Citat:
Ursprungligen postat av
FruCarlsberg
Enig i det med fet skrift (uthevet av meg).
VG skrev at TH var den som betalte. Hva betyr "flere uavhengige kilder"? Betyr det at disse kildene ikke kjenner hverandre?
"Tom Hagen har betalt over ti millioner kroner for å få bevis på at kona lever, men har ikke fått svar. Det får VG opplyst fra flere uavhengige kilder."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RREd48/kilder-til-vg-hagen-familien-fikk-nytt-pengekrav-har-betalt-millioner-for-livsbevis
Ja siden VG skriver det på den måten har de nok god dekning for å skrive melde dette. Jeg var ikke helt sikker på hvor mye dekning det var for det der, for det var jo nesten for merkelig til å være sant synes jeg. Holden var litt uvillig til å kommentere det etter det jeg husker (kanskje fordi han selv synes det kunne høres rart/lite gunstig ut for sin klient at dette kom fram?)
Jeg synes det må være lov å stille store spørsmålstegn ved en slik betaling på det tidspunktet.
På dette tidspunktet har etterforskningen kommet fram til at dette mest trolig handler om drap, og da mener jeg definitivt at det store spørsmålet fra en ektemann naturlig bør være: "Jasså dette er veldig interessante opplysninger av politiet, Hvem har da drept min kone??" Bør det ikke være det som blir fokus isåfall? Og da synes jeg det blir veldig unaturlig på akkurat det tidspunktet å betale store summer til noen som politiet mener ikke er ekte.
(Situasjonen hadde kanskje vært anderledes hvis politiet for eks sa: " Ja vi mener det trolig er ekte kidnappere som snakker, for vi mener vi har funnet spor på dette, men vi anbefaler ikke å betale". Da er det lettere å forstå at man får lyst å betale likevel, i en slags desperasjon kanskje.)
Isteden velges det plutselig i denne situasjonen å betale 10 millioner for livsbevis?? Altså til tross for politiets nye retning basert på spor og langvarig etterforskning. Kanskje hadde de GM i nettet allerede. Det kunne jo ikke ektemannen vite. Da ville de jo kunne oppklare hele saken for ham og familien som hadde lidd så mye. Men på det tidspunktet betales det, ikke i løpet av de 8 mnd som er gått, men nå gjøres det.
Og, Det må vel isåfall betales for å få henne HJEM etter å ha sett at hun er i live, ikke FOR Å FÅ LIVSBEVIS slik VG skriver? Ihvertfall med det bakteppe jeg har kommentert over ifht tidspunktet i saken.
Siden det hadde gått så fryktelig lang tid på dette tidspunktet var jo sannsynligheten for at noen hadde henne i live usannsynlig liten (hvem sitter med et kidnappings-offer i 8 mnd?). Det er ikke noen hemmelighet at det er veldig lang tid og usannsynlig at noen da er i live. Og i tillegg hadde politiets helt interne og hemmelige etterforskning nå avdekket at drap kamuflert som kidnapping nå var hovedteorien. Altså at den som snakket i andre enden trolig ikke var noen ekte kidnapper, men en som bare gir seg ut for å være det. I den perioden etter den informasjonen fra politiet velges det å betale penger? og Holden var også uenig med politiet på det tidspunktet, selv uten å kjenne til etterforskningen og hva de hadde funnet av spor?? Hvordan kan man være uenig med politiet som har alle spor og funn i saken og prøver å oppklare hvem som har gjort dette drapet? Det synes jeg er fryktelig rart...og jeg må understreke at dette er bare min personlige betraktning basert på det media skriver om saken.
Så må jeg ta høyde for unormale handlinger i en presset situasjon, så jeg ønsker ikke være for bastant i mine meninger, men noen tanker må det være lov å dele.