2019-10-09, 23:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Jeg tror at det var det som står her jeg tenkte på, men jeg husket ikke hvor jeg hadde lest det:
"4. juni. Nå tror de nye avhør skal gi svarene de trenger."
"- Vi gjennomfører nye avhør. Dette gjøres kontinuerlig, og omhandler blant annet kartlegging av kjøretøy, og informasjon og oversikt over nærområdet ved Sloraveien, sier politiinspektøren og legger til:
- Det er et stort og omfattende arbeid, men vi gjennomfører avhør fordi vi har tro på å få svar, noe vi også opplever at de gir oss."
https://www.dagbladet.no/nyheter/gjennomforer-nye-avhor---tror-pa-svar/71149153

Minnesforskare kan kanske ha upplysningar om man brukar minnas saker som
man inte lägger märke till — apropå GW:s tvivel... Jag menar, är det inget utöver det vanliga så minns man det väl inte nästa dag ens, och då gör tio veckor till ingen skillnad. (Vilket f.ö. enl. tråden då inte stämmer.) Det praktiska med 31:e oktober är att det är allhelgona, och då kanske man kan dra sig till minnes saker av den anledningen. Men man måste ju ändå ha lagt märke till det första gången.
Citera
2019-10-09, 23:45
Medlem
Kanskje MGM kommer til å røpe seg i fylla, den siste kontakten med de såkalte kidnapperne bærer i mine øyne av preg av fyllerør.
Citera
2019-10-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Kanskje MGM kommer til å røpe seg i fylla, den siste kontakten med de såkalte kidnapperne bærer i mine øyne av preg av fyllerør.

Vad grundar du det på? Att det skulle vara fyllerør? Det är ju inte allmänt känt vad det meddelandet innehöll. Eller så har jag missat nåt.
Citera
2019-10-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Minnesforskare kan kanske ha upplysningar om man brukar minnas saker som
man inte lägger märke till — apropå GW:s tvivel... Jag menar, är det inget utöver det vanliga så minns man det väl inte nästa dag ens, och då gör tio veckor till ingen skillnad. (Vilket f.ö. enl. tråden då inte stämmer.) Det praktiska med 31:e oktober är att det är allhelgona, och då kanske man kan dra sig till minnes saker av den anledningen. Men man måste ju ändå ha lagt märke till det första gången.
Jeg er enig med deg i det du skriver! Ja, jeg tror også at for å huske det så må man ha lagt merke til den/de detaljene (og kanskje man har tenkt at de detaljene var uvanlige) på den dagen det gjelder. Det kan ha vært små ting som f.eks fremmede biler og/eller fremmende mennesker observert i nabolaget, lys som har stått på eller lys som har vært slått av i huset på uvanlige tidspunkt, eller gardiner som ikke hadde blitt trukket fra for å slippe dagslyset inn på morgenen.
Jeg tenker at det kan være ganske vanlig å legge merke til slike små detaljer i et nabolag der man bor ganske nært og kjenner hverandre. Eller f.eks en detalj som at avisen ikke ble hentet inn til vanlig tid (hvis avisen ble levert på en slik måte (f.eks hvis avisen brukte å bli levert stikkende synlig opp fra postkassen i et felles postkassestativ) at en nabo kunne se at avisen ikke var hentet inn til normal tid).
Det henger tre postkasser side om side her på naboens garasje (på et foto i artikkelen). Jeg vet ikke om en av disse postkassene er Hagens? https://www.nrk.no/norge/politiet-bekrefter-konvolutt-undersokelser-i-forsvinningssaken-1.14721075
Er avis-kassene kanskje de hvite små boksene på veggen til venstre for søppeldunkene?

