2019-10-09, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det er trist hvis det er det som utspiller seg. Da har de ikke mye konkrete spor å gå etter. Det blir å gripe etter halmstrå. Men som du sier, hvis de virkelig får frem noen grove episoder, der flere vitner hevder å ha vært tilstede, så kan det vel kanskje benyttes. Vil tro hans advokat da vil råde å erkjenne episodene, for å ta luften ut av dem.

Ja, spørs om dem holder slikt hemmelig helt til en rettsak kommer. At det kommer som en stor overraskelse. At dem driver å bygger opp og bygger opp, og så plutselig slår dem til med all kraft dem har. Undrer på om TH da kommer til å bytte til f.eks. Elden. Holden prater så sakte at han kanskje ikke klarer å overbevise dommerne godt nok. Han bruker lang tid på å veie hvert eneste ord. Dessuten kan man se på ansiktet hans når han finner på unnskyldninger for det ene og det andre og lyver. Elden derimot prater veldig fort, nesten for fort, og han er veldig vanskelig å sette fast.
Citera
2019-10-09, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, spørs om dem holder slikt hemmelig helt til en rettsak kommer. At det kommer som en stor overraskelse. At dem driver å bygger opp og bygger opp, og så plutselig slår dem til med all kraft dem har. Undrer på om TH da kommer til å bytte til f.eks. Elden. Holden prater så sakte at han kanskje ikke klarer å overbevise dommerne godt nok. Han bruker lang tid på å veie hvert eneste ord. Dessuten kan man se på ansiktet hans når han finner på unnskyldninger for det ene og det andre og lyver. Elden derimot prater veldig fort, nesten for fort, og han er veldig vanskelig å sette fast.

Man kan gissa att Holden fortsätter att företräda resten av familjen kanske. Elelr lämnar helt.

När det gäller avhör av folk på bygda så kan man med fördel nog se på saken lite mer avslappnat. Man vill pejla av vad folk tänker och tycker för att få en klarare bild och övertyga sig om att man har rätt person. Därefter vill man kanske ha insikter i hur äktenskapet tett sig och om det funnits incidenter elelr liknande, ja. Man vill ju inte i TR ovetandes heller råka på en strid ström av karaktärsvittnen till TH:s fördel, så man hör med folk vad de anser om saken.
Citera
2019-10-09, 13:36
Medlem
Siden agvvv nevnte profilering. Mulig FBI ut fra modus operandi, kan ha fått en viss pekepinn på om GM er førstegangsforbryter eller om GM kan ha begått lignende kriminalitet tidligere. Sett i det perspektivet kan muligens politiaktivitet på hjemstedet stresse GM. Selv om det neppe er særlig sannsynlig at GM har begått lignende forbrytelser tidligere.

Politiet jakter nok på mulige skjulesteder, hvor GM kan ha gjemt henne. Kanskje noen kan huske om GM har sagt eller hentydet noe om perfekte skjulesteder, nå eller i fjor eller for tretti førti femti år siden. Hvis politiet kan spørre så direkte. Det vil raskt oppstå rykter etter et så direkte spørsmål.

Jeg tror ikke GM vil la seg stresse over episoder langt tilbake i tid. Tror ikke han bryr seg særlig om hva folk tror og mener om han. Derimot tror jeg han vil la seg stresse av hentydninger om feil, slurv og logiske brister i dekkhistorien hans.
Citera
2019-10-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Du skriver veldig mye fornuftig. Det skinner nå igjennom at planleggingen har gått ut på "å komme seg unna", å unngå å legge igjen avslørende beviser slik at GM aldri vil kunne bli dømt for drapet.

Dekkhistorien stinker av konstruksjoner og oppstyltet logikk. Til forskjell fra inntrykket en ekte kidnapping ville ha gitt.

Nei, noen psykologisk profil har jeg ikke forsøkt meg på.

Men, man må jo lure hvordan et tilsynelatende oppegående menneske kan ha planlagt og gjennomført et så oppsiktsvekkende og spektakulært drap, og attpåtil forvente å slippe unna?

Jeg tror GM har lekt med tanken og spekulert over hvordan gjennomføre drapet over lang tid, kanskje flere år eller tiår. Men planene har alltid blitt forkastet, de har aldri blitt gjennomført.

