2019-10-10, 08:50
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Måste man kunna kvantfysik för att förstå växthuseffekten?
I den här tråden är det lätt att få intrycket att klimatförnekare och växthuseffektförnekare är genomgående svagbegåvade. Kanske är det så? Kanske är dessa bara ovanligt okunniga?
Samtidigt så krävs kanske en viss kunskap om kvantfysik om man ska uppnå en god insikt i hur växthuseffekten "fungerar". Jag gör ett försök att förklara enkelt.

Elektromagnetisk strålning och kvanta
Kirchhoff, Stefan, Bolzman, Wien och Planck bidrog alla med viktig kunskap om och förståelse för sambandet mellan temperatur och strålning. Samtidigt är förståelsen begränsad och ofullständig om man inte beaktar dom kvantfysiska fenomenen i sammanhanget.

Partikel-våg-dualiteten
All elektromagnetisk strålning har både partikelegenskaper och egenskaper av att vara en elektromagnetisk våg. Det upptäcktes först genom försök med den fotoelektriska effekten (förklarad av Einstein). För att ljus ska kunna få elektroner att lämna ett material som belyses så kvävs att frekvensen överskrider ett visst värde. Om frekvensen är för låg så sker ingen emmision, hur mycket man än ökar intensiteten. Förklaringen är att ljuset består av fotoner, som har partikelegenskaper. En foton eller ett fotonkvanta måste ha den energi som krävs för att "lyfta upp" en elektron från t.ex. metallens yta. Energin hos fotonen bestäms av frekvensen och påverkas inte av intensiteten. Med högre intensitet blir det fler fotoner utan att frekvensen ändras.

Vad har det här med växthuseffekten att göra?
Detta är vad som pågår i den växelverkan som pågår mellan Jordens yta och atmosfären. Jorden avger strålning. Vi kallar den värmestrålning eftersom den i hög grad återfinns i IR-området. Strålningen består av kvanta. Många av dessa kvanta finns i det energiområde som krävs för att exaltera energinivån i en H2O eller CO2-molekyl som dom träffar på nästan genast efter att dom lämnat Jordens yta. Kvantat, eller fotonen om man så vill, tas upp av molekylen därför att den finns i ett frekvensband, motsvarande en energinivå, som "lyfter" molekylens energi till en exalterad nivå. Lyftet är kortvarigt och nästan omedelbart avger molekylen en foton, ett energikvanta, med ungefär samma energi. I stort sett i godtycklig riktning. Med ungefär samma sannolikhet neråt, riktat tillbaka mot Jorden, som uppåt. Om det är uppåt eller en bit upp i atmosfären så är chansen stor att kvantat stöter på en ny molekyl, ofta H2O eller CO2, tas upp och avges igen i godtycklig riktning. Om det är neråt och nära Jorden så är chansen stor att kvantat träffar Jorden och växthuseffekten är ett faktum. Det är en liten andel av dessa kvanta, dom som växelverkar med växthusgaser i atmosfären, som kommer så långt upp att dom lämnar Jordens atmosfär och försvinner ut i rymden. Många fler kommer tillbaka till Jorden och värmer denna.

Allt detta går att mäta. Det har gjorts och görs. På Jordens yta, i atmosfären och med satelliter i rymden. Detaljkunskapen om vad som händer i atmosfären är god, även om t.ex. moln gör bilden lite mer komplex än vad jag antyder ovan.

Tack för en väldigt pedagogisk förklaring. Denna var värd en stående ovation. Trots att jag följt frågan i åtminstone 2 decennier har jag aldrig sett den förklarad på detta sätt.
Citera
2019-10-10, 09:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Tack för en väldigt pedagogisk förklaring. Denna var värd en stående ovation. Trots att jag följt frågan i åtminstone 2 decennier har jag aldrig sett den förklarad på detta sätt.

Tack för vänliga ord! Tyvärr något som ofta är en bristvara på FlashBack...