Her på et foto fra Romerikes blad er det et felles postkassestativ for Sloraveien 4, 5 og 6, plassert ved den samme hvite garasjen.
https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_720_l_f/0000/rome/2019/6/6/13/05daghagen_04_08_7y2a9390.jpg?chk=D71CD2
https://www.rb.no/nyheter/kidnappingssaken/anne-elisabeth-hagen/prosjekt-sloraveien-vi-begynner-a-fa-god-oversikt/s/5-43-1073884

Selve postkassestativet er kanskje satt opp senere? Her på et foto fra en artikkel i januar er flere postkasser festet direkte på garasjeveggen til naboen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m76LM/nye-kripos-undersoekelser-paa-hagens-tomt

Det er mulig at jeg ikke ser tydelig nok det som er på fotografiene.

Greier dere å se om det er en aviskasse på veggen ved Hagens dør på fotografiet her?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-10 kl. 00:55.
Citera
2019-10-10, 00:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg er enig med deg i det du skriver! Ja, jeg tror også at for å huske det så må man ha lagt merke til den/de detaljene (og kanskje man har tenkt at de detaljene var uvanlige) på den dagen det gjelder. Det kan ha vært små ting som f.eks fremmede biler og/eller fremmende mennesker observert i nabolaget, lys som har stått på eller lys som har vært slått av i huset på uvanlige tidspunkt, eller gardiner som ikke hadde blitt trukket fra for å slippe dagslyset inn på morgenen.
Jeg tenker at det kan være ganske vanlig å legge merke til slike små detaljer i et nabolag der man bor ganske nært og kjenner hverandre. Eller f.eks en detalj som at avisen ikke ble hentet inn til vanlig tid (hvis avisen ble levert på en slik måte (f.eks hvis avisen brukte å bli levert stikkende synlig opp fra postkassen i et felles postkassestativ) at en nabo kunne se at avisen ikke var hentet inn til normal tid).

Det kanske finns gränsfall förstås... 😄, där somligt kunde huskets samma kväll eller så, men glömts till nästa dag eller dagen efter det. Men är det ngt påtagligt och det associeras till helgen så kanske det fastnar.
Citera
2019-10-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kanske finns gränsfall förstås... 😄, där somligt kunde huskets samma kväll eller så, men glömts till nästa dag eller dagen efter det. Men är det ngt påtagligt och det associeras till helgen så kanske det fastnar.
Du har rett Men flere av naboene ble jo kontaktet av politiet kort tid etter forsvinningen og bedt om å si fra om uvanlige ting. Da ville det kanskje bidra til at de greide å huske uvanlige detaljer fra den 31. og ev fra dagene før den 31.?
" på lørdagen, ringte politiet og ba meg komme inn til et avhør. De sa ikke hva det gjaldt, bare at det var viktig, sier Skansen. Skansen forstod ikke hvorfor han måtte inn til avhør, men han gjorde til slutt som politiet sa. – Først da jeg kom ned til stasjonen fortalte de at Anne-Elisbeth var savnet. Jeg fikk spørsmål om telefonoppringningen vi hadde gjort til mobiltelefonen hennes, sier Skansen"
https://www.nrk.no/norge/naboer-ringte-for-a-advare-om-mystiske-handverkere-og-lys-som-stod-pa-1.14416031

"Flere av naboene har vært kalt inn til avhør av politiet, etter at Falkevik Hagen ble bortført mot sin vilje, men ingen har i detalj fått vite hva saken egentlig dreide seg om."
https://www.nettavisen.no/nyheter/--naboer-i-omradet-onsker-ikke-a-vaere-alene-om-kvelden/3423578257.html

Jeg tror at jeg leste at en av naboene ble oppringt av politiet (kort tid etter forsvinningen) mens han var på hytten, men jeg finner ikke dette nå.
Citera
2019-10-10, 00:57
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Dette har jeg ikke lest før. Er det korrekt?

" Oppdatert 26. juni. Ektemannen Tom Hagen (69), som er en av Norges rikeste menn, har opplyst til politiet at han senere denne høstdagen forsøkte å ringe til sin kone – uten å få svar.
Han reiste også hjem for å se etter henne
, før han varslet politiet ved 14-tiden."