.

Mulig jeg tar feil, men det er slike uttalelser jeg kaller å prøve på en psykologisk profil. Sette seg inn i hva GM kan ha tenkt, hvordan han/hun kom til å ta dette valget.
Jeg tenker at å planlegge et drap over lang tid, hvis det er tilfelle, og faktisk gjennomføre det, sier veldig mye om personen.
Hatet har, hvis hypotesen vi legger til grunn stemmer, vært rettet mot AE.
Et menneske alle tilsynelatende snakker varmt om.
Jeg var så vidt innom profilen hennes på Facebook. Hun virker familiekjær og snill, opptatt av vakker natur, barnebarn og hunden sin. Ikke mye man ser, for den er lukket.
Det er vanskelig å forstå at noen kan ha opparbeidet et så voldsomt hat mot henne.
En ting er tanken på å drepe noen man hater. Det er det mange som gjør. Noen dreper i affekt, og ringer ambulanse og politi umiddelbart. Så har du de som dreper i affekt, og prøver å skjule det. Men å planlegge og gjennomføre, det stiller i en klasse for seg selv.
Citera
2019-10-09, 13:43
Medlem
Citat:
Siden agvvv nevnte profilering. Mulig FBI ut fra modus operandi, kan ha fått en viss pekepinn på om GM er førstegangsforbryter eller om GM kan ha begått lignende kriminalitet tidligere. Sett i det perspektivet kan muligens politiaktivitet på hjemstedet stresse GM. Selv om det neppe er særlig sannsynlig at GM har begått lignende forbrytelser tidligere.

Politiet jakter nok på mulige skjulesteder, hvor GM kan ha gjemt henne. Kanskje noen kan huske om GM har sagt eller hentydet noe om perfekte skjulesteder, nå eller i fjor eller for tretti førti femti år siden. Hvis politiet kan spørre så direkte. Det vil raskt oppstå rykter etter et så direkte spørsmål.

Jeg tror ikke GM vil la seg stresse over episoder langt tilbake i tid. Tror ikke han bryr seg særlig om hva folk tror og mener om han. Derimot tror jeg han vil la seg stresse av hentydninger om feil, slurv og logiske brister i dekkhistorien hans.

Gjemmesteder kan det selvsagt være! Jeg tenkte også at det kanskje er for å stresse. Denne betalingen som ble gjort i juli, sier ikke det litt om at MGM kan være ganske opptatt av fasade, og hva folk tror? Den "kontakten" ser bare ut til å ha forsterket politiets hovedhypotese. Hadde det ikke kommet noe kontakt, ville man ha trodd mer på en kidnapping som gikk galt. Slik jeg ser det. Så hva var hensikten, hvis ikke å opprettholde en slags fasade innad i familien og blant bekjente?
Citera
2019-10-09, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man kan gissa att Holden fortsätter att företräda resten av familjen kanske. Elelr lämnar helt.

När det gäller avhör av folk på bygda så kan man med fördel nog se på saken lite mer avslappnat. Man vill pejla av vad folk tänker och tycker för att få en klarare bild och övertyga sig om att man har rätt person. Därefter vill man kanske ha insikter i hur äktenskapet tett sig och om det funnits incidenter elelr liknande, ja. Man vill ju inte i TR ovetandes heller råka på en strid ström av karaktärsvittnen till TH:s fördel, så man hör med folk vad de anser om saken.

Ja, dem er nok forsiktig med sine spørsmål/frågor sånn at ikke folk skal se hva dem egentlig er på jakt etter.
Tror det er viktig for dem at dem ikke retter for stor mistanke til han utad blant folk og media, men samtidig ikke for liten mistanke, sånn at dem på den måten kan få han til å føle litt pust i nakken, og kanskje begå feil. Hårfin balanse der tror jeg.
Citera
2019-10-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Gjemmesteder kan det selvsagt være! Jeg tenkte også at det kanskje er for å stresse. Denne betalingen som ble gjort i juli, sier ikke det litt om at MGM kan være ganske opptatt av fasade, og hva folk tror? Den "kontakten" ser bare ut til å ha forsterket politiets hovedhypotese. Hadde det ikke kommet noe kontakt, ville man ha trodd mer på en kidnapping som gikk galt. Slik jeg ser det. Så hva var hensikten, hvis ikke å opprettholde en slags fasade innad i familien og blant bekjente?
Tror ikke GM bryr seg om hva familie, venner og bekjente mener. Det er nok heller et opplevd press fra politiet. Et behov for å styre politiets etterforskning vekk fra ham selv. Flytte politiets fokus tilbake til ukjente GM igjen. Et forsøk på å opprettholde forestillingen om at en brutal utenlandsk liga står bak.