Det slog mig när jag tittade in här häromdagen, och såg att det fortfarande finns både dom som förnekar växthuseffekten och att mänskliga utsläpp förstärker växthuseffekten, att det som många tycker är självklart kanske inte är självklart. Jag tror att blotta ordet "kvantfysik" skrämmer en del. Samtidigt så förs en del ofullständiga resonemang här runt Planck's och Stefan-Boltzmann's lagar, som har den viktiga begränsningen att dom inte beaktar kvanteffekter.

Det var ett tag sedan jag gick i skolan, så jag vet inte på vilken nivå kvantfysik introduceras idag. Även om jag är lite av matte- och fysik-nörd så var det nog inte innan runt 60-120-poängnivå som jag tyckte att jag fick en hyggligt god insikt i detta. Goda pedagoger var till ovärderlig hjälp.
Jag har undervisat en del på universitet och forskarutbildning. Det är väldigt lärorikt att undervisa. Man måste IMHO förstå innan man kan lära ut.

Jag närmast älskar fysik, därför att det ger en insikt om mycket av vad som händer runt omkring oss! <3 (Off topic: jag undrar varför inte denna smiley fungerar här... )

Citera
2019-10-10, 09:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Tack för en väldigt pedagogisk förklaring.
Instämmer.

Jag skrev tidigare att det är svårt att förstå och använda olika formler och lagar utan stöd och vägledning och ditt inlägg belyser detta tydligt.

Det räcker inte att ha pusselbitarna, man måste förstå hur de ska användas och vilka begränsningar som finns.
Citera
2019-10-10, 10:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING

Från absolut högsta nivå kommer nu dekret om att vi inte behöver ha någon klimatångest:

Rockström: "Det finns ingen anledning att ha klimatångest"
/…/Det är två saker att hålla i huvudet samtidigt, att klimatet både är ett samhällsproblem och något man kan påverka själv?

– Det är helt nödvändigt att tänka så. Jag är väldigt tydlig med att diskussionen om "klimatångest" är felaktig. Det finns ingen anledning för individer att ha klimatångest. Vi ska vara oroliga för de ohållbara trender vi följer, men det finns lösningar. Samhällen måste omstruktureras och vi måste på demokratisk väg få våra ledare att agera, så att vi som individer kan få leva i hållbara samhällen.
https://www.gp.se/ekonomi/rockström-det-finns-ingen-anledning-att-ha-klimatångest-1.19010958

Det är ju ni koldioxidvurmare som brukar anklaga oss för klimatångest.

Jag hoppas du läser vad Rockström säger och inte bara rubriken. Som individer har vi ett visst ansvar men de stora frågorna, de stora utsläppen måste hanteras av samhället, det krävs samhälleliga beslut. Rockström säger också att företag skall ha med i sin affärsmodell att stoppa utsläppen.
Citera
2019-10-10, 11:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Härligt att du är tillbaka!

Det kan vara tillfälligt. Det är inte alltid uppmuntrande att läsa det som skrivs här. Du är dock en av ljuspunkterna, tillsammans med bl.a. Trumpetflugan, Xenonen, Godowsky och några till.

Jag skrev någon gång tidigare i tråden att IQ-nivån bland förnekartrollen var sådan att jag var tvungen att gå ut och lyssna på fiskmåsarna för att få en känsla av att vara omgiven av intelligenta varelser. Kanske lite överdrivet, men det speglade vad jag kände då.

En av dom saker jag gjorde senast jag var lite aktiv i tråden var att sammanställa hur klimatet förändras genom att sammanställa data från Copernicus, RSS, HadCRUT och GHCN. Jag gjorde detta genom att ladda ner data och räkna med hjälp av små program som jag gjorde i MatLab. Fördelen med MatLab är att man kan göra data enklare jämförbara genom att t.ex. genomgående jämföra årsmedelvärden. Det är också enkelt att t.ex. se på 15-års-medelvärden, så att "väderbrus" försvinner och man kan se vad som händer ur klimatsynpunkt. Man kan också göra grafik på samma sätt så att graferna är enkla att jämföra när data kommer från olika källor. Dataserierna har ju en hel del skillnader, som att HadCRUT har data från mitten av 1800-talet medans satellitmätningarna började på slutet av 1970-talet. Om man är lite mattefreak, som jag, så kan man ju också roa sig med att t.ex. med FFT se om det finns något samband mellan solcykler och klimat. Resultatet är, ungefär som Xenonen brukar skriva, det kan gå att se, men det har, som mest, försumbar betydelse, i jämförelse med AGW. Det är i huvudsak sådant som lögnare betalda av fossilindustrin, likt GWPF och Heartland, sprider för att skapa tvivel runt AWG och IPCC. Till nytta för oljeindustrin, men knappast för mänskligheten.