"Ifølge VGs opplysninger har politiet også gjennomført undersøkelser opp mot mobilen inne i selve boligen, i håp om at det kan kaste lys over eventuelle bevegelser inne i huset på forsvinningsdagen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RR4WA5/loerenskog-forsvinningen-fant-anne-elisabeths-mobiltelefon-i-huset

"15. januar. Det siste sikre livstegnet fra Anne-Elisabeth Hagen er klokken 09.14, ifølge politiet. Da skal hun ha snakket med ektemannen Tom Hagen (68).
Ubesvarte anrop. Kort tid etter denne samtalen, skal et annet familiemedlem ha forsøkt å oppnå kontakt med Anne-Elisabeth Hagen, får VG opplyst. Men da var det ingen som svarte i telefonen.
VG er videre kjent med at det skal ha vært flere ubesvarte anrop på 68-åringens mobiltelefon utover denne dagen. Blant annet skal ektemannen ha forsøkt å ringe henne da han kom hjem til tomt hus."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar

Var det slik at TH forsøkte å ringe til AEH's telefon flere ganger etter at han kom hjem uten å høre at telefonen ringte? Kan telefonen i så fall ha vært stilt inn på lydløs?
Hvis det var slik, går det da an å finne ut på hvilket tidspunkt telefonen ble stilt på lydløs?

Det siste her var interessant! Kanskje lydtesingen handlet om dette?
Citera
2019-10-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det siste her var interessant! Kanskje lydtesingen handlet om dette?
Ja, det tenker jeg.
Tenkte du spesielt på dette?
Citat:
"Ifølge VGs opplysninger har politiet også gjennomført undersøkelser opp mot mobilen inne i selve boligen, i håp om at det kan kaste lys over eventuelle bevegelser inne i huset på forsvinningsdagen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...elefon-i-huset

Det var også noen som skrev i tråden her om at det er stor forskjell på hvor nøyaktig de kan plassere hvor en telefon befant seg på et visst tidspunkt (ved å beregne dette ut fra basestasjoner) ut i fra om en telefon ligger et sted eller om en telefon blir holdt i hånden el.l. (hvis jeg husker rett).
Og det kan forhåpentligvis si noe om telefonens bevegelser og om når den sist ble flyttet dit der den ble funnet av politiet
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-10 kl. 01:17.
Citera
2019-10-10, 01:33
Medlem
Feil
Citera
2019-10-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ja, det tenker jeg.
Tenkte du spesielt på dette?

Det var også noen som skrev i tråden her om at det er stor forskjell på hvor nøyaktig de kan plassere hvor en telefon befant seg på et visst tidspunkt (ved å beregne dette ut fra basestasjoner) ut i fra om en telefon ligger et sted eller om en telefon blir holdt i hånden el.l.
(hvis jeg husker rett).
Og det kan forhåpentligvis si noe om telefonens bevegelser og om når den sist ble flyttet dit der den ble funnet av politiet

Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, nå vet vi jo ikke om han har ringt flere ganger da, men, hvis han hørte telefonen, så går jeg utifra at han gikk i retning av telefonen uten at han la på røret, men letet helt til han fant den. Anne har ikke mobilsvar, så det slutter ikke å ringe etter 5 ring. Men det blir bare gjetninger da om han har ringt en eller flere ganger. Hun er jo gammel, så jeg går utifra at hun kanskje hadde høy ringelyd, så det var kanskje lett å finne telefonen.
Usikker på hva som menes spesifikt med at han ringte uten å få kontakt. Kanskje har han sagt at han ikke hørte telefonen.

Ja, det har blitt skrevet at han letet i flere timer. Det er litt sånn feilaktige opplysninger ute å går.
Det sto at han kom hjem til lunsjtider, altså kl.12? andre plasser står det at han kom hjem 13.30.
Jeg har også lest at han dro på jobb kl.7 denne morgenen, mens andre plasser står det kl.9.
Noen plasser står det at TH ringte politiet kl. 14, mens andre plasser står det 14.10.
Men denne 9.14 samtalen har dem visstnok vært veldig nøyaktige på, den har alltid vært 9.14.
Hei Var det du som forklarte om dette med lokalisering av en telefon, tidligere i tråden? (Se det i fet tekst i sitatet over).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-10 kl. 01:39.
Citera
2019-10-10, 06:25
Bannlyst
Citat:
Hei Var det du som forklarte om dette med lokalisering av en telefon, tidligere i tråden? (Se det i fet tekst i sitatet over).