Vi vet strengt tatt ikke om det skjedde en betaling i juli. VG skriver det, men oppgir ikke sine kilder.

Mener å ha lest at politiet ikke har lyktes i å oppspore mottakeren av angivelige ca 10 millioner NOK. Om Brøske har vært sitert på det, er jeg usikker på. Tror ikke det. Det ville i så fall indirekte bekrefte at betalingen har funnet sted.

8. juli kontakten skal ha skjedd på mail. Det ble da sannsynligvis oppgitt en ny konto for betaling av løsepenger.

Det vil jo være ytterst merkelig om familien først betaler 10 mill NOK, for deretter å gå til politiet med den nye konto-id'en på mottaker av betalingen.

Hvis vi skulle spekulere, om familien trodde AEH var i live, ville de holde tett både om betalingen og om ny konto-id overfor politiet. Og overfor VG. For å holde liv i håpet om å få AEH tilbake.
Citera
2019-10-09, 15:52
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Hei, noen her synes at det er et mysterium at politiet har en hovedhypotese at dette er drap.

Jeg mener som nevnt før at det er fullstendig usannsynlig at dette handler om en ekte kidnapping med økonomisk motiv, og synes det ville vært meget rart hvis politiet hadde sagt noe annet nå, og det gjør de heller ikke.

De som fortsatt etter et år tror dette er kidnapping med økonomisk motiv, og som tror at noen sitter i andre enden og først i juli begynte å prøve å melke litt penger ut av dette (til tross for at de evt har gjort seg skyldig til drap og risikerer meget hard straff) synes jeg isåfall bør lansere en god forklaring på hvorfor det nøye ble planlagt å bruke Monero som kommunikasjonsplattform i planleggingen av denne "kidnappingen"? Det er jo meget underlig, med tanke på formålet.
Det er jo klart at denne plattformen isåfall ble nøye planlagt å bruke, også dersom kidnappere med økonomisk motiv skulle stå bak. Personlig (samt politiet og eksperter på lignende saker i utlandet ) mener jeg den er meget godt egnet ifht til et scenario med drap kamuflert som kidnapping, men ikke som ekte kidnapping hvor man virkelig ønsker å få penger. Jeg mener GM har vært mer opptatt av å planlegge for å kunne komme seg unna, men ikke tenkt helt på at dette er veldig dårlig praktisk og realistisk valg hvis det skulle være snakk om en ekte kidnapping. I starten kunne man lure på om dette likevel kunne være sant til tross for at det var et særdeles underlig valg, men når tiden har gått ser man jo at dette ikke kunne stemme.

Det som er viktig i en kidnapping er jo å vise livstegn, samt ha mulighet til å kommunisere, samt ha en reell mulighet til å raskt og greit innkassere en gevinst sånn at offeret raskest og enklest mulig kan leveres tilbake. Det må gjøres litt enkelt og greit for den som skal betale at vedkommende kan gjøre dette raskt. Denne mangler jo alle de viktige elementene , så hvorfor skulle de velge denne? Dette er bare en ting, men legger man det til alt det andre i saken (som at det er for eks er nokså usannsynlig at noe skulle gå galt med offeret siden det er et offer i live hvor pengene ligger. Samt at det iflg politiet etter spor av Sprox, var kun èn person inne i huset som utførte gjerningen hvilket også virker rart hvis det er snakk om en organisert kidnapping, den merkelige kommunikasjonen i juli osv osv. Jeg har gått forbi eiendommen i Sloraveien noen ganger og har jo raskt lagt merke til at det er virkelig ikke lett å kunne ha noe oppsyn med det huset hvis man skulle ønske det. Siden naboene er så tett på. Det ville være helt umulig etter min mening. Slik forhånds-overvåkning er ikke bare å gjennomføre, men etter min mening helt umulig. Hvordan kan man så få slik innside-kunnskap? Så da tar man en veldig stor risiko hvis man skal sende kun èn person inn der også. Tenk om det er andre hjemme osv. osv. En håndverker som for eks elektrikeren kunne jo være der. Han skulle jo dit den dagen. Hvor lett er det for helt fremmede å kjenne til alt dette før en kidnappingshandling? Som politiet sier, SUMMEN av alle disse tingene indikerer at den teorien er meget usannsynlig.