Jag gör nu en uppdaterad sammanställning, baserat på data från HadCrut. Jag tar det i ett separat inlägg.

Citera
2019-10-10, 11:59
Medlem
Citat:
Det är ju ni koldioxidvurmare som brukar anklaga oss för klimatångest.

Jag hoppas du läser vad Rockström säger och inte bara rubriken. Som individer har vi ett visst ansvar men de stora frågorna, de stora utsläppen måste hanteras av samhället, det krävs samhälleliga beslut. Rockström säger också att företag skall ha med i sin affärsmodell att stoppa utsläppen.

Företagens roll i arbetet med att nå ambitionerna inom klimatarbetet är givetvis mycket viktig. Nya initiativ som exempelvis TCFD är intressanta i detta sammanhang då de inte som tidigare ofta varit fallet fokuserar på hur verksamheten påverkar omgivningen (ex klimatpåverkan) utan istället hur ett förändrat klimat riskerar att påverka verksamheten finansiellt, det är nog de flesta villiga att lyssna på.
Citera
2019-10-10, 12:02
Medlem
lasternassummas avatar
Väder och klimat
Väder och klimat blandas ihop ibland. I tråden var det nyligen någon som skrev att man kan se vad som händer med det globala klimatet genom att titta ut genom fönstret. Så illa kan det vara med kunskapen emellanåt... Utgående från vad vi vet idag om hur t.ex. varierande vertikala vattenrörelser i oceanerna, som i Stilla Havet, Indiska Oceanen och Atlanten, kan introducera "brus" i den globala medeltemperaturen, vilket även vädret kan göra, så vet vi att man måste beakta medelvärden för en rimligt lång tidsperiod för att få en bra bild av vad som händer med klimatet. Årsmedelvärden är bättre än månadsmedelvärden. Femårsmedelvärden är bättre än årsmedelvärden. Femtonårsmedelvärden är bättre än femårsmedelvärden. Samtidigt kommer 2019 att vara i mitten av ett 15-års-intervall som avslutas 2026, och så länge vill vi ju helst inte vänta för att få veta. Då kan man kompromissa genom att titta både på t.ex. 5- och 15-årsmedelvärden, men ha i åtanke att "bruset" från bl.a. väder och strömmar är ganska stort i 5-årsmedelväden.

Klimattrend enligt HadCRUT 1850 till augusti 2019
Här framgår trenden för vad som håller på att hända med klimatet. Grafen tål att förstora (upplösningen är hygglig). Se i första hand på den nedersta grafen, med 15-års medelvärden, för att få en bild av vad som händer med klimatet. Den översta grafen, med månadsmedelvärden, visar tydligt det brus som vädervariationer introducerar i data.

https://ibb.co/3zY55XN

Perioden 1945 till 1970 avviker från trenden och kräver en förklaring. Jag har intrycket att det råder konsensus om att förklaringen främst är svavel, från förbränning av olja med hög svavelhalt, som har kylt Jorden. Svavelutsläppen ökade i snabb takt efter WW2, för att sedan minska, med början ungefär 1980-1985. Sedan dess är det CO2 tillsammans med förstärkningseffekter från främst H2O som har störst påverkan.