Ja, jeg har forklart litt om det.
Ved hjelp av basestasjoner kan man peile seg fram til hvor telefonen er plassert når den var i bruk, men bare med en nøyaktighet på 30 meters radius.
Det gjøres ved at hver enkelt basestasjon kan registrere hvilken retning signalet fra mobilen kommer ifra.
Hvis telefonen registreres ved 3 basestasjoner samtidig, så kan man krysspeile hvor telefonen befinner seg.
Dette gjøres ved å ta et kart, og så streke opp retningen for hver av de tre stasjonene, og man ender da opp med et spesifikt punkt.
Dette er gammel teknologi, og ble brukt bl.a av tyskerne for å lokalisere ulovlige sendere.
I jemtlandsaken f.eks. slo Jannes telefon inn på bare en stasjon, og man kunne ikke med nøyaktighet si hvor dette var, annet enn at det var i Brummundal sentrum et sted.
Hvis telefonen derimot IKKE er i bruk, men bare ligger på et bord, så vil nøyaktigheten bli mye mindre.
Dette er den ene måten å finne en telefon på.
Den andre måten er å bruke telefonens innebygde GPS-sender, HVIS denne var påslått. Det er det ikke sikkert at den var.
Man har mange apper/programmer som kan registrere på kart til en hver tid hvor man er. Bl.a apper som er knyttet opp mot trening/helse og som viser hvilken rute man har jogget.
Hvis en slik app var påslått og aktivert, så kan man se nøyaktig hvilke bevegelser mobilen hadde inni huset til enhver tid. Dette med svært stor nøyaktighet. Man snakker om helt ned i en meters nøyaktighet.
GPS-senderen benytter satellitter istedetfor basestasjoner, men det fungerer på samme måte med krysspeiling utifra signaler mottatt av 3 forskjellige satellitter.
Nå vet man jo som sagt ikke om Anne hadde vanlig gammeldags telefon, eller om hun hadde smarttelefon med innebygd GPS. Mange eldre liker best den gammeldagse telefonen, fordi den er enklere å bruke, og har mye bedre batterikapasitet.
Senast redigerad av Orderud. 2019-10-10 kl. 07:19.
Citera
2019-10-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Er enig i at utbetalingen av 10 millioner var for å pynte på fasaden, men der gikk han rett i baret.

Hele dette kidnapping-scenarioet har slått tilbake på MGM. Politiet konkluderte raskt med at det var "off", men ikke raskt nok. Det er vanskelig å tro at kun en person kan stå bak. Det avhenger av telefonsamtalen som ble tatt 09:14. Jeg vet ikke om mediene får mer og mer info om denne. "Slektning" er siste ord ut. Kan noen lyve? Er det et forbehold politiet tar?
Brøske uttalte at de tar forbehold angående denne samtalen. Mange spekulerer i apper og diverse tekniske muligheter, jeg spekulerer i god gammeldags løgn. så kan man spekulere i hvorfor noen ville lyve; det kan være press, økonomisk vinning, et ønske om å hjelpe MGM(psykisk press).

Alle som uttaler seg om ekteparet er svært rause når det gjelder AE. Hun fremstår som en kvinne med stor omsorg for andre, både mennesker og dyr.
Det er ikke så mange som uttaler seg om ektemannen.
Den eneste som også inkluderer TH i sin omtale er hans partner FS. Han sier:

"Jeg kjenner en del forretningsfolk. T** er en dyktig og visjonær forretningsmann som ser muligheter lenge før andre ser dem. En mann med høy integritet. En mann man kan stole på. Jeg mener han er en hedersmann. Han er et stort forbilde meg."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8waPME/hagens-naere-kollega-moette-anne-elisabeth-to-dager-foer-forsvinningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in