Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Det verkar ha varit en båt från milinnieskiftet, så lite gammalt och slitet får man räkna med, i senaste klippet såg vi att dom hade planer på att renovera rätt mycket i inredningen.
Ordnar man det och underhåller maskinrummet, i värsta fall så får man byta ut nästan allt där, så har man väl lagt 5-6 miljoner i inköp, och sen 1-3 miljoner till så har man en stor och rätt fräsch båt relativt billigt istället för att lägga 25-40 miljoner på en ny båt som dessutom tar ett år innan man får levererad.
Båten var ganska billig i inköp jmf med andra liknande. begärt pris drygt 500k euro. Räkna med att byta alla klädslar, textil. Teaken ser inte fräsch ut och måste kanske bytas. All elektronik, dubbla plottrar etc. Byta ut/uppgradera belysning (LED), AV/ljud mm. För att båten ska kännas riktigt up to date och kunna ta bra pengar vid uthyrning så är en SeaKeeper (120-140k euro) nästan ett måste. Maskinerna har bara 800 timmar enligt annonsen vilket inte är mycket på en båt från -00. Bubbelkoppen på fly är mest en källa till besvär och hade det varit min båt hade jag nog övervägt att kasta ut den..
Allt detta och lite till och det blir ändå rätt mycket båt för pengarna, dock osäkert om han får tillbaka allt.. dock ska han väl säkert ha båten några år och använda den...
I Marbellaområdet hade jag dock valt en mer öppen båt.. måste typ ta sig till Ibiza för bra vatten och åka på långkryssning o sova över..