Den globala medeltemperaturen stiger med ca 0,18°C per årtionde
Det blir, om trenden fortsätter, ca 1,8°C per århundrade. Vi får väl hoppas att CO2-utsläppen minskar och att det inte är 1,8°C varmare om 100 år.
Den här bilden illustrerar trenden, baserat på 15-års medelvärden från HadCRUT. Den raka röda linjen visar 0,18°C/årtionden och den blå kurvan visar resultatet av vad som uppmätts.

https://ibb.co/87rZPQj

Här kan HadCRUT4 data hämtas.
https://crudata.uea.ac.uk/cru/data/temperature/

Senast redigerad av lasternassumma 2019-10-10 kl. 12:23.
Citera
2019-10-10, 12:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det kan vara tillfälligt. Det är inte alltid uppmuntrande att läsa det som skrivs här. Du är dock en av ljuspunkterna, tillsammans med bl.a. Trumpetflugan, Xenonen, Godowsky och några till.

Jag skrev någon gång tidigare i tråden att IQ-nivån bland förnekartrollen var sådan att jag var tvungen att gå ut och lyssna på fiskmåsarna för att få en känsla av att vara omgiven av intelligenta varelser. Kanske lite överdrivet, men det speglade vad jag kände då.

En av dom saker jag gjorde senast jag var lite aktiv i tråden var att sammanställa hur klimatet förändras genom att sammanställa data från Copernicus, RSS, HadCRUT och GHCN. Jag gjorde detta genom att ladda ner data och räkna med hjälp av små program som jag gjorde i MatLab. Fördelen med MatLab är att man kan göra data enklare jämförbara genom att t.ex. genomgående jämföra årsmedelvärden. Det är också enkelt att t.ex. se på 15-års-medelvärden, så att "väderbrus" försvinner och man kan se vad som händer ur klimatsynpunkt. Man kan också göra grafik på samma sätt så att graferna är enkla att jämföra när data kommer från olika källor. Dataserierna har ju en hel del skillnader, som att HadCRUT har data från mitten av 1800-talet medans satellitmätningarna började på slutet av 1970-talet. Om man är lite mattefreak, som jag, så kan man ju också roa sig med att t.ex. med FFT se om det finns något samband mellan solcykler och klimat. Resultatet är, ungefär som Xenonen brukar skriva, det kan gå att se, men det har, som mest, försumbar betydelse, i jämförelse med AGW. Det är i huvudsak sådant som lögnare betalda av fossilindustrin, likt GWPF och Heartland, sprider för att skapa tvivel runt AWG och IPCC. Till nytta för oljeindustrin, men knappast för mänskligheten.

Jag gör nu en uppdaterad sammanställning, baserat på data från HadCrut. Jag tar det i ett separat inlägg.

Jo, man måste ta en paus från den här tråden ibland, där dumheter i absurdum får breda ut sig. En del tror att struntprat, pajaskonster, härskartekniker och lögner kan ersätta fakta och vetenskap, som om naturen och klimatsystemet lyssnar på sånt.

Oljeindustrins kampanjer och en viss presidents inställning är väldigt farliga för de tilltalar folks benägenhet att inte vilja ta till sig information och att inte vilja ta ansvar, att bara bevaka sina egna intressen och skita i andras. Vi ser ju här hur narcissister blir höga på sin egen ignorans och t o m verkar bli uppmuntrade av motståndet de möter.
Det är ett väldigt sjukt beteende från klimatförnekarna.

Men vi vet ju att de är färre än vad som framgår här, flashback är sedan länge deras forum. Opinionsmätningar säger något helt annat, där är de högst 20 %.
Citera
2019-10-10, 12:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Företagens roll i arbetet med att nå ambitionerna inom klimatarbetet är givetvis mycket viktig. Nya initiativ som exempelvis TCFD är intressanta i detta sammanhang då de inte som tidigare ofta varit fallet fokuserar på hur verksamheten påverkar omgivningen (ex klimatpåverkan) utan istället hur ett förändrat klimat riskerar att påverka verksamheten finansiellt, det är nog de flesta villiga att lyssna på.
Industrin sägs stå för en tredjedel av utsläppen i Sverige. Regeringen satsar nu på att ställa om kolanvändningen vid framställning av stål, man har tydligen kommit på en lösning där som kan intressera andra länder.
Vad är TCFD?

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/
Citera
2019-10-10, 12:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Kan du sammanställa hur de olika modellerna fallit ut historiskt kontra verkligheten? Skulle vara intressant hur det har sett ut de decennierna de har varit igång. Alltså hur bra de har varit med prognoserna.

Tack på förhand!

Klimatrealisten arbetet

Citera
2019-10-10, 13:10
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kan du sammanställa hur de olika modellerna fallit ut historiskt kontra verkligheten? Skulle vara intressant hur det har sett ut de decennierna de har varit igång. Alltså hur bra de har varit med prognoserna.

Tack på förhand!

Klimatrealisten arbetet

Detta är också en vanlig metod bland förnekare. Be om svar de är ointresserade av att beakta. Det spelar ingen roll vad en sådan utredning, som de bör kunna göra/söka själva, visar. Förnekelsen fortsätter ändå som om inget hade hänt. Likadant med hockeyklubban som förnekarna vägrar "tro på" och hänvisar till forskningsfusk i en studie som publicerades för 20 år sedan. När man då berättar och hänvisar till (ett dussintal) andra senare studier, som visar samma sak händer precis ingenting. Det studsar liksom bara av likt vatten på en gås. Det är inte ärligt ställda frågor, om svaren är ointressanta att beakta.

I detta ämne finns också från förnekarhåll bristande jämförelser, som den som presenterades av Elsa Widding, som de istället sväljer med hull och hår.

Här finns en bra jämförelse. Varsågod arbetet.
https://www.carbonbrief.org/analysis-how-well-have-climate-models-projected-global-warming
Citera
2019-10-10, 13:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jo, man måste ta en paus från den här tråden ibland, där dumheter i absurdum får breda ut sig. En del tror att struntprat, pajaskonster, härskartekniker och lögner kan ersätta fakta och vetenskap, som om naturen och klimatsystemet lyssnar på sånt.

Oljeindustrins kampanjer och en viss presidents inställning är väldigt farliga för de tilltalar folks benägenhet att inte vilja ta till sig information och att inte vilja ta ansvar, att bara bevaka sina egna intressen och skita i andras. Vi ser ju här hur narcissister blir höga på sin egen ignorans och t o m verkar bli uppmuntrade av motståndet de möter.
Det är ett väldigt sjukt beteende från klimatförnekarna.

Men vi vet ju att de är färre än vad som framgår här, flashback är sedan länge deras forum. Opinionsmätningar säger något helt annat, där är de högst 20 %.

Jag tror att det ger en bra bild om man sätter in plattjordare, chemtrailare och klimatförnekare i samma sammanhang. Människor som, av en eller annan anledning, tappat kontakt med verkligheten och kommit vilse i Världen. Hur kommer man till rätta med sådant?
Bröderna Koch kan man ju undra över. Jag tror inte att dom är dumma. Dom är bara beredda att gå långt för att försvara sina förmögenheter och sina verksamheter. Därför betalar dom Heartland och Trump för att oljehanteringen och oljeförsäljningen inte ska störas.
När det gäller Bolsonaro tror jag att han främst vill att ekonomin ska utvecklas. Klart att hans band till företagsledare t.ex. också påverkar.
Olja och övriga fossila bränslen har haft och har en enorm betydelse för det välstånd som vuxit fram under ett par århundranden och som vi har idag. Det gäller ju att både avveckla beroendet och ändå samtidigt upprätthålla det som vi gärna betraktar som viktigt och självklart. Produktion och distribution av mat, skapande och uppvärmning av bostäder, kommunikationer och företagsamhet är exempel på sådant som jag tror dom flesta inte vill att det ska upphöra bara för att det är beroende av energi. Hur är det ens möjligt, i det sambandet, att det finns motståndare till förnybara energikällor?

Kanske går faktaresistens och narcissism hand i hand? "Jag vet redan allt och därför behöver jag inte ta till mig något nytt!" Ett sätt att resonera som resulterar i att dessa individer permanentar sin egen okunnighet?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in