Så det handler isåfall mer om hvem som har hatt et motiv for å drepe henne. Her har de nok etterforsket meget bredt for å se på alle muligheter. Men det som er sikkert og som er et viktig poeng er at dette drapet er tydeligvis nøye planlagt (Monerokontoen osv), så det må ligge til bunn et meget sterkt motiv (vonde følelser, sinne, økonomi, hat - i kombinasjon eller andre ting i tillegg) for å sitte å planlegge et slikt drap på en 70-år gammel dame. Det er en ordentlig grusom handling. Man sitter ikke i lang tid å planlegger et drap hvis man bare er LITT sint? Her må det være særdeles sterke følelser i sving, koblet med en personlighet som har kapasitet til å gjøre slikt mener jeg. Dette er jo ikke som en handling i affekt (sjalusi i fylla osv). Det skjer jo iblant at noen gjør sånne affekt-drap. Her har det derimot sittet noen å planlagt det i lang tid. Det er ikke mange som kan ha et så sterkt motiv?

Bare politets etterforskning kan gi godt nok svar på hvem GM kan være. Jeg har naturligvis som alle andre mine egne mistanker. Her vet de så utrolig mye mer enn oss basert på alle avhør og vitneutsagn, observasjon av biler, hva som har blitt fortalt av familie og venner osv. Så får vi håpe de finner det ut og klarer å bevise dette og sikte den som er ansvarlig.

Ang alibi:
Politiet har vel ikke sagt til oss at noen personer har fullstendig alibi for hele denne morgenen/formiddagen så vidt jeg vet. Men det er jo uansett klart at den 0914 samtalen kan vel lett sies å ha kommet på et særdeles heldig tidspunkt for ektemannen ifht at alt var ok før han dro på jobb. At hun da ringte og ga et livstegn til noen i familien ca med en gang han hadde kommet på jobb må vel konstateres å være svært/uhyre gunstig for han sånn sett, under alle omstendigheter. Spesielt også med tanke på at gjerningen sannsynlig skjedde i løpet av timen etterpå. Siden folk hadde ringt og ikke fått svar osv. Hvis hun da ikke hadde gitt livstegn kl 0914 kunne jo ektemannen ha fått et lite forklaringsproblem, uansett om han er uskyldig eller ikke. Akkurat det med skyld/uskyld er det kun politiet som kan si noe om, så jeg prøver bare peke på noen fakta fra hva vi har fått opplyst.

Veldig enig i dine analyser. Jeg tror nok de fleste av oss som har vært lenge i tråden tenker i de samme baner som deg. Men det er også noen brukere som tror at drap kan ha skjedd mer som en «affektutløst» hendelse, som så er forsøkt dekket over. Disse forutsetter gjerne at drapet skjedde på kvelden før, og at natten ble brukt til iscenesettelsen.

Jeg tror at AEH var i live 9:14, og at hun ble overfalt kort tid etterpå. Overfallet var etter min mening planlagt lang tid i forveien, og iscenesatt som en kidnapping i mange henseende. Problemet var bare at man ikke hadde en plan for hvordan det hele skulle løses etter selve bortføringen. Et manglende scenario som skulle endt med at den kidnappede ble drept og ikke overlevert etter plan.

Mine teorier om hvem som står bak det hele baserer seg delvis på magefølelse, samt en del informasjon som jeg ikke kan kildehenvise.

Konstaterer at politiet fra starten uttaler seg tvetydig om THs alibi noe som er påfallende i lys av at han er et offer/pårørende. Bistandsadvokat gjør heller intet for å bøte på det.
Citera
2019-10-09, 15:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, dem er nok forsiktig med sine spørsmål/frågor sånn at ikke folk skal se hva dem egentlig er på jakt etter.
Tror det er viktig for dem at dem ikke retter for stor mistanke til han utad blant folk og media, men samtidig ikke for liten mistanke, sånn at dem på den måten kan få han til å føle litt pust i nakken, og kanskje begå feil. Hårfin balanse der tror jeg.

Och inte så liten misstanke att folk inte vill ”lätta sitt hjärta”.
Citera
2019-10-09, 16:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Gömställen kan vara en kandidat. Även psykologiska aspekter på ”disposal”. Förakt för svaghet och karaktärsdrag som antyder kontroll- och försvarsmekanismer kanske.
Citera
2019-10-09, 18:42
Medlem
"12.06.19. Politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt sier til avisa at den fysiske mobilen betraktes som et potensielt bevis.
– Det er derfor gjort ulike undersøkelser knyttet opp til telefonen
, uten at vi ønsker å gå i ytterligere detaljer om hvilke type undersøkelser eller hvilke funn som eventuelt er gjort, sier han til avisa."
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/vg-anne-elisabeth-hagens-mobil-funnet-kort-tid-etter-forsvinningen/3423697300.html

Kan politiet også finne ut om andre har berørt mobiltelefonen og ev tastene eller skjermen på mobiltelefonen etter at AEH selv berørte den, selv om en eventuell annen person ev har hatt hansker på under en ev berøring av telefonen? Jeg tenker på om berøring med hansker på en mobiltelefon ev kan gnikke vekk noe av AEH's fingeravtrykk, slik at det blir synlig at noen har berørt mobiltelefonen etter at AEH sist berørte den?

Hvis hun selv var den som ringte ut fra sin telefon kl 9:14, vil etterforskerne da kunne se at hennes siste fingeravtrykk på telefonen stemmer med at hun har ringt til akkurat denne mottagerens telefonnummer?
Hvis etterforskerne ser ut fra hennes siste fingeravtrykk på telefonen at hennes siste oppringning var til et annet telefonnummer, er det vel ugler i mosen.

Hvis det er en telefon uten gammeldagse knapper, som har kun skjerm: Går det da an å betjene telefonen med noen slags (vinyl/latex el.l.-) hansker på eller må man bruke iphone-hansker? Lager iphone-hansker avtrykk på skjermen?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-09 kl. 18:59.
Citera
2019-10-09, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
"12.06.19. Politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt sier til avisa at den fysiske mobilen betraktes som et potensielt bevis.
– Det er derfor gjort ulike undersøkelser knyttet opp til telefonen
, uten at vi ønsker å gå i ytterligere detaljer om hvilke type undersøkelser eller hvilke funn som eventuelt er gjort, sier han til avisa."
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/vg-anne-elisabeth-hagens-mobil-funnet-kort-tid-etter-forsvinningen/3423697300.html

Kan politiet også finne ut om andre har berørt mobiltelefonen og ev tastene eller skjermen på mobiltelefonen etter at AEH selv berørte den, selv om en eventuell annen person ev har hatt hansker på under en ev berøring av telefonen? Jeg tenker på om berøring med hansker på en mobiltelefon ev kan gnikke vekk noe av AEH's fingeravtrykk, slik at det blir synlig at noen har berørt mobiltelefonen etter at AEH sist berørte den?

Det vil jo bli avtrykk selv om man bruker skinnhansker eller vinylhansker også, og man kan da se at noe har trykket på tastene etter at Anne har gjort det. Det er jo fett på fingrene som gjør at det blir et fingeravtrykk der, og hvis man presser med vinylhansker, så vil fingeravtrykket bli "flatt", eller gnidd utover.
Nå vet vi jo ikke om hun bruker gammeldags telefon med taster, eller om hun bruker nyere telefon med touch-skjerm, men hvis sistnevnte, så vil det bli lettere å se om det er brukt hansker.
Hvis skjermen har blitt rengjort for å fjerne slike merker, så vil det virke veldig spesielt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in