2021-09-02, 13:04
Medlem
Magda är uppenbarligen aktivist snarare än journalist. Nu påstår hon utan omsvep att det är USA och bara USA som orsakat den kris som Afghanistan präglas av. Oförståeligt hur någon som är så okunnig och trångsynt kan få så mycket utrymme på våra största tidningar. Herregud, läs istället reportagen i fransk, brittisk eller amerikansk media där välutbildade journalister lägger fram ordentlig och omfattande fakta. Magda Gad är som en rabiat högstadieflicka som skriver skoltidningsspalter i jämförelse. Allt handlar om hon själv och indirekt hur modig hon är som är på plats. Trots att många andra västerländska journalister rapporterar om att Kabul aldrig har varit säkrare än vad det är just nu (hörde jag innan attackerna mot flygplatsen ska väl sägas).

Den typen av retorik Magda lägger fram är dessutom den värsta sortens rasism som finns, som att vuxna afghaner själva inte kan skilja på rätt och fel - då de tiotusentals militiamän som mördat sin egen befolkning under krigsherrarnas styre gjort detta pga av... USA? Krigsherrarnas våld i Afghanistan är ett oläkt sår och förmodligen en av de största källor till dagens motsättningar och konflikter. Magda Gad är "krigskorrespondent" som rapporter från plats men nämner inte någonting om detta någonstans. Allt är västs fel.

Det enda hon gör är att söka upp stories som passar in i hennes egen världsbild, det är inte journalistik. Följ Andrew Quilty på instagram för objektiv, neutral rapportering från Kabul och vad som verkligen händer där.
Senast redigerad av MosbiusDesigns 2021-09-02 kl. 13:10.
Citera
2021-09-02, 20:38
Medlem
Känns verkligen som hon har radikaliserats. Dags för Expressen att ta henne ur tjänst snart?
Citera
2021-09-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Känns verkligen som hon har radikaliserats. Dags för Expressen att ta henne ur tjänst snart?

Jag fick den sjuka känslan också, då är endå jag väldigt objektiv och försöker ha förståelde för olika situationer, oavsett whos the bad guy....

Känns som hon vill leva och dö i afghanistan. Det känns som att hon känner sig hemma där... allt verkar konstigt... Känns som det stigit i huvudet på henne.
Finns en dokumentär om en man som e fascinerad av sprutnarkomaner o följer dom under en tid . Sedan provar han själv o blir en själv.... Känns som det scenariot med magda... Nu får hon betalt av sverige av att njuta i afghanistan. Hon ska göra ett jobb sen komma hem... Hon kommer aldrig bli normal igen. Hon e traumatiserad och det märks med tanke på hur hängiven och besatt hon e av afghanistan. Och kontakten hon har med talibanerna.Var ju fler volontärer där nere som ja vet älskar afghanistan och ville hjälpa men till och med dom hade en gräns och drog när hela dramat börja...

Kan hon vara omedveter självmordsbenägen? Någon slags av martyr?
Jag menar hon e tydligen lebb och gift me en kvinna och har barn.Får talibanerna reda på det e hon dödens. Som sagt, verkar som hon faktist vill dö där nere
Senast redigerad av reinadelsur 2021-09-03 kl. 08:55.
Citera
2021-09-04, 09:37
Medlem
Hon springer islamisternas ärenden 24/7. Antingen har de en deal eller så vet hon vad som krävs och de håller koll via "svenska" ombud, var så säkra.
Någon slags deal har de, frågan är bara hur mycket Bonnier/expressen/sossarna måste betala. När hon är så nyttig för talibanerna kan jag tänka mig att det inte blivit så dyrt. Samtidigt är det ju inte deras egna pengar de betalar med utan cashen kommer ju från oss högermän som står för 98% av Sveriges ekonomi.... Via presstödet.

Att hon är lite lite kritisk mot talibanerna ibland passar dem perfekt. Verkar trovärdigare och "objektivt".
Mycket triangulerande, ser liknande ut världen över där sossar och islamister bildar allians.

Det är för våra skattepengar hon gör detta via presstödet.
Saknas bara att hon gifter sig där, kanske redan är på gång med lite "flirtande" under radar.

Blåsta, patetiska sossesvenskar, korkade blattar, islamister och häxorna jublar!
Senast redigerad av Luckyaso 2021-09-04 kl. 09:43.
Citera
2021-09-04, 10:38
Medlem
Det är lite småroligt att se hur upprörda ni är över att det bara är Magda som vågade stanna kvar.
Citera
2021-09-04, 18:42
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Dags för Expressen att ta henne ur tjänst snart?

