2019-10-10, 18:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Utredningen kantades av "mobbning" och "trakasserier" mellan olika utredare i polishuset den första tiden. "Det var ungefär som om vi var på en högstadieskola".

Offerkoftan på, som väntat.
Citera
2019-10-10, 18:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det har funnits uppgifter i tråden om att de stannade ett tag i UK i samband med mellanlandningen. Att de eventuellt passade på att plocka några cacher men de har inte loggat några därifrån tror jag så trovärdigheten i uppgifterna kan ifrågasättas.

Kanske en version som det fornstora geocacheparet själva ville ge sken av, inför geokretsen därhemma? Keeping up appearances, så att säga.
Citera
2019-10-10, 18:22
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det skapade tydligen irritation hos spaningsledningen (PS och JR) att rikstidningar redan på fredagseftermiddagen släppt namn och bild på LW. "...handläggaren och kontaktpersonen för anhöriga" hade "gått bakom ryggen" på PS och JR.

Det kan jag tänka mig.

Springare hade ju gett order om att
inga mer utredningsåtgärder skulle
göras och så gick han på semester.
Vilken idiot
Citera
2019-10-10, 18:26
Medlem
Citat:
Apropå alla diskussioner om huruvida USA-resan var planerad eller ej.

Enligt Springares bok var det en "semesterresa som var bokad sedan länge och det var inte för att komma undan rättvisan". "...den misstänkte mannen skulle resa till USA med sin fru".

Man "började dra i kontakter med USA och gränspolisen där." Det "meddelades från USA att man plockat in paret och vägrat låta dem komma in i landet". De satt "i förvar ett dygn" innan de placerades på ett flyg till Sverige. Uppgiften om att ESTA-dokumenten inte var ifyllda korrekt var endast en "officiell orsak för att inte släppa in mannen och hans fru i USA".

Tack för den infon👍
Kanske inte så viktigt för fallet egentligen men det har ju varit en fråga som renderat några 100 (minst) inlägg i tråden.
Vad säger ni alla nu som så bestämt hävdade att FBI/CIA/Am Border Police typ "har direkt access till alla länders register, även uppgifter på vem som är misstänkt för brott" etc?
Att de bara tar fingeravtryck och á la CSI så dyker allt upp på skärmen i ett vipps.
Någon som känner sig träffad?

Men en ändå lite viktig fråga är ju den formella lagligheten i detta förfarande: har polis/åkl fått lov en lagbok/praxis att inte meddela en mgm någon form av reserestriktioner men sedan kontakta annat land och därigenom förhindra inresa?
Kanske agerade någon (Springare?) på eget från ledningen osanktionerat bevåg?

Edit: fast eftersom Springare tar upp det själv så bör nog inte han vara skurken, om det nu skötts på ett 'olagligt' sätt.
Senast redigerad av Rubar 2019-10-10 kl. 18:30.
Citera
2019-10-10, 18:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men det är ju en grov felskrivning.
Det bådar inte gott

Ja - eller inte

"Tisdagen den 15 maj, fick vi reda på att den förhörde mannen hade anhållits av åklagare kvällen före och att en husrannsakan hade gjorts".
Citera
2019-10-10, 18:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja - eller inte

"Tisdagen den 15 maj, fick vi reda på att den förhörde mannen hade anhållits av åklagare kvällen innan och att en husrannsakan hade gjorts".

Blev han anhållen för ett brott dagen innan som han trodde LW angav honom för? Sedan direkt när han kommer ut går han för att konfrontera henne och det spårar ur.

Det kan ju förklara varför polisen var så säker på att SD var GM från dag ett.
Citera
2019-10-10, 18:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Blev han anhållen för ett brott dagen innan som han trodde LW angav honom för? Sedan direkt när han kommer ut går han för att konfrontera henne och det spårar ur.

Om datumangivelserna i boken verkligen stämmer så hamnar onekligen mycket av det tidigare förmodade scenariot och händelseförloppet den 14 maj i ett helt annat ljus.
Citera
2019-10-10, 18:47
Medlem
Citat:

Kan någon ha efterlyst LW redan på natten?
Jag tror det är tryckfelsnisse i farten.
Citera
2019-10-10, 18:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Kan någon ha efterlyst LW redan på natten?
Jag tror det är tryckfelsnisse i farten.

Jag tänkte det först men det står att han var anhållen redan på kvällen den 14:e.
Citera
2019-10-10, 18:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Om datumangivelserna i boken verkligen stämmer så hamnar onekligen mycket av det tidigare förmodade scenariot och händelseförloppet den 14 maj i ett helt annat ljus.
Det är väl ändå inte möjligt, det skulle ju innebära att polisen redan den 14/5 visste att hon var försvunnen OCH hinna plocka in SD. Osannolikt imho, fel datum i boken gissar jag
Citera
2019-10-10, 18:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

"Måndagen den 14 maj kallades jag in till min närmsta chef". ""Den förundersökningsledare som hade jouren /../ hantera ett anmält försvinnande", dvs."...en anmälan om ett försvinnande som hade kommit in under morgonen".

Alltså, när försvann hon egentligen? Redan natten den 13:e?
Citera
2019-10-10, 18:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är väl ändå inte möjligt, det skulle ju innebära att polisen redan den 14/5 visste att hon var försvunnen OCH hinna plocka in SD. Osannolikt imho, fel datum i boken gissar jag

Jamen det framgår ändå i tre olika sammanhang

Och det står både veckodagsnamn och datum.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-10-10 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in