2019-10-11, 11:34
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jahapp, nu börjar ett krig mellan Turkiet och (indirekt) Syrien, där människor bombas och dödas. Och Erdogan hotar att släppa 3.6 miljoner flyktingar ut i Europa om vi inte låter honom göra det.

Worst case i detta scenario är absolut förskräckligt, för både muslimer, Europa, företagen, världsekonomin.

För tre dagar sedan kom konjunkturinstitutet ut med sin analys av läget. Vi har precis lämnat högkonjunkturen, nu blir det bara sämre under några år.

Och Stockholms-börsen stiger?

Stockholmsbörsen har varit nedtryckt i flera år. Att Turkiet invaderar Syrien påverkar inte världekonomin nämnvärt.

Går handelssamtalen bra, är q3 rapporterna fina och hur fed-mötet går i slutet av oktober har väsentligt större påverkan på börsen än dina argument.
Citera
2019-10-11, 11:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Stockholmsbörsen har varit nedtryckt i flera år. Att Turkiet invaderar Syrien påverkar inte världekonomin nämnvärt.

Går handelssamtalen bra, är q3 rapporterna fina och hur fed-mötet går i slutet av oktober har väsentligt större påverkan på börsen än dina argument.
Nertryckt? Den är på all time high?

Krig i ett Europa-grannland, ingen fara? Vad tyckte du om flyktingströmmen 2015 som orsakade Brexit och kaos i Sverige? Inga problem?

Och om handelssamtalen inte går bra?

Om q3-rapporterna inte är bra?

Om fed-mötet går åt helsike?

Du är inte det minsta nervös?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-11 kl. 11:41.
Citera
2019-10-11, 11:39
Medlem
Centauris avatar
Citat:

Nervös? inte det minsta. Att ett nominellt värde fluktuerar kortsiktigt har ingen betydelse.

Går börsen ner = jag köper mer. Går börsen upp fint = jag säljer och inväntar ny nedgång.

Jag har alltid likvider redo.
Citera
2019-10-11, 11:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nervös? inte det minsta. Att ett nominellt värde fluktuerar kortsiktigt har ingen betydelse.
I så fall är du ju svaret på TS. Huvet i sanden hos miljoner investerare kan ge stigande börs när allt pekar neråt. Jag har grubblat rejält på detta de senaste veckorna, USA och Sverige-börsen beter sig inte som de brukar de senaste 20 åren, den period jag har överblick över.

Jag jämför med t.ex kriget Irak Kuwait ca 1993. När det inleddes så blev det total kris överallt, bl.a. Sverige fick den djupaste ekonomiska dipp jag varit med om i mitt liv, när en stor lägenhet mitt i Stockholm kostade 1 miljon (den kostar 6 miljoner nu) och en ny bil tappade 50% av sitt värde på 2 år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-11 kl. 11:45.
Citera
2019-10-11, 11:45
Medlem
Centauris avatar
Citat:
I så fall är du ju svaret på TS. Huvet i sanden hos miljoner investerare kan ge stigande börs när allt pekar neråt. Jag har grubblat rejält på detta de senaste veckorna, USA och Sverige-börsen beter sig inte som de brukar de senaste 20 åren, den period jag har överblick över.

Jag jämför med t.ex kriget Irak Kuwait ca 1993. När det inleddes så blev det total kris överallt, bl.a. Sverige fick den djupaste ekonomiska dipp jag varit med om i mitt liv, när en stor lägenhet mitt i Stockholm kostade 1 miljon (den kostar 6 miljoner nu).

Du blandar ihop kausala samband med korrelationer.
Citera
2019-10-11, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du blandar ihop kausala samband med korrelationer.
Jag skulle nog säga att Irak-kriget var startskottet till krisen i Sverige 1993, men naturligtvis inte grundorsaken som var för högt belånade företag och fastigheter samtidigt som räntan gick upp till 500%. Men när allting är lite bubbel-aktigt, som 1993 2000 2008 och 2019, så är det någon liten kris som triggar en händelsekedja som till slut får upp ögonen på investerarna hur illa läget verkligen är.

Jag tror detta trigger-event är ganska nära nu, men tydligen inte ett krig i Syrien eller vetskapen att lågkonjunkturen är här. Men jag skulle verkligen inte rekommendera någon att köpa aktier idag.
Citera
2019-10-11, 13:28
Medlem
Citat:
Jahapp, nu börjar ett krig mellan Turkiet och (indirekt) Syrien, där människor bombas och dödas. Och Erdogan hotar att släppa 3.6 miljoner flyktingar ut i Europa om vi inte låter honom göra det.

Worst case i detta scenario är absolut förskräckligt, för både muslimer, Europa, företagen, världsekonomin.