Skulle nog vara bra för Gad!
Hon skulle nog passa bättre på NY Times eller The Guardian, med en större internationell läsekrets och det behöver väl
inte vara fel?

Enligt hennes senaste tweet är nu chefen för Pakistanska Underättelsetjänsten på plats i Kabul. Vilken gröt.
https://twitter.com/gad_media/status/1434178516556333057
Citera
2021-09-08, 13:18
Medlem
Senaste dagarna har Magda skrivit mycket i twitter som är ganska hård kritik mot talibanerna och terroristnätverken.

Även kritik mot att hennes arbete som journalist begränsats och att kvinnorna vid flera tillfällen mött motgångar och problem. Mycket kritik mot vilka som nu sitter i Afganistans regering.

Om talibanerna förstår och läser vad hon skriver lär de inte bli glada.
Citera
2021-09-11, 13:23
Medlem
Baisers avatar
Hoppas Säpo har koll på henne. Hon är inte det första journalisten som radikaliserats av sin egen bevakning.

Tänker bla på Ulrika Meinhof
Citera
2021-09-13, 20:11
Medlem
Radikaliseringen fortsätter.. talibaner är egentligen väldigt schyssta och omtänksamma människor.

https://twitter.com/gad_media/status/1437031156277514242

Citat:
Jag går baklänges på en grusväg och tv-intervjuar ett talibanbefäl som har planerat attacker mot utländska soldater och vars egen bror var självmordsbombare. Plötsligt säger han åt mig att stanna. Det var ett hål i vägen och han ville inte att jag skulle ramla.
Citera
2021-09-15, 13:16
Medlem
Scientologys avatar
Anna Ardin anklagade i morse Magda Gad för att ljuga och vara islamofob för att hon inte kunde acceptera sågningen av sin bok: I Skuggan av Assange. Gad svarade och Anna Ardin tog tillbaka sin anklagande tweet.
https://twitter.com/gad_media/status/1438058896137019392
Citat:
En av de märkligaste tweets jag sett i mitt flöde. Jag har läst Ardins bok och jag har aldrig varit islamofob. Sånt här får en att tappa hopp om mänskligheten.
Försöker Anna Ardin våldföra sig på Gads journalistiska heder? Varför tafsar hon ens?

Gad blir ofta påhoppad med en rad svartvita påståenden
(FB) Varför utdelade Bonnier stora journalistpriset till Assad-supportern magda gad?
(FB) Magda Gad rapporterar om utsatta kvinnor i Afghanistan. Svenska feminister rasar.
(FB) Magda Gad insinuerar på twitter att Israel är terrorister
Citat:
Hoppas Säpo har koll på henne.
Givetvis har SÄPO koll på henne, det ingår i jobbet att vara allmänbildad och läsa god journalistik.

Gad anklagas för det ena & det stämmer dock att hon inte gillar horgubbsjournalistik vars enda syfte är att kränga lösnummer
(FB) Aftonbladet sprider islamistisk desinformation enligt Magda Gad

-DN https://twitter.com/gad_media/status/1437605954523176963 Croneman ger Gad en lam ursäkt för sin verklighetfrämmande beskrivning.
Citat:
Terese Cristiansson och Göran Engström borde också fått upprättelse. Terese har bott i Afghanistan i tre år och kommit tillbaka två gånger per år. Göran har rapporterat härifrån i 15 år. Ulf Strömberg och Nils Horner dog för att rapportera från Afghanistan. Krönikan var en skam.
DNs Chefredaktör håller en talande tystnad. Andefattigt och själlöst, spelar han död?

Så visst verkar det kosta på att ha ett journalistiskt djup.
Citera
2021-09-21, 21:56
Medlem
Citat:
Radikaliseringen fortsätter.. talibaner är egentligen väldigt schyssta och omtänksamma människor.

https://twitter.com/gad_media/status/1437031156277514242
Citat:
Jag går baklänges på en grusväg och tv-intervjuar ett talibanbefäl som har planerat attacker mot utländska soldater och vars egen bror var självmordsbombare. Plötsligt säger han åt mig att stanna. Det var ett hål i vägen och han ville inte att jag skulle ramla.

Saddam Hussein, Peter Madsen, Osama bin Laden, Josef Stalin och Adolf Hitler kunde säkert också vara riktigt trevliga och hjälpsamma när de var på gott humör ?
Och Josef Stalin satt bara någon timme senare och undertecknade tusentals dödsdomar, typ...
Senast redigerad av DrSvenne 2021-09-21 kl. 22:03.
Citera
2021-09-24, 02:05
Bannlyst
Hon är riktigt dryg i chattar och intervjuer. Håller hon på att radikaliseras? Läste stt hon vill bosätta sig i Afghanistan när oroligheterna är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in