För tre dagar sedan kom konjunkturinstitutet ut med sin analys av läget. Vi har precis lämnat högkonjunkturen, nu blir det bara sämre under några år.

Och Stockholms-börsen stiger?

Börsen stiger idag pga Trump uttalade om samtalet med Kina går bra.

För egen del vill jag ha en krasch och visst kortsiktig dåligt men bygger upp ännu mer short så ökar vinsten istället.

Och även handlat upp lite idag och mina robotar bygger på positioner bra.
Citera
2019-10-11, 13:48
Medlem
Citat:

Krig i ett Europa-grannland, ingen fara? Vad tyckte du om flyktingströmmen 2015 som orsakade Brexit och kaos i Sverige? Inga problem?

OMX om minns rätt låg år 2000 runt 1550. Så typ 20 år där typ med noll avkastning sett från topparna snart.

Oavsett är en krasch man vill ha, EU har i grunden inte haft en ”äkta” tillväxt på typ 20 år. Enda undantag är väl Tyskland då men frågan är om stopp där med nu.
Citera
2019-10-11, 14:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
OMX om minns rätt låg år 2000 runt 1550. Så typ 20 år där typ med noll avkastning sett från topparna snart.

Oavsett är en krasch man vill ha, EU har i grunden inte haft en ”äkta” tillväxt på typ 20 år. Enda undantag är väl Tyskland då men frågan är om stopp där med nu.
Det är sant att dagens ATH är i princip samma ATH som varit 4-5 gånger de senaste 20 åren. Jag använder det i mitt investerande, jag tror vi har passerat det läge som fanns på 1970/80/90-talet när aktierna steg oavbrutet i åratal, nu går de mer upp och ner. För det går inte längre att slå ihop företag och få större lönsamhet de är redan för stora, det går inte längre att tjäna på datorisering den är redan genomförd osv.

Undrar hur många vi är som väntar på en krasch? Om vi är för många kanske det kan vara en orsak till att det inte blir en krasch? För då kan de som styr alla börser, personer med helt andra belopp och makt än vi småspelare, tjäna mer på att det inte går ner. Det är för ovanlighetens skull vi som tror på en krasch som är suckers.
Citera
2019-10-11, 14:41
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Det är sant att dagens ATH är i princip samma ATH som varit 4-5 gånger de senaste 20 åren. Jag använder det i mitt investerande, jag tror vi har passerat det läge som fanns på 1970/80/90-talet när aktierna steg oavbrutet i åratal, nu går de mer upp och ner. För det går inte längre att slå ihop företag och få större lönsamhet de är redan för stora, det går inte längre att tjäna på datorisering den är redan genomförd osv.

Undrar hur många vi är som väntar på en krasch? Om vi är för många kanske det kan vara en orsak till att det inte blir en krasch? För då kan de som styr alla börser, personer med helt andra belopp och makt än vi småspelare, tjäna mer på att det inte går ner. Det är för ovanlighetens skull vi som tror på en krasch som är suckers.

Det fetade:

Vad bra att du kommit till insikt. När alla pratar om börskrasch, tror du på riktigt att börsen kraschar? Börsen kraschar när det är eufori på marknaden. Inte när alla är försiktiga.
Citera
2019-10-11, 14:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det fetade:

Vad bra att du kommit till insikt. När alla pratar om börskrasch, tror du på riktigt att börsen kraschar? Börsen kraschar när det är eufori på marknaden. Inte när alla är försiktiga.
Det är sant. Börsen går ofta tvärt emot de generella råden är på DI, och jag har lite nervöst läst ganska många artiklar om kommande kriser sista halvåret. Så brukar det inte vara innan bubblor spricker, då är allting perfekt i DI.

Men alla fundamenta finns där för ett bubbelsprick nu, så jag har valt att ignorera just denna ledtråd som jag annars brukar använda mig av, och köpt när DI skriver Sälj. Nu får jag väl vänta på en extrem kris-trigger som gör att alla ser vad jag redan sett. Det finns så mycket som kan gå snett i världen just nu, så jag kan inte ens spekulera i vad det blir. Men jag tror det kommer att ha med Kina och/eller USA att göra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-11 kl. 14:49.
Citera
2019-10-11, 15:35
Medlem
Citat:

Jag bryr mig inte så mycket, anpassar mig efter rörelse och olika stödnivå. Tjänar ändå pengar på rörelse upp och ner även om stora pengar kommer vid en rutig krasch.

Detta är vänta med minusränta då tvingar folk ut på börsen för få någon avkastning samt företagen spenderar sin kassa på återköp eller andras uppköp.

Drar självklart upp börsen. Samt du har folks månadssparande och pensions pengar som varje månad måste tryckas in